انواع روغن موتور خودرو و مشخصات روغن موتور مناسب

قطعه نیوز: یکی از دغدغه های همیشگی مالکان و رانندگان خودروها ، انتخاب روغن موتور مناسب برای خودروهایشان است. استفاده از روغن موتورهای نامرغوب و غیر استاندارد گاها باعث بوجود آمدن مشکلات برای خودرو و صدمه زدن جدی به موتور آن می شود. به همین دلیل انتخاب روغن موتور مناسب برای خودرو یک امر حیاتی محسوب می گردد. این بار قصد داریم در رابطه با انواع روغن موتور ها صحبت کرده و نکاتی را در رابطه با چگونگی انتخاب یک روغن موتور مناسب بازگو نماییم.

انواع روغن موتور

به طور کلی روغن موتورها به سه دسته اصلی تقسیم بندی می شوند که هر کدام برای هدف خاصی ساخته شده اند و برای نوع خاصی از خودروها مناسب هستند. در ذیل به هر یک از این انواع روغن موتور ها اشاره مختصری کرده و توضیحاتی را ارائه داده ایم.

روغن موتور مینرال

روغن مینرال قدیمی ترین انواع روغن موتور می باشد که برای خودروهای کلاسیک ساخته شده بود و مستقیما از نفت خام فراوری می گردد. اگر شما از کسانی هستید که از خودروهای کلاسیک و قدیمی استفاده می کنند، باید از این نوع روغن موتورها در خودروی خود استفاده کنید و روغن موتورهای جدید، باعث ایجاد مشکل در موتور خودروی شما خواهند شد.

روغن موتور سنتتیک

این نوع روغن که از ترکیبات پلیمری ساخته می شود برای اولین در موتور جت ها به کار گرفته شد و پس از آن با پایین آمدن قیمت تمام شده آن برای خودروها نیز به کار گرفته شد. اصلی ترین مزیت استفاده از روغن های سنتتیک ، کاهش میزان مصرف روغن در موتور خودرو و همچنین کاهش مصرف سوخت می باشد. این روغن ها دارای شاخص ویسکوزیته می باشند که در صورت تغییر دما، مقدار روان بودن و غلظت آن تغییر می یابد. این روغن موتور بیشتر برای خودروهای جدید و سدان ها توصیه می گردد.

روغن موتور نیمه سنتتیک

روغن موتور نیمه سنتتیک نوع دیگری از انواع روغن موتور ها می باشد که برای خودروهای وانت و SUV ها طراحی شده است. این نوع روغن موتور، ترکیبی از روغن های سنتتیک و مینرال می باشد که در شرایط خاص دارای کارکرد مطلوبی بوده و عملکرد بهتری در خودروها دارند.

شاخص ویسکوزیته روغن موتور

پس از شناسایی انواع روغن موتور های مختلف، مبحث دیگری که در بحث انتخاب روغن موتور مناسب برای خودرو تاثیر گذار است، عدد ویسکوزیته روغن موتور می باشد. در گذشته روغن موتورها به صورت تک ویسکوزیته تولید می شدند و تنها یک عدد داشتند. اما امروزه روغن موتور ها دارای دو عدد ویسکوزیته متفاوت می باشند که هر کدام معنای خاص خود را دارد.

به طور کلی ویسکوزیته یک روغن به معنای میزان مقاومت در برابر جریان یافتن آن می باشد. هرچه هوا سردتر باشد، میزان ویسکوزیته باید پایین تر و هر چه هوا گرمتر باشد، این میزان باید بیشتر باشد. در انواع روغن موتور ها عدد ویسکوزیته به صورت دو عدد پشت سرهم که با یک w و خط فاصله از یکدیگر جدا شده اند، نشان داده شده است. عدد کمتر که یک w نیز به آن چسبیده است، نشان دهنده حداقل میزان ویسکوزیته در شرایط دمایی سرد و عدد بزرگتر به معنای حداکثر ویسکوزیته می باشد.


موتور، قلب خودروی شماست از روغن مناسب استفاده کنید

به طور معمول میزان ویسکوزیته یک روغن برای خودروهای معمولی در تابستان و هوای گرم باید بین ۳۰ تا ۶۰ و در زمستان و هوای سرد باید بین ۰ تا ۳۰ باشد. موتور قلب خودروی شماست و عدم استفاده از روغن موتور با ویسکوزیته مناسب موجب کاهش راندمان روغن موتور و در نتیجه ایجاد خرابی در قطعات خودرو خواهد گردید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.