امکان تامین ۳۵۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس در مدت ۳ ماه

قطعه نیوز: معاون دفتر خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ۱۲ شرکت اتوبوس‌سازی فعال در کشور وجود دارد که قادرند در مدت سه ماه پس از سفارش‌گذاری، دست‌کم تا سه‌هزار و ۵۰۰ دستگاه مینی‌بوس و اتوبوس (دوکابین و تک‌کابین) هشت متری، ۱۰ متری، ۱۲ متری، ۱۵ متری و ۱۸ متری را برای شهرداری‌ها تامین کنند.

امیر جعفرپور افزود:‌ برای کمک به شهرداری‌ها در فضای کنونی فاصله‌گذاری اجتماعی، پیشگیری و کاهش عوارض ویروس کرونا، متعهد شدیم که ۲۵۰ دستگاه اتوبوس را به شرط تامین مالی در اختیار شهرداری تهران قرار دهیم.

وی بیان داشت:‌ این تعداد اتوبوس قابلیت واگذاری از یک روز تا یک ماه پس از انعقاد قرارداد را دارند.

جعفرپور ادامه‌داد:‌ در مجموع تامین ۶ هزار دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس برای شهرداری‌های کل کشور در سال ۹۹ پیش‌بینی شده که با اولویت تهران، کلان‌شهرها و بزرگ‌شهرها (شهرهای از ۲۰۰ هزار تا یک میلیون نفر جمعیت) واگذار می‌شود.

معاون دفتر خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت گفت: بودجه ساخت این اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها با پیگیری‌های سازمان برنامه و بودجه و سازمان شهرداری‌های وزارت کشور از محل فروش اوراق مشارکت به ارزش یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

وی اظهار داشت: با ورود خوب دیوان محاسبات به این موضوع نیز انتظار می‌رود تا تیرماه شاهد فروش این اوراق باشیم و منابع یاد شده تا پایان تیرماه یا اوایل مرداد ماه در اختیار ۱۵ شهرداری کلان‌شهرها و بزرگ‌شهرها قرار داده شود.

جعفرپور خاطرنشان‌کرد: در صورت انجام تعهدات تولید اتوبوس و مینی‌بوس، حدود ۱۰ برابر سال ۹۸ تولید انجام می‌شود که به معنای محقق شدن شعار «جهش تولید» خواهد بود.

وی گفت: تلاش وزارت صنعت بر ایفای تعهدات است، اما از آنجایی که فرآیند تولید در ناوگان تجاری حالت شبه فصلی دارد، بهتر است اقدامات مربوط به تامین قطعات و تجهیزات آنها در نیمه نخست سال اتفاق بیفتد، زیرا هر چه به سمت نیمه دوم سال پیش برویم با توجه به زمان‌بری سه تا ۶ ماهه سفارش‌گذاری‌ها توان تولید به صورت تصاعدی کاهش خواهد یافت.

لازم به ذکر است، در ۱۲ ماهه پارسال، تولید ون و مینی بوس و میدل باس با افت ۸۳.۲ درصدی و کاهش ۳۶.۷ درصدی به ترتیب به ۲۱۷ دستگاه و یک‌هزار و ۴۸ دستگاه رسید.

در سالی که گذشت خودروسازان ۵۳۵ دستگاه اتوبوس تولید کردند که در مقایسه با سال ۹۷ کاهش ۶ درصدی داشت.

منبع: ایرنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.