سرپرست مدیریت طرح CNG شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی؛ ۶ پیمانکار ۷۰۰هزار خودروی حمل‌ونقل عمومی را دوگانه‌سوز می‌کنند

قطعه نیوز: کاهش هزینه‌های حمل و نقل عمومی و کمک به پاک‌تر شدن هوا، وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه کشور را بر آن داشت تا طرحی را مصوب کنند که در آن، یک میلیون و ۴۶۰ هزار دستگاه خودروی تاکسی، ون و وانت بنزینی به CNG سوز تبدیل شوند.

به گزارش خبرنگار «قطعه نیوز»، این خودروها به صورت رایگان دوگانه‌سوز می‌شوند. ثبت نام در این طرح از ۲۴ اردیبهشت آغاز شد. برای اطلاع از میزان پیشرفت کار و همچنین آگاهی از شرایط خودروهای دوگانه‌سوز با محمدحسین باقری، سرپرست مدیریت طرح CNG شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به گفت‌وگو نشستیم.

طبق مصوبه شورای اقتصاد قرار است یک میلیون و ۴۶۰ هزار دستگاه حمل و نقل عمومی در سال ۹۹ به صورت رایگان دوگانه‌سوز شوند. اجرای این مصوبه در حال حاضر در چه مرحله‌ای است؟

اکنون با ۶ پیمانکار برای دوگانه‌سوز کردن ۷۰۰ هزار دستگاه خودروی حمل و نقل عمومی یعنی تاکسی‌ها، ون‌ها و وانت‌بارها قرارداد بسته‌ایم. عقد ۴ قرارداد در اسفند ۹۸ و دو مورد دیگر در فروردین سال جاری اتفاق افتاد که متاسفانه با شیوع کرونا تداخل پیدا کرد و در اثر آن، بعضی از کارها به تعویق افتاد. با این حال مراحل اجرایی قراردادها از ابتدای خرداد ماه جاری شروع شده است. در حال حاضر هم سایت GCR.NIOPDC.ir برای ثبت‌نام دارندگان خودروهای بخش حمل و نقل عمومی در دسترس است. برای هر خودروی ثبت نام شده، کنترل‌های لازم صورت می‌گیرد. در مرحله بعد خودروهایی که مشمول این طرح می‌شوند، می‌توانند در کارگاه‌های نزدیک به محل کار یا سکونت خود که دسترسی راحتی به آن دارند، نوبت بگیرند.

چه تعداد خودرو با اجرای این طرح تاکنون دوگانه‌سوز شده‌اند؟

تاکنون مالکان ۵۰ هزار ثبت نام کرده‌اند که از این میان، پس از بررسی‌ها، حدود ۵ هزار تا از آنها مشمول طرح شناخته شده‌اند. حدود  2 هزار و ۴۵۰ خودرو نوبت تبدیل دریافت کرده‌اند و کار آنها در حال انجام است و مابقی در حال دریافت نوبت هستند.

برای اجرایی کردن این طرح با چه چالش‌هایی روبه‌رو هستید؟

 تولید مخازن در ابتدای کار، با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کارخانه‌ها با اندکی مشکل روبه‌رو شد اما خوشبختانه در حال حاضر چنین مسئله‌ای وجود ندارد. تامین مواد اولیه برای تولید مخزن یعنی لوله‌های بدون درز هم انجام شده است و برای تولید مخزن معضلی وجود ندارد. با این روند، تا اواخر خرداد عملیات تبدیل ثبت‌نام‌های صورت گرفته را انجام می‌دهیم. سهمیه ماهانه هر پیمانکار هم تعیین شده است تا بتوانیم تا پایان ۱۴ ماه، رقم مشخص شده را محقق کنیم. مالکان خودروهای عمومی هم لازم است سریع‌تر ثبت نام کنند تا بتوانیم مطابق برنامه پیش برویم.

چقدر از قطعات مورد نیاز این طرح از داخل تامین می‌شود؟

به جز مواد اولیه لوله برای تامین مخزن سی ان جی که وارداتی است، بقیه موارد توسط شرکت‌های مخزن‌ساز داخلی ساخته می‌شود. مواد سازنده بعضی از مخزن‌ها هم از ورق است که منبع داخلی دارد.

برای دوگانه‌سوز کزدن خودروهای شخصی هم یارانه‌ای در نظر گرفته شده است؟

در حال حاضر برای دوگانه‌سوز کردن خودروهای شخصی، یارانه‌ای تصویب نشده است، اما در مرحله دوم مصوبه شورای اقتصاد، خودروهای مسافربر شخصی مانند تاکسی‌های اینترنتی، آژانس‌ها و خودروهایی که توسط ارگان‌هایی مانند وزارت کشور به عنوان خودروی حمل و نقل عمومی به ما معرفی شوند، در نظر گرفته شده‌اند، البته بخش خصوصی و دارندگان خودروهای شخصی می‌توانند در سایت ثبت نام کنند و بدون استفاده از یارانه خودروی خود را گازسوز کنند. هزینه سوخت پایین‌‌تر، کم شدن هزینه‌ سوخت مصرفی خانوارها و کاهش آلودگی هوا از فواید دوگانه‌سوز شدن خودروها است که به مردم پیشنهاد می‌کنیم این موضوع را جدی بگیرند.

آماری از تعداد خودروهای دوگانه‌سوز در کشور وجود دارد؟

آمار ما بیانگر وجود حدود ۳ میلیون خودروی دوگانه‌سوز تولید خودروسازان کشور و ۹۱۸ هزار خودروی تبدیل شده توسط وزارت نفت است. بخشی هم البته به صورت آزاد تبدیل به دوگانه‌سوز شده‌اند که آماری از آنها در دست نیست. اکنون در حال انجام مناقصه برای اجرای یک طرح با عنوان هوشمندسازی جایگاه‌های سی ان جی هستیم که با تحقق آن، آمار تعداد خودورهای دوگانه‌سوز کشور به دست خواهد آمد و درواقع ۲ هزار و ۵۰۰ جایگاه سی ان جی کشور هوشمند خواهند شد تا توان خواندن پلاک خودروها را داشته باشند و از این طریق آمار تعداد خودروها و مصرف آنها به دست خواهد آمد. هوشمندسازی همچنین ما را در ساماندهی امور مدیریتی جایگاه‌ها یاری خواهد کرد.

برای توافق با خودروسازان کشور برای تولید خودروهای دوگانه‌سوز تلاشی صورت داده‌اید؟

بله، مذاکراتی را با خودروسازان کشور انجام داده‌ایم. سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان هم به ماجرا ورود کرده است. در این مورد وظیفه‌ای بر دوش شرکت پالایش و پخش محصولات نفتی گذاشته شده است، به این صورت که این شرکت، بخشی از اختلاف قیمت میان خودروی سی‌ان‌جی‌سوز و خودروی معمولی که در کارخانه تولید می‌شود، را پرداخت کند، چراکه خودروساز باید بتواند خودروی دوگانه‌سوز را به همان قیمت خودروی معمولی بفروشد. بخش دیگری از تفاوت قیمت هم توسط سازمان حمایت در دست بررسی است تا راه حلی برای آن پیدا شود.

تعداد جایگاه‌های سوخت سی ان جی موجود برای خودروهای دوگانه‌سوز کفایت می‌کند؟

جایگاه‌ها از لحاظ ظرفیت کافی هستند، اما در شهرهای بزرگ‌تر به تعداد بیشتری جایگاه نیاز داریم، به طور مثال در مرکز و شمال شهر تهران باید جایگاه‌های بیشتری احداث شود اما از آنجا که قیمت زمین در این مناطق گران است، صرفه اقتصادی برای سرمایه‌گذاران ندارد. از همین رو ما همواره از شهرداری‌ها و دیگر ارگان‌ها خواسته‌ایم اگر زمینی دارند ارائه کنند و ما هم حمایت خواهیم کرد تا مراکز بیشتری برای فروش سوخت سی ان جی ایجاد شود.

 از شرکت‌های خصوصی برای دوگانه‌سوز کردن خودروها چگونه حمایت می‌کنید؟

بخش اجرای عملیات تبدیل، مربوط به پیمانکارهایی که با ما همکاری می‌کنند، می‌شود. خودروسازان، مخزن‌سازان و شرکت‌هایی که پیش از این با وزارت نفت همکاری می‌کردند، از این دسته‌اند. در این زمینه محدودیتی نیست و به تعداد کافی از این شرکت‌ها در کشور وجود دارند. کارگاه‌های آنها هم توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز می‌گیرند و بررسی می‌شوند. اگر کسی تقاضای همکاری دارد می‌تواند مراجعه کند.

یک باور عمومی در ذهن مردم وجود دارد که دوگانه‌سوز شدن خودرو به موتور آن آسیب می‌زند و هزینه‌های زیادی برای تعمیرات به دنبال خود می‌آورد. شما این موضوع را تایید می‌کنید؟

این یک بحث عام در کارگاه‌های تعمیر خودرو است. ما بررسی‌هایی را با کمک مرکز موتور ایران‌خودرو انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که این باور غلط است. خودروهایی که مطابق با استاندارد، دوگانه‌سوز می‌شوند، هیچ مشکلی نخواهند داشت و تنها مانند خودروهای بنزینی نیاز به معاینات و تعمیرات دوره‌ای دارند. سی ان جی یک سوخت پاک و بدون کربن و ذرات است و موتور با کاربرد آن راحت‌تر می‌سوزد.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. مصطفی می گوید

    با سلام
    انتهای لید باید قبل از کلمه نشستیم، (به گفت‌وگو) اضافه شود تا جمله کامل گردد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.