نگاهی به عملکرد ضعیف فراکسیون قطعه‌سازان در مجلس دهم/ خروجی گردهم‌آیی قطعه‌سازان، دولت و مجلس چه بود؟

قطعه نیوز: نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در میان چالش‌های اقتصادی کشور و حرف و حدیث‌ها بر سر مسائل صنعت خودور، روز هفتم خرداد بر کرسی‌های خود نشستند. در این میان، تلاش‌های قطعه‌سازان برای برقراری ارتباط با مجلسی‌های جدید و یافتن محملی برای حل مشکلاتشان آغار شده است.

فراکسیون حمایت از قطعه‌سازان مجلس شورای اسلامی، میراث برجا مانده از مجلس پیشین در حوزه قطعه‌سازی حالا قرار است توسط نمایندگان دوره جدید ادامه یابد. فراکسیونی که درباره عملکرد خود گزارشی منتشر نکرد و اعضای آن هم به اظهارهایی درباره وضعیت صنعت خودرو و بایدها و نبایدهای آن اکتفا کردند. حالا سوال این است که خروجی این فراکسیون در حمایت از صنعت قطعه‌سازی چه بوده است؟

رئیس سابق فراکسیون حمایت از قطعه‌سازان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» درباره اقدامات این فراکسیون گفت: فراکسیون با اعضای انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو چند جلسه برگزار کرد. قطعه‌سازان مشکلاتشان را در قالب نامه‌هایی به ما اعلام می‌کردند و ما از طریق بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و … پیگیری می‌کردیم.

بانک مرکزی وام مصوب مجلس را پرداخت نکرد

شهاب‌الدین بیمقدار اضافه کرد: یک جلسه هم با حضور رییس مجلس وقت، قطعه‌سازان و خودروسازان برگزار کردیم که موثر بود. در آن جلسه وام بانک مرکزی تصویب شد ولی متاسفانه ۸۵۰ میلیون یوروی تعیین شده در جلسه، توسط بانک مرکزی به صنعت خودرو پرداخت نشد، البته رقم ریالی را پرداخت کردند.  در آن جلسه به خودروسازان تاکید شد که مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت کنند.

وی در خصوص تاثیر جلسه خودروسازان و قطعه‌سازان با علی لاریجانی گفت: وضعیت مطالبات بهتر شده است و قطعه‌سازان ابراز رضایت می‌کنند اما خودروسازان باز هم به قطعه‌سازان بدهی دارند.

وی با بیان اینکه ما برای راه‌اندازی صنعت قطعه تلاش می‌کردیم، افزود: تشکیل کنسرسیوم صادراتی کلید خورد و چند جلسه هم ما حضور داشتیم اما متاسفانه قطعه‌سازان آن را ادامه ندادند. من بارها گفته‌ام تنها راه نجات این صنعت صادرات است و بازار آن در کشورهای اطراف وجود دارد، اما نمی‌دانم چرا با وجود اینکه قطعه‌سازان با انگیزه زیاد کار را شروع کردند، ادامه پیدا نکرد؟

دولت مانعی برای اثرگذاری اقدامات فراکسیون حمایت از قطعه‌سازی

بیمقدار با انتقاد از عملکرد دولت در برابر مجلس، اظهار کرد: مجلس هر کجا برای انجام کاری برود و دولت در آن بخش ورود کند، کار به ثمر نمی‌رسد. در بحث خودرو هم الان شرکت‌هایی که از دولت وام نمی‌گیرند موفق‌تر عمل می‌کنند تا کسانی که از دولت وام دارند.

وی تلاش برای خصوصی‌سازی خودروسازی‌ها را بی‌نتیجه دانست و گفت: فرمولی در این مورد در کشور درست شده بود اما خصولتی بودن پابرجا ماند و دولت باز هم در مدیریت خودروسازی‌ها نقش دارد.

وی با اشاره به تعداد زیاد نیروهای شاغل در خودروسازی‌ها، از این رویه انتقاد کرد و گفت: تعدادی از آنها به صورت سفارشی استخدام شده‌اند و فقط هزینه به قیمت تمام شده خودرو اضافه می‌کند.

وی درباره اقداماتی که مجلس یازدهم باید در زمینه کمک به قطعه‌سازان انجام دهد، گفت: قرار است میرتاجدالدینی نماینده تبریز کار فراکسیون حمایت از قطعه‌سازان در مجلس قبل را ادامه بدهد. نظر من این بود که سهام ایران‌خودرو به قطعه‌سازان واگذار شود، فعالیت شرکت‌هایی که سالانه چند میلیارد ضرر می‌دهند، چه منفعتی برای کشور دارد؟

وی ادامه داد: برای ادامه فعالیت این خودروسازان، میزان اشتغال آنها و جلوگیری از بیکاری بیان می‌شود که باید گفت برای این کارگران هم می‌شود فکری کرد.

وی در خصوص تلاش‌های فراکسیون برای حل چنین مشکلاتی بیان کرد: قوانین کافی در این زمینه وجود دارد و نظارت ما هم در این حوزه بود که مشکلات آنها حل شود. ما در فراکسیون جلسه برگزار می‌کردیم، نامه می‌نوشتیم و از آنها دفاع می‌کردیم اما سیستم اقتصادی کشور ما غلط است.

مجلس کارآمد نبود

یک عضو هیات‌مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو نیز در گفت و‌گو با خبرنگار «قطعه‌نیوز» درباره نتایج اقدامات فراکسیون حمایت از قطعه‌سازان گفت: این مجلس، مجلسی کارآمد نبود، البته بعضی از نمایندگان واقعا نیت کمک داشتند اما در عمل اتفاقی نیفتاد.

رضا پاشایی بیان کرد: مشکل اینجا است که بعضی دولتمردان کشور اهل عمل نیستند. ما قطعه تولید می‌کنیم و به خودروسازان می‌دهیم و وقتی نتوانیم پولی بابت آن دریافت کنیم، تولید نیست بلکه ظلم است. بیشتر قطعه‌سازان با مشل نقدینگی روبه‌رو هستند و هر کاری می‌کنیم حل نمی‌شود.

وی ادامه داد: مجلس هم برای حل چنین مشکلاتی نتوانست کاری بکند. در مجلس جدید هم فراکسیون خواهد بود اما امیدی به اقدامات وجود ندارد. کسی که بخواهد از صنعت دفاع کند، باید درباره آن اطلاعات کافی داشته باشد. متاسفانه تعدادی از نماینده‌ها از جزییات صنعت اطلاع ندارند.

وی تاکید کرد: باید کار را به کاردان سپرد. هر حوزه‌ای باید به دست متخصص باشد، افراد بیایند ایرادات، برنامه‌ها و راهکارها را ارائه بدهند. به هیچ‌کدام از سازمان‌ها نمی‌شود انتقاد کرد چراکه سریع جبهه می‌گیرند.

این فعال صنعت قطعه در ادامه عنوان کرد: من اعتقاد دارم صنعت خودروسازی دو مشکل اساسی دارد، اول اینکه این صنعت ۱۳۰ هزار پرسنل دارد، در حالی که می‌توان آن را با ۲۰ هزار نفر اداره کرد. هزینه تعداد مازاد نیرو را مردم با گران خریدن خودرو پرداخت می‌کنند. حدود ۲ هزار نفر هیات‌مدیره در این دو خودروساز وجود دارند که حقوق‌های نجومی دریافت می‌کنند. شرکت‌های مافیایی هم در زمینه واردات قطعه وجود دارند که قطعه را ارزان وارد می‌کنند و با قیمت بالا به خودروساز می‌دهند و پول آن را هم نقد دریافت می‌کنند.

پاشایی درباره برنامه‌هایی که فراکسیون حمایت از قطعه‌سازان باید در مجلس یازدهم پیگیری کند، گفت: اصلاح جریان نقدینگی و نحوه پرداخت می‌تواند در دستور کار قرار گیرد. روش پرداخت مطالبات خودروساز به قطعه‌ساز باید ال سی داخلی باشد، به این صورت که خودروساز ال سی یک ماهه باز می‌کند و قطعه‌ساز پول را از طریق بانک از این ال سی دریافت می‌کند و بعد خودروساز حساب خو را با بانک تسویه می‌کند. در این صورت است که قطعه‌ساز متضرر نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مجلس باید در جهت دو طرفه کردن قراردادهای میان قطعه‌سازان و خودروسازان تلاش کند، ادامه داد: سهولت تهیه مواد اولیه هم باید در دستور کار باشد، مواد اولیه باید مستقیم از کارخانه خریداری شود نه از طریق بورس.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.