عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان؛ تولیدکنندگان مواد اولیه قطعات زیر بار تعدیل سود نمی‌روند

قطعه نیوز: عضو هیات‌مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودروی ایران درباره تامین مواد اولیه قطعه‌سازان با نرخ ترجیحی اظهار داشت: درباره تامین مواد اولیه مانند فولاد و… به نرخ ترجیحی راهکارهای زیادی ارائه شده است اما هنوز فرمولی برای تحقق این موضوع پیدا نشده است.

اصغر خسروشاهی در گفت‌و‌گو با خبرنگار «قطعه‌نیوز» اذعان کرد: تولیدکنندگان مواد اولیه نیز زیر بار تعدیل سود نمی‌روند و به نظر من تعیین فرمول سود برای مواد اولیه و تعدیل آن کار پیچیده‌ای است.  

وی ادامه داد: من به شخصه معتقدم تحقق نرخ ترجیحی امکانپذیر نیست چراکه شرکت‌هایی مانند فولاد مبارکه کالای خود را نرخ آزاد می‌فروشند، اما مسئله این است که همانطور که تعیین قیمت در یک سوی زنجیره تولید خودرو یعنی در بخش مواد اولیه، آزاد است، طرف دیگر ماجرا را هم برای تعیین قیمت آزاد بگذارند.

وی تاکید کرد: صنعت فولاد کشور به دلیل سودآور بودن توان توسعه دارد و این کار را هم انجام می‌دهد، به طور قطع اگر زیان‌ده بود نمی‌توانست رشد کند. این امر درباره پتروشیمی‌ها هم صادق است. درباره خودروسازی نیز این فرمول جوابگو است، یعنی اگر اجازه بدهند سودی که نصیب واسطه‌ها می‌شود، به تولیدکننده در صنعت خودرو برسد، این صنعت هم توسعه پیدا می‌کند.

عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان درباره سیاست‌های لازم برای ایجاد تعادل در سود زنجیره تامین خودرو گفت: در این باره باید از وزارت صنت، معدن و تجارت سوال کرد و ما پیگیری هایی را طریق معاونت صنایع و اداره کل صنعت خودرو انجام داده‌ایم اما هیچ کس در وزارتخانه هنوز وارد این موضوع نشده است که فرمولی را تعیین کند.

خسروشاهی با بیان اینکه گره‌ تعدیل سود در زنجیره تامین باید توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت باز شود، افزود: تعیین فرمول باید توسط این وزارتخانه صورت گیرد، وگرنه بنگاه‌هایی مانند تولیدکنندگان فولاد و … سود خود را تعیین می‌کنند. لازم است نهادی بالادستی باید این موضوع را کنترل کند.

ارائه خدمات پس از فروش به پراید تا ده سال ادامه دارد

خسروشاهی در بخش دیگری از اظهارات خود، درباره ارائه خدمات پس از فروش به خودروهایی که تولیدشان متوقف شده است، گفت: شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی طبق قانون تضمین داده‌اند که برای حداقل ده سال آینده خدمات پس از فروش را به خودروهایی که تولیدشان متوقف شده است ارائه بدهند و مشکلی برای این خودروها به وجود نخواهد آمد.

وی ادامه داد: بسیاری از قطعات میان خودروهایی که در حال حاضر تولید می‌شوند و خودروهایی که تولید آنها متوقف شده است، مشترک است و در تولید آن قطعه‌ها مشکلی وجود نخواهد داشت.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.