در نشست سرپرست وزارت صمت با خودروسازان و قطعه‌سازان مطرح شد؛ اصلاح قیمت قطعات در قراردادها و تامین ارز قطعه‌سازان

قطعه نیوز: دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودروی ایران درباره موضوعات مطرح شده در جلسه مشترک سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعضای هیات‌مدیره این انجمن و نیز خودروسازان گفت: در این جلسه درباره ۴ مشکل اصلی صنعت قطعه‌سازی صحبت کردیم و سرپرست وزارتخانه دستوراتی را برای رفع آنها صادر کردند.

مازیار بیگلو در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار «قطعه‌نیوز» شرح داد: یکی از موضوعات مطرح شده مسئله ارز بود که هم به لحاظ قیمت‌گذاری و هم به لحاظ تخصیص مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: خبرهای خوبی در خصوص تامین ارز قطعه‌سازان در این جلسه توسط سرپرست وزارتخانه به ما اعلام شد. وزارت صمت توافقاتی با ایدرو انجام داده است و یک مرحله از اقدامات مورد نظر تاکنون به عنوان آزمایش انجام شده است و در یک تا دو هفته آینده کل آن عملیاتی می شود.

وی عنوان کرد: طبق توافق میان ایدرو و وزارت صمت، ارز مورد نیاز صنعت قطعه یعنی حدود دو میلیارد دلار در سال توسط ایدرو و بانک مرکزی تامین می‌شود. آقای مدرس خیابانی به ما اطمینان خاطر دادند که ارز از این به بعد مسئله‌ای را در تولید خودرو و قطعه به وجود نخواهد آورد.

بیگلو افزود: این ارز همان ارز اشخاص خواهد بود و با قیمت آزاد به دست قطعه‌سازان می‌رسد.

کمبود نقدینگی، همچنان پابرجاست

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودروی ایران بیان کرد: بحث کمبود نقدینگی که با توجه به سیاست‌های فعلی فروش خودرو، همچنان وجود دارد، از دیگر معضلاتی بود که در این نشست مطرح شد و سرپرست وزارتخانه درباره آن توضیحاتی دادند و اعلام کردند که تعاملاتی با بانک‌ها در حال انجام است.

بیگلو تاکید کرد: با وجود تعاملات آنجام شده، قطعه‌سازان برای چند هفته آینده همچنان با مشکل کمبود نقدینگی مواجه خواهند بود، چراکه باید فروش خودرو انجام شود و درآمد حاصل از آن به دست قطعه‌ساز برسد و این روند، زمان‌بر است.

بیگلو مشکل سوم مطرح شده در این نشست را مسئله قیمت‌گذاری قطعه در قراردادهای میان قطعه‌سازان و خودروسازان عنوان کرد و افزود: فشاری که شورای رقابت به خودروسازان وارد می‌کند، به صنایع پایین دستی یعنی قطعه‌سازان هم منتقل می‌شود و در نتیجه آن، قیمت‌های منطقی در قراردادهای میان قطعه‌سازان و خودروسازان درج نمی‌شود.

وی از رسیدگی مدرس خیابانی به چالش قیمت قطعه در این نشست خبر داد و اعلام کرد: ایشان دستور دادند که قیمت قطعه در قراردادهای میان قطعه‌سازان و خودروسازان اصلاح و به روز شود.

بیگلو اعلام کرد: عملیات اجرایی اصلاح قراردادها در هفته آینده انجام می‌شود و قطعه‌سازان مدارک خود را در این زمینه به خودروسازان تحویل بدهند.

فولاد مورد نیاز قطعه‌سازان تامین می‌شود

وی با اشاره به مشکل تامین مواد اولیه داخلی و قیمت‌های آن، گفت: در این نشست قرار شد برای حل این معضل کمیته‌ای تشکیل شود و نماینده سرپرست وزارتخانه، معاونت معدنی صنایع و نماینده انجمن قطعه‌سازان، در آن حضور داشته باشند و در قدم اول در تعامل با شرکت‌های فولادی، در یک یا دو هفته آینده مشکل تامین فولاد و قیمت آن حل شود.  

بیگلو شرح داد: در حال حاضر مچینگ بسته است و دو ماه است که ما نتوانسته‌ایم از این طریق فولاد تامین کنیم. قرار بر این شد که این سیستم برای قطعه‌سازان در دسترس قرار گیرد و شرکت‌های دارای کد تعیین شده فولاد، بتوانند این مواد را تهیه کنند. از سوی دیگر در بورس کالا مقرر شد تمهیداتی اندیشیده شود تا معاملات ابطال نشود.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.