بیشتر خودروهای ساخت داخل با کمبود قطعه مواجه‌اند/ تولید قطعات در انحصار بعضی از قطعه‌سازان

قطعه نیوز: یک کارشناس صنعت خودرو اعلام کرد: در حال حاضر خودروسازان با کمبود قطعات مالتی‌مدیا، قطعات مربوط به سیستم ترمز، کاتالیست‌ها، ایربگ، مدیلاتور، ECU و در بعضی از خودروها مخزن مواجه هستند.

حسن کریمی سنجری در گفت‌و‌گو با خبرنگار «قطعه‌نیوز» درباره ناقص بودن خودروهای موجود در پارکینگ‌های خودروسازان و عرضه نشدن آنها به بازار، گفت: بیشتر خودروهای ساخت داخل با کمبود قطعه روبه‌رو شده‌اند و این خودروها طیف وسیعی از سمند و پژو ۴۰۵ تا وانت آریسان را شامل می‌شود.

وی افزود: بیشتر مدل‌های خودروها به نوعی با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند، چراکه قطعاتی که کمبود دارند، عموما در تمام خودروها مشترکند.

وی درباره علت کمبود قطعه برای تکمیل و عرضه خودروها گفت: یکی از مهمترین دلایل کمبود این است که این قطعات، وابستگی خارجی برای تولید دارند، به این معنا که گاهی یک ریزقطعه یا مواد اولیه آن وارداتی است.

کریمی سنجری ادامه داد: در حال حاضر تولیدکنندگان خارجی وجود دارند که با سازندگان داخلی همکاری می‌کنند و از این لحاظ در تامین این قطعه‌ها نباید مشکلی وجود داشته باشد، اما حدود سه هفته است که بانک مرکزی به شرکت‌های خودرویی ارز تخصیص نداده است، و این شامل همه انواع ارز است، یعنی نه تنها ارز دولتی و نیمایی به صنعت خودرو تعلق نگرفته است، بلکه ارز آزاد هم شامل حال آنها نشده است.

وی با اشاره به وجود محدودیت‌ها و اولویت‌بندی‌های بانک مرکزی برای تخصیص ارز، گفت: ما به لحاظ اقتصادی در شرایط ویژه‌ای قرار داریم و محدودیت در تخصیص ارز قابل درک است، اما من ایرادم به نهادهایی مانند گمرک است که وقتی کالا با وجود مشکلات ارزی و … بالاخره به گمرک می‌رسد، چرا برای ترخیص آن سخت‌گیری می‌شود؟

وی با اشاره به سیاست‌های اقتصادی کشور گفت: تا زمانی که بخواهیم به پای سیاست‌های اقتصادی فعلی بمانیم، مشکلاتی وجود دارد، و می‌دانیم که این شرایط و مختصات خاص کشور ما است و کسی نمی‌داند چه زمانی تحریم‌ها رفع می‌شود؟ فشار زیادی بر اقتصاد ما وجود دارد و بر روی صنعت کشور اثر می‌گذارد، با این حال اکنون سوال این است که چرا شرایط داخلی بهبود پیدا نمی‌کند؟

وی با بیان اینکه سوءاستفاده از شرایط و نیز قوانین نامتناسب با وضعیت فعلی و محدویت‌ها در داخل کشور باید رفع شود، اضافه کرد: محدودیت‌های داخلی را می‌توان رفع کرد اما متاسفانه درباره آنها کوتاهی می‌شود.

این کارشناس صنعت خودرو از انحصاری بودن سود بعضی از قطعات انتقاد کرد و افزود: در مواردی دیده می‌شود که در داخل کشور سازنده مشخصی بعضی قطعات را تامین می‌کند و درواقع ریش و قیچی در دست این شرکت‌ یا شرکت‌ها قرار دارد و میزان تعامل آن با شرکت‌های خودروساز برای صنعت خودرو تعیین کننده است. این انحصاری بودن، در بحث واردات قطعه هم تعیین‌کننده است.

وی شیوع بیماری کرونا و تاثیر آن بر صنعت در جهان را هم مورد اشاره قرار داد و گفت: بیشتر مراودات تجاری کشور ما با چین است و این کشور هم بعد از شیوع کرونا چند ماه تعطیل بود، و این موضوع اندکی بر تامین قطعات تاثیر داشت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر چینی‌ها فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، اظهار کرد: مضیقه‌های بانک مرکزی در تخصیص ارز باعث شده است که نتایج شیوع کرونا در صنعت خودرو ادامه‌دار باشد.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.