رنو در وضعیت هشدار قرار گرفت

قطعه نیوز: بر اساس گفته‌های وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه آینده رنو به شکل جدی در خطر است و اگر به رنو کمک نشود، امکان دارد این برند ناپدید شود.

صنعت خودروی اروپا در وضعیت هشدار قرار گرفت چون از دست رفتن مشاغل در این صنعت در وضعیت نگران کننده قرار گرفته و وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه گفته است اگر به رنو کمک نشود، امکان دارد این برند ناپدید شود. این در حالی است که شریک ژاپنی رنو، یعنی نیسان تصمیم به تعدیل ۲۰,۰۰۰ نفر نیروی انسانی گرفته است.

دو دهه است که از اتحاد بین رنوی فرانسه و نیسان ژاپن می گذرد. حالا نیسان می گوید که چهارشنبه پیش رو استراتژی روزآمد شده خود را اعلام می کند. در ابتدا نیسان نام این بازنگری را «از نو نوشتن رابطه» گذاشته بود و در نوامبر سال ۲۰۱۸ به خاطر دستگیری معمار اتحاد رنو-نیسان به اتهام سوءرفتار مالی اعلام کرده بود. اتهامی که کارلوس قصن هرگز نپذیرفت و در اعتراض به نامنصفانه بودن آن اتهام از ژاپن گریخت.

اما حالا روزآمدی استراتژی نیسان در قبال اتحادش با رنوی فرانسه، شکل مهمتری گرفته بخصوص آن که صنعت خودروی جهانی در حال عبور از بحران شیوع ویروس کرونا است و تقاضا برای خودرو در سراشیبی تند قرار گرفته و تولید خودرو را با بی نظمی و توقف مواجه کرده است.

برونو لومیر، وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه در حال بررسی پرداخت ۵ میلیارد یورو (۵.۵ میلیارد دلار) برای رنو است که از این بحران به سلامت عبور کند، اما هنگام بررسی این وام به صراحت گفته است که آینده رنو به شکل جدی در خطر است.

این وزیر فرانسوی در مصاحبه با رادیو۱ اروپا گفته است: «بله ممکن است از رنو اثر باقی نماند.»

لومیر می گوید کارخانه رنو در فلینز نباید بسته شود و اگر رنو از این وام برخوردار شود باید بتواند تا حد امکان در حفظ مشاغل در فرانسه کوشش کند، در عین حال به این واقعیت هم اذعان کرده که رنو باید بتواند توان رقابتی و سازگاری با شرایط را حفظ کند.

رنو از اظهار نظر در باره اظهارات لومیر خودداری کرده است.

کارخانه فلینز در شمال غربی شهر پاریس قرار دارد، جایی که رنو در آن مدل های زوئی برقی و میکرای نیسان را تولید می کند. در این کارخانه ۲,۶۴۰ نفر در سال ۲۰۱۸ به جمع نیروهای انسانی اتحاد رنو-نیسان اضافه شدند.

رنو در حال حاضر در ۱۶ کشور دنیا ۴۰ کارخانه و ۱۳ سایت لجستیک دارد.

خبرگزاری کیودوی ژاپن هم خبر از تعدیل نیروی ۲۰ هزار نفری در اروپا و کشورهای در حال توسعه را منتشر کرده است. این کمپانی با ظرفیت مازاد تولید، رقابت بسیار سخت، تقاضای رو به کاهش و روند نزولی فروش مواجه است و صنعت خودروی اروپا را با از دست رفتن مشاغل مواجه کرده است. این شرایط خاص برند رنو-نیسان نیست. فولکس واگن هم در ماه دسامبر ۲۰۱۹ اعلام کرد که در برند آئودی خود در سال ۲۰۲۰ تعدیل نیروی ۹۵۰۰ نفری خواهد داشت.

تا به حال تمام تعدیل نیروها به دلیل ویروس کرونا موقتی بوده و حتی برخی از خودروسازان، کارگران خود را با مرخصی های با حقوق و بعضاً بی حقوق راهی منزل کرده اند. در برخی از خودروسازان هم با طرح های دولتی یا حکومتی، کارگران به مرخصی با حقوق رفته اند. یعنی در حقیقت دولت برای حفظ مشاغل، تأمین حداقل حقوق این کارگران را برعهده گرفته است.

منبع: سایپانیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.