وقت فروش خودرو مراقب کلاهبردارهای جدید در پارکینگ چیتگر باشید

قطعه نیوز: بعضی از دارندگان خودرو که به تازگی برای فروش خودرو به پارکینگ‌های خودرو مراجعه کرده‌اند از شیوه‌های جدید کلاهبرداری، اخاذی و پول در آوردن با ادعای خریدن خودرو در این پارکینگ‌ها خبر می‌دهند.

به گزارش خبرنگار «قطعه نیوز»، یکی از افرادی که برای فروش خودروی خود به پارکینگ چیتگر مراجعه کرده است، ماجرا را اینگونه تعریف می‌کند: بعد از مراجعه به پارکینگ چیتگر برای فروش خودرو، فردی با چهره موجه، خودروی من را بررسی کرد و درخواست کرد که با خودرو مسیری را طی کنیم تا از صحت و سلامت آن مطمئن شود و سپس برای خرید اقدام کند.

صادقیان در ادامه توضیح می‌دهد که در حین حرکت کاپوت باز می‌شود و به شیشه جلو می‌خورد، گویا فرد مورد نظر در حین بررسی سلامت خودرو، عمدا کاپوت خودرو را محکم نبسته بوده است تا در حین حرکت، به خودرو آسیب وارد شود. خریدار بعد از این حادثه مدعی می‌شود که همچنان خواستار همین خودروی آسیب دیده است و از فروشنده تقاضا می‌کند خودرو را از پارکینگ خارج کنند و به صافکاری یکی از آشنایان وی ببرند و در همانجا قولنامه نوشته شود.

به گفته صادقیان، بعد از این ماجرا، خودرو را از پارکینگ چیتگر خارج می‌کنند و به محلی که خریدار می‌گوید می‌روند، در آنجا قولنامه نوشته می‌شود و بیعانه‌ای هم به فروشنده پرداخت می‌شود و با اصرار خریدار و به بهانه اینکه به محل صافکاری نزدیک باشد، خودرو را در یکی از پارکینگ‌های نزدیک همان محل پارک و «دو قبضه» می‌کنند.

آنچه که فروشنده در این حین به دلیل شوک ناشی از تصادف نتوانسته است به آن توجه چندانی نشان بدهد، مفاد قولنامه بوده است. صادقیان توضیح می‌دهد که در بخشی از قولنامه، نوشته شده است: «به گفته خود مالک»، خودرو سالم است و رنگ ندارد و در صورت غلط بودن این ادعا، فروشنده باید ضرر و زیانی را متحمل شود.

صاحب این خودرو در همان روز در مشورت با دوستان خود پی می‌برد که این شیوه معامله، شیوه‌ای رایج است و افراد برای آن اصطلاح «جک زدن» را به کار می‌برند که به این معنا است که بعد از خروج فروشنده از پارکینگ، خریدار به خودرو آسیبی وارد می‌کند تا بتواند طبق بند مطرح شده در قرارداد مبنی بر عدم صداقت فروشنده درباره سلامت خودرو، قرارداد را فسخ و مبلغی را بابت ضرر و زیان از فروشنده دریافت کند.

به گفته صادقیان، این شیوه پول درآوردن از خرید خودرو، گویا به روش نسبتا رایجی تبدیل شده است تا جایی که اصطلاح جک زدن اکنون برای کسانی که در این دام افتاده‌اند، نامی آشنا است.

موارد متعددی از این روش کلاهبرداری در پارکینگ‌های دیگر مانند عبدل آباد، توسط افراد دیگر نیز توسط مخاطبان به «قطعه نیوز» گزارش داده شده است.

روش‌های امن خرید و فروش خودرو

با وجود چنین شبهات و مخاطراتی در فروش خودرو، شناختن روش‌های امن خرید و فروش از اهمیت زیادی برخوردار است.

یک کارشناس فروش خودرو درباره روش‌های خرید و فروش این کالا گفت: سیستم‌های خرید و فروش به صورت پارکینگ‌های دو قبضه، به دلیل مخاطراتی که دارد این روزها زیاد توصیه نمی‌شود، چراکه حتی اگر کلاهبرداری هم در میان نباشد، ممکن است اتفاقی برای یکی از طرفین بیفتد و خروج خودرو از پارکینگ به مشکل بخورد.

حمید رضایی ادامه داد: طی مسیر با خودرو برای اطمینان از سلامت آن هم مشکلات خود را دارد، چراکه احتمال تصادف و دزدی و … را بالا می‌برد.

وی عنوان کرد: در زمینه فروش هم چالش‌های زیادی وجود دارد و در روش‌هایی مانند آگهی کردن در سایت‌ها و روزنامه‌ها، اغلب تماس‌‌گیرندگان، دارندگان خودرو هستند که بدون هدف خرید خودرو و بیشتر برای ترغیب فروشنده به بالا بردن قیمت و در نتیجه افزایش قیمت خودرو در سطح جامعه با فروشنده تماس می‌گیرند.

وی افزود: در عین حال عده‌ای هم نقش واسطه دارند و می‌خواهند خودروی شما را ارزان‌تر بخرند.

وی وجود شرکت‌های کارشناسی برای بررسی خودرو، سلامت و آپشن‌های آن را یکی از روش‌های خرید و فروش امن خودرو عنوان کرد که معمولا با حق کمیسیونی اندک کار خرید و فروش را رانجام می‌دهند. این شرکت‌ها همه عیوب خودرو را شناسایی می‌کنند و خود به صورت ایمن معامله را انجام می‌دهند.

رضایی تامید کرد: کارشناسان در این شرکت‌ها خودرو را بررسی و سلامت آن را تضمین می‌کنند و خریدار با اطمینان کامل می‌تواند خودرو را معامله کند.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.