خدمات پس‌از فروش خودروسازان چینی که در ایران مانده‌اند مناسب‌تر است

قطعه نیوز: یک کارشناس خودرو بیان کرد: خودروهای چینی پس از خودروهای ایرانی، بیشترین درصد از حجم بازار را در دست دارند و با توجه به این موضوع، نسبت به خودروهای وارداتی، خدمات پس از فروش بهتری دریافت می‌کنند. اما هنوز خدمات ارائه شده توسط شرکت‌های آنها، در اندازه خودروهای داخلی نیست.

بابک صدرایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار «قطعه‌نیوز»، با بیان اینکه شرکت‌های خودروساز چینی سعی دارند سهم خود را در بازار ایران حفظ کنند، افزود: با توجه به این نکته، چینی‌ها در سال‌های اخیر نسبت به گذشته در زمینه خدمات پس از فروش رشد کرده‌اند، گرچه همچنان جا دارد که در این زمینه پیشرفت کنند و خدمات خود را بهبود ببخشند.

وضع چینی‌هایی که در ایران ماندند مناسب‌تر است

صدرایی با اشاره به کاهش تنوع خودرو و عرضه آن در کشور، گفت: در چنین شرایطی، شرکت‌های چینی که در ایران فعال هستند و شرکت مادر آنها در ایران باقی مانده است، وضعیت مناسب‌تری در ارائه خدمات پس از فروش دارند.

وی عنوان کرد: چینی‌ها به لحاظ اینکه همچنان در ایران تولید دارند، برای تولید و تهیه قطعه برای محصول خود تلاش می‌کنند. علاوه بر آن از نظر روانی هم سعی دارند روی مشتریان اثر مثبت داشته باشند و نشان بدهند که پشتیبانی این شرکت‌ها از محصولات وجود دارد. به این وسیله تاکنون اعتماد مشتری را جلب کرده‌اند و سهم بازارشان افزایش پیدا کرده است.

این کارشناس خودرو درباره شرایط فعلی مبنی بر کمبود قطعه در کشور و اثر آن بر تامین قطعه‌های چینی گفت: وقتی مشکلی در بحث تهیه قطعه ایجاد می‌شود یک مساله عمومی است و فقط مختص به یک نوع خودرو نیست، اما وقتی یک خودروساز در ایران در حال ساخت خودرو است، دستش برای تهیه قطعه، نسبت به برندی که از بازار ایران رفته است، بازتر است.

نباید انتظار داشت قطعات خاص به سرعت تامین شود

صدرایی تاکید کرد: علاوه بر اینها باید دانست که بعضی قطعات، خاص هستند و در بازار به صورت فراوان وجود ندارند که بتوان آن را تهیه کرد و در انبار نگه داشت. تهیه این قطعات زمان‌بر است، و تامین و واردات آن مدتی طول می‌کشد، این تصور موجود در جامعه که خودروی من هر مشکلی که پیدا کرد باید همان لحظه قطعه آماده باشد، اشتباه است و در هیچ کجای دنیا اینگونه نیست.

ارتباط کیفیت خدمات پس از فروش به سهم خودرو در بازار

وی با بیان اینکه کیفیت و کمیت ارائه خدمات پس از فروش، به میزان تولید یا واردات یک محصول و درصد سهم بازار آن دارد، اظهار کرد: هر چه سهم تولید یا واردات محصول بیشتر باشد، توانایی یا مانور شرکت‌ها بر خدمات پس از فروش هم بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: به طور مثال در کشور ما سالانه حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار دستگاه خودروی ۲۰۶ به فروش می‌رسد، بنابراین سرمایه‌گذاری برای ارائه خدمات پس از فروش چنین خودرویی بسیار بیشتر از خودروهایی مانند پاسات که سالانه حدود هزار دستگاه از آن وارد می‌شود، صرفه اقتصادی دارد.

صدرایی عنوان کرد: درواقع تعداد معینی از هر محصول باید به فروش برسد تا برای شرکت‌ها صرف داشته باشد که بر روی خدمات و قطعات آن سرمایه‌گذاری کنند، البته شرکت‌هایی که در حال حاضر در حال تولید یا تیراژ هستند، موظفند برای هر محصول با هر میزان تولید و عرضه، تا جایی که امکان دارد خدمات ارائه کنند.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.