موتور برقی Ampere محصول جدید اکیپ‌میک موتور

قطعه نیوز: شرکت بریتانیایی اکیپ‌میک موتور الکتریکی سبک‌وزنی به‌نام Ampere ساخته است، این موتور وزن پایینی دارد و نسبت قدرت به وزن آن ۲/۵ برابر موتور برقی تسلا مدل S است.

نام اکیپ‌میک (Equipmake) اولین‌بار در سال ۲۰۱۸ روی زبان‌ها افتاد؛ زمانی‌که این شرکت بریتانیایی اعلام کرد موتور الکتریکی آهنربای دائم پره‌ای جدیدی ساخته است که با استفاده از موارد ارزان‌قیمت و فرایندهای تولید استاندارد، می‌تواند به ازای هر کیلوگرم وزن، ۹ کیلووات قدرت ایجاد کند. این شرکت ادعا می‌کند که موتور الکتریکی جدید در مقایسه با موتورهای برقی آهنربای دائم رقیب، ۵ کیلووات بر کیلوگرم، کارایی بیشتری دارد.

هم‌اکنون اکیپ‌میک تصمیم گرفته است تا از روش‌های ساخت دیگری برای بهبود کارایی موتور الکتریکی خود بهره بگیرد تا ببیند چه مقدار بر نتایج تأثیر می‌گذارد. آن‌طور که این شرکت می‌گوید، نتایج تاکنون انقلابی بوده است. موتور الکتریکی Ampere وزنی کمتر از ۱۰ کیلوگرم دارد و قادر است ۲۹۵ اسب‌بخار (۲۲۰ کیلووات) قدرت تولید کند و به ۳۰ هزار دوربردقیقه برسد. چنین ارقامی به این معنی است که نسبت قدرت به وزن این موتور الکتریکی به ۲۰ کیلووات بر کیلوگرم می‌رسد که آن را چهار برابر قدرتمندتر از موتورهای الکتریکی آهنربای دائم با اندازه مشابه می‌کند.

تمام پیشرفت‌های فنی در زمینه‌ی خودروی الکتریکی را باید با آن‌چه ایلان ماسک و تسلا به‌عنوان پیش‌گام این فناوری در دنیای تولید انبوه انجام می‌دهند، مقایسه کرد. آخرین اطلاعاتی که از محصولات تسلا در اختیار داریم، مربوط به ۶ سال پیش است؛ بنابراین کارایی آن‌ها تاکنون در سطح بالاتری قرار دارد. اما در آن زمان موتور الکتریکی خودرو تسلا مدل S حدود ۳۶۲ اسب‌بخار (۲۷۰ کیلووات) قدرت تولید می‌کرد و وزنی معادل ۳۲ کیلوگرم داشت. نسبت قدرت به وزن این موتور، ۸/۴ کیلووات بر کیلوگرم است که اگر آن را با موتور الکتریکی Ampere مقایسه کنیم، در می‌یابیم که ۲/۵ برابر کارآمدتر از موتور برقی تسلا مدل اس خواهد بود. به عبارت دیگر اگر وزن دو موتور ثابت باشد، محصول اکیپ‌میک ۲/۵ برابر تسلا قدرت تولید می‌کند.

نکته‌ی قابل‌توجه این است که Ampere وزن پایینی دارد که باعث کاهش وزن کلی خودروی الکتریکی می‌شود. اگر از Ampere در موتورسیکلت برقی استفاده شود، واقعاً نتایج شگفت‌آوری خواهد داشت و قطعاً می‌تواند انقلابی در دنیای خودروهای الکتریکی ایجاد کند.

اکیپ‌میک می‌گوید فناوری چاپ سه‌بعدی که این شرکت استفاده می‌کند (با همکاری متخصص فناوری تولید HiETA)، امکان کاهش استفاده از فلز را در طراحی فراهم خواهد کرد و اجزای موتور الکتریکی را به شکل‌های پیچیده‌ای ترکیب می‌کند که با سایر روش‌های ساخت و تولید از جمله فرزکاری یا ریخته‌گری نمی‌توان به آن اشکال دست یافت. علاوه بر این، شیوه‌ی طراحی موتور الکتریکی Ampere به گونه‌ای است که قابلیت‌های خنک‌کنندگی آهنربای دائم را حفظ کرده و باعث کاهش اینرسی آن می‌شود؛ کاهش اینرسی نیز به نوبه خود باعث دستیابی به سرعت چرخش بسیار زیاد موتور الکتریکی خواهد شد.

اکیپ‌میک امیدوار است که طی ۱۲ ماه آینده مراحل ساخت پروتوتایپ و آزمایش موتور برقی Ampere را به پایان برساند. تا آن زمان احتمالاً شاهد حضور موتورهای الکتریکی آهنربای پره‌ای این شرکت در ابرخودرو آریل (Ariel Hipercar) باشیم که در سال جاری معرفی می‌شود. ویژگی‌هایی مانند وزن سبک، قدرت و گشتاور بالا و قابلیت خنک‌کاری عالی باعث می‌شود تا این موتورهای برقی به گزینه‌ای بسیار مناسب برای خودروهای الکتریکی آینده تبدیل شوند.

منبع: زومیت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.