منطقی‌ترین روش برای عرضه خودرو در شرایط فعلی «قرعه‌کشی» بود

قطعه نیوز: رئیس مرکز ملی شورای رقابت اعلام کرد: در شرایطی که عرضه کم و تقاضا ۱۰، ۲۰ برابر است منطقی‌ترین روش قرعه‌کشی است.

رضا شیوا امروز (سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت) در برنامه صبحگاهی شبکه دو سیما  «در انتهای الوند» با اشاره به فعالیت شورا رقابت گفت:‌ شورای رقابت بر اساس فصل نهم اجرای قانون اصل ۴۴ تشکیل‌شده و وظیفه‌اش این است که با هر حرکت ضد رقابتی مبارزه کند. این حرکت ضد رقابتی می‌تواند در حوزه‌های مختلف باشد اما درزمینهٔ کالاها باید گفت کالاهایی که انحصاری است قانون‌گذار بر اساس ماده ۵۸ به شورای رقابت اجازه داده که برای جلوگیری از این‌که انحصارگر قیمت خود را به مردم دیکته کند شورای رقابت دستورالعملی را برای قیمت‌گذاری آن ارائه کند. حتی تشکیل این‌که چه کالایی انحصاری است نیز بر عهده شورای رقابت است.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۱-۱۳۹۲ با افزایش قیمت ارز، قیمت خودرو نیز بسیار زیاد افزایش پیدا کرد و از همان زمان شورای رقابت وارد کار شد. تا خرداد ۱۳۹۷ شورای رقابت دستورالعمل می‌داد اما از آبان و آذر ۹۷ و ایجاد محدودیت‌های ارزی، سران سه قوه اطلاعیه‌ای دادند و گفتند که قیمت‌گذاری‌ها باید به تأیید ستاد تنظیم بازار برسد. بنابراین از آن به بعد قیمت‌گذاری ما باید به تصویب ستاد تنظیم بازار می‌رسید اما وزیر صمت وقت اعلام کرد که ستاد تنظیم باید قیمت‌گذاری کند و ما عملاً از بهمن ۹۷ از قیمت‌گذاری خارج شدیم. البته شکایت‌های خود را به‌جاهای مختلف بردیم و درنهایت به ما اعلام کردند که باید به روند قیمت‌گذاری برگردید که از هفته گذشته کار خود را آغاز کردیم.

شیوا تأکید کرد: ما مخالف این هستیم که قیمت‌گذاری دستوری باشد و معتقدیم که فقط باید کالاهایی قیمت‌گذاری شود که انحصاری است و مابقی باید بر اساس بازار تنظیم شود. وقتی دستوری قیمت می‌دهید جلوی بهره‌وری، ابتکار و خلاقیت گرفته می‌شود. در همه جای دنیا این‌گونه است که نظارت بر بازار انحصاری قرار می‌دهند چراکه انحصارگر همیشه دوست دارد کالای خود را با بیشترین سود بفروشد.

وی در مورد پابرجا ماندن تصمیم‌ها با توجه به تغییر وزیر صمت گفت: ما وظیفه‌داریم دستورالعمل خود را به ستاد تنظیم بازار بدهیم. ستاد ۱۴ عضو دارد که یکی از اعضا وزیر است و او حق همانند بقیه یک رأی دارد. ستاد تنظیم بازار دیروز اعلام کرد که چه مواردی مصوب شده است، حالا نمی‌دانم که می‌توان این مصوبه را برهم زد یا خیر. ما وظیفه خود را انجام دادیم و امیدواریم که تغییرش ندهند. ما کار کارشناسی بسیار دقیقی انجام دادیم، بارها نتایج را اعلام کردیم و تصحیح کردند و … تا به این فرمول رسیدیم. بعید است که با توجه به تغییر وزیر صمت چیزی از مصوبات تغییر پیدا کند.

وی در پاسخ به این سؤال که قیمت نهایی خودرو چه قدر است، گفت: هنوز قیمت اعلام‌نشده است، دقت کنید که ما درگذشته این‌گونه عمل می‌کردیم که فرمول ما سه متغیر داشت و با جایگذاری این ۳ متغیر، قیمت نهایی اعلام می‌شد، در آن زمان لازم نبود کسی کار ما را تأیید کند اما حالا که ستاد تنظیم بازار باید فرمول ما را تأیید کند ماجرا کمی فرق می‌کند. اگر اعلام شد قیمت محصولات ایران‌خودرو به‌صورت متوسط ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند به این دلیل بود که ستاد تنظیم بازار نتیجه جایگذاری متغیرها در فرمول را می‌خواست و ما اعلام کردیم.

وی در مورد تفاوت افزایش قیمت محصولات سایپا نسبت به ایران‌خودرو گفت: در بهمن‌ماه که ستاد تنظیم قیمت‌ها را اعلام کرد قیمت محصولات ایران‌خودرو را بالا برد و به همین دلیل این متغیر را لحاظ کردیم.

رئیس شورای رقابت در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر شرایط فروش خودرو گفت: یکی از ایرادات اساسی که در فرآیند خرید خودرو وجود داشت این بود که می‌گفتند ورود به سایت بسیار سخت است. در شرایطی که تعداد عرضه کم است و تقاضا ۱۰-۲۰ برابر است چه راهکارهایی وجود دارد؟ یکی از روش‌ها قرعه‌کشی است. در قرعه‌کشی دیگر خبری از ربات و … وجود ندارد و همه می‌توانند ثبت‌نام کنند. علاوه بر این شرایط فروش را سخت‌تر کردیم چراکه می‌خواهیم این تعداد محدود خودرو به مصرف‌کننده نهایی برسد. ازنظر ما مصرف‌کننده نهایی کسی است که دلال نیست و نیازمند به داشتن خودرو است. البته اگر کسی نظری دارد که می‌تواند به توزیع عادلانه خودرو کمک کند حتماً استقبال می‌کنیم.

«در انتهای الوند» به تهیه‌کنندگی امیرحسین آذر  و کارگردانی مسعود مرعشی کاری از گروه اجتماعی شبکه دو سیماست که شنبه تا چهارشنبه هر هفته از حدود ساعت ۷:۳۰ تا ۹:۳۰  با اجرای نجمه جودکی، حامد مهربانی و مجید یحیایی پخش می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.