شرط خودروسازان برای اصلاح قرارداد قطعه‌سازان، افزایش قیمت خودرو است

قطعه نیوز: عضو هیات‌مدیره انجمن سازندگان قطعه و مجموعه‌های خودروی ایران در نشست خبری مشترک این انجمن با انجمن خودروسازان گفت: در شرایط فعلی به فعالان صنعت خودرو گفته شده است که به دلیل محدودیت درآمدهای ارزی، ارز دولتی تنها به کالاهای اساسی تعلق می‌گیرد و قطعه‌سازان و خودروسازان از این ارز و ارز نیمایی بی‌بهره‌اند.

به گزارش خبرنگار «قطعه نیوز» محمد شهپری با انتقاد از عملکرد شورای رقابت در نظارت بر قیمت مواد اولیه صنعت قطعه، بیان کرد: صنعت خودرو را انحصاری می‌دانند، اما تولیدکنندگان مواد اولیه آن را انحصاری نمی‌دانند و با آن برخورد نمی‌کنند.

وی افزود: وقتی شاخص‌های تعیین قیمت خودرو، مواد اولیه داخلی و خارجی است، نظارت بر این مواد چگونه است؟

وی تاکید کرد: سوال مهم این است که چگونه کالاهای اساسی با دریافت ارز دولتی باز هم افزایش چند برابری قیمت داشته‌اند؟ کسی به گرانی این کالاها توجه نمی‌کند اما با صنعت خودرو اینگونه رفتار می‌شود.

شهپری گفت: در حالی که هنوز در قراردادهای ما هیچ تجدیدنظری صورت نگرفته است، شورای رقابت در عمل به ما می‌گوید قطعه‌سازن طرف حساب ما نیستند و ما با خودروسازان سر و کار داریم.

تولید روزانه حدود ۴هزار خودرو در کشور

اصغر خسروشاهی، دیگر عضو هیات‌مدیره انجمن سازندگان قطعه و مجموعه‌های خودروی ایران نیز در این نشست خبری عنوان کرد: اکنون با وجود تحریم‌ها و شرایطی که شیوع کرونا ایجاد کرده است، روزانه ۳۵۰۰ تا ۴ هزار خودرو در کشور تولید می‌شود، البته ظرفیت تولید خودرو در کشور ما ۸ هزار دستگاه در روز است و درواقع با ۵۰ درصد از ظرفیت خود کار می‌کنیم.

وی با اعلام اینکه خودروسازان اصلاح قراردادها را منوط به افزایش قیمت خودرو کرده‌اند، گفت: امیدواریم هر چه زودتر قیمت خودرو اصلاح شود تا در پی آن، قراردادهای قطعه‌سازان هم به روز شود و فعالان این بخش دچار ضرر بیشتر نشوند.

خسروشاهی با بیان اینکه در شرایط فعلی فقط واسطه‌ها سود می‌کنند، اظهار کرد: در دهه ۷۰ اجازه داده شد که خودرو به صورت رقابتی به فروش برسد و می‌بینیم که آن دهه بهترین دوران برای صنعت خودروی کشور بود. اکنون هم باید شرایط را در آن دوران بررسی کنیم و به همان دستورالعمل‌ها برگردیم.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.