زیان ۱۵درصدی قطعه‌سازان و ۴۰هزار میلیارد تومانی خودرو‌سازان در سال گذشته / خودرو در بورس کالا عرضه می‌شود

قطعه نیوز: دبیر انجمن خودروسازان در نشست خبری مشترک با انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: دو مشکل عمده در صنعت خودروسازی وجود دارد، یکی مساله استاندارد یورو۵ و دیگری موضوع قیمت‌گذاری است.

به گزارش خبرنگار «قطعه نیوز»، احمد نعمت‌بخش با انتقاد از عدم تصمیم‌گیری به موقع مسوولان کشور در زمینه صنعت خودرو، گفت: ۱۶ ماه است که در صنعت خودرو تغییر قیمت صورت نگرفته است که در نتیجه آن بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان به صنعت خودروسازی ضرر وارد شد.

وی بیان کرد: در حالی که صنعت خودروی کشور زیان‌ده است نمی‌توان از آن انتظار افزایش کیفیت داشت.

وی به افزایش چشم‌گیر قیمت مواد اولیه نسبت به سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: قیمت لاستیک ۹۱ درصد، مس ۱۱۳ درصد، چدن ۹۶ درصد رشد داشته است، یعنی مواد اولیه به طور متوسط ۷۵ تا ۸۰ درصد گران شده است و نرخ دلار هم از ۶ هزار تومان به ۱۳ هزار تومان رسیده است، با این شرایط شورای رقابت چگونه می‌خواهد قیمت‌گذاری کند؟

وی با بیان اینکه اشکال اصلی در بحث قیمت‌گذاری فرمول آن است، گفت: فرمول تعیین قیمت اکنون حدود ۱۴ درصد از قیمتی که باید تعیین کند، کمتر است. در عین حال در انی فرمول تورم سال گذشته در نظر گرفته می‌شود، در حالی که مواد اولیه با تورم سال جدید قیمت می‌خورد.

وی قیمت‌گذاری در حاشیه بازار خودرو را راهکاری برای رفع معضل اختلاف قیمت دانست و خواستار عرضه خودرو در بورس کشور شد.

نعمت‌بخش درباره استاندارد یورو۵ گفت: در حالی که هنوز سوخت لازم برای این استاندارد فراهم نیست، چگونه خودروساز با تحمل هزینه هنگفت چنین محصولی تولید کند؟

عرضه خودرو در بورس به دستور رئیس قوه قضائیه

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو نیز در این نشست اعلام کرد که به دستور رییس قوه قضائیه، خودرو در بورس عرضه خواهد شد. وی برای تحقق هر چه زودتر این موضوع ابراز امیدواری کرد.

مازیار بیگلو همچنین با انتقاد از افزایش قیمت مواد اولیه گفت: در دو سال گذشته فعالان صنعت قطعه‌سازی سعی در خودکفایی داشتند و تا حد زیادی توانستند این موضوع را محقق کنند اما با افزایش قیمت مواد اولیه به پایه جهانی آن، همه زحمات این بخش در جهت خودکفایی از دست رفت.

وی با بیان اینکه امسال صنعت قطعه‌سازی آماده تحقق شعار جهش تولید است، گفت: اختلافات موجود میان نهادهای تصمیم‌گیر بر سر قیمت خودرو و ایجاد پرونده‌های قضایی برای قطعه‌سازان حرکت آنها در جهت این شعار کند خواهد کرد.

بیگلو با اعلام اینکه ما به امید اصلاح قیمت‌ها به تولید ادامه می‌دهیم، گفت: در سال گذشته در صنعت قطعه‌سازی ۱۵ درصد زیان متحمل شده‌ایم.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.