چالش تأمین قطعات موتورسیکلت در بازار

نایب‌ رئیس انجمن سازندگان قطعات موتورسیکلت معتقد است با آغاز تحریم‌ها و توقف همکاری با شرکت‌های خارجی بسیاری از کارخانه‌های موتورسازی برای تامین و واردات قطعات با مشکل جدی مواجه شده اند.

قطعه نیوز: در این روزها افت شدید تولید کارخانه‌های موتورسیکلت و کاهش آن از یک میلیون به زیر ۱۰۰ هزار دستگاه خبر از تعطیلی صنعت موتورسیکلت می‌دهد. به نظر می‌رسد فشار دولت و تصمیم گیران نیز برای به روزرسانی تکنولوژی در این صنعت و رقابت با استانداردهای اروپایی با هدف توقف کامل این صنعت بوده است.

این وضعیت در حالی هرروز نگران کننده می‌شود که هم اکنون از ۶۰ کارخانه تولید موتورسیکلت در کشور، تنها ۲۰ کارخانه و عمدتا تحت لیسانس فعالیت دارند که اغلب به جهت تعهدات و سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته تلاش دارند تا آخرین لحظه سنگر تولید را حفظ کنند، اما به گفته فعالان این صنعت با توجه به شرایط موجود به طور قطع آن‌ها نیز محکوم به فنا هستند.

در چنین شرایطی اوضاع قطعه‌سازان موتورسیکلت نیز همچون زنجیره تامین خودروسازان حال و روز خوشی ندارد. به طوری که به گفته نایب‌ رئیس انجمن سازندگان قطعات موتورسیکلت با آغاز تحریم‌ها و توقف همکاری با شرکت‌های خارجی بسیاری از کارخانه‌های موتورسازی برای تامین و واردات قطعات با مشکل جدی مواجه شدند. در حالی که زمینه تولید بسیاری از این قطعات به دلیل فقدان سرمایه گذاری در کشور نیز فراهم نیست.

حبیب‌الله محمودان، نایب‌ رئیس انجمن سازندگان قطعات موتورسیکلت و دوچرخه اعلام کرد: «در این سال‌ها به دلیل نبود متولی در صنعت موتورسیکلت، تلاشی در جهت بومی سازی در حوزه قطعه‌سازی موتور صورت نگرفته است و متاسفانه آنچه که از قبل ایجاد شده در آستانه تعطیلی کامل است.»

وی افزود: «در شرایطی که صنعت موتورسیکلت حال و روز خوبی ندارد متاسفانه مسئولان به اشتباه برای تولید موتورسیکلت‌های برقی تبلیغ می‌کنند، در حالی که این نوع موتورها گزینه مناسبی برای جایگزینی موتورسیکلت های بنزینی نخواهند بود.»

محمودان همچنین تاکید کرد: « صنعت خودرو ایران به دلیل توان بالاتر و لابی قوی همچنان بازار تولید و فروش خود را حفظ کرده‌اند و تنها مشکل این صنعت کمبود نقدینگی است که طبعا موجب افزایش مطالبات قطعه‌سازان و بروز برخی مشکلات در تامین قطعات در خطوط تولید شده است. در حالی که زنجیره تولید در صنعت موتورسیکلت سازی به طور کامل گسسته شده است و اندک کارخانه‌های تولیدی باقی مانده نیز در بلاتکلیفی جدی به سر می‌برند و قطعه‌سازان این بخش نیز به دلیل نبود متولی و خروج سرمایه گذاران ناگزیر به تغییر شغل و ورود به سایر بخش های صنعتی شدند.»

حبیب الله محمودان با اشاره به بی مهری مسئولان نسبت به صنعت موتورسیکلت، اظهار کرد: «با اوضاع کنونی تولید عملا بازار به دست موتورسیکلت‌های قدیمی سپرده شده است که به زودی این موتورها بنا به دستور دولت جمع آوری می‌شوند و شاهد وضعیت اسفناکی در صنعت موتورسیکلت خواهیم بود. تنها در این مدت دولت مکرر ابلاغیه صادر کرده که باید تولیدات کارخانه‌ها به روزشود و با ارتقاء استاندارد تولیدات به یورو۴ تمام موتورها انژکتوری شده و تولید موتورهای برقی نیز در برنامه تولید شرکت‌ها قرار گیرد، در حالی که امروز بسیاری از کارخانه‌ها در مراحل اولیه این ابلاغیه‌ها و تولیدات انژکتوری گیر کردند و به دلیل عدم اجبار شرکت‌های چینی و هندی در تولید موتورهای انژکتوری، انژکتور موتور سیکلت‌ها نیز در ایران جواب نداده است.»

وی اضافه کرد: «متاسفانه برخی دستگاه‌ها با هیاهو و سر و صدا نسبت به آلایندگی موتورسیکلت‌ها نقشه خود را پیش بردند و به قیمت تعطیلی کارخانه‌های موتورسیکلت‌سازی شرکت‌ها را مجبور به تولید موتورهای انژکتوری کردند و اجازه تولید سایر موتورها را هم ندادند. در حالی‌که با توجه به واقعیت موجود در کشور و نبود مدل‌های جایگزین، نیازی به مدل‌های به روز شده صنایع نبود و باید وزارت صمت ابتدا این جایگزینی را می دید و بعد دستور صادر می‌کرد.»

این فعال صنعت موتورسیکلت در پایان با اشاره به تغییر و تحولات صورت گرفته در وزارت صمت گفت: «امید است وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت در دقیقه ۹۰ تمامی مصوباتی که در دو یا سه سال اخیر برای صنعت موتورسیکلت اجرا شده است را کان لم یکن اعلام کنند تا این صنعت به روال قبل باز گردد و پس از آن بر اساس زمان‌بندی و برنامه‌ریزی جدیدی حرکت در این مسیر را ادامه دهد.»

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.