چانه‌زنی برای قیمت نهایی خودرو کار قطعه‌سازان نیست

قطعه نیوز: یک فعال صنعت قطعه‌سازی عنوان کرد: وظیفه قطعه‌ساز این نیست که مطالبات خودروسازان را پیگیری کند و برای تعیین قیمت نهایی خودرو به نفع خودروساز وارد مذاکره با دولت شود.

غلامرضا محرابی در گفت‌و‌گو با خبرنگار «قطعه‌نیوز»، روند فعلی مبنی بر پیگیری مطالبات و خواسته‌های خودروسازان از دولت، توسط قطعه‌سازان را مورد انتقاد قرار داد.  

وی اضافه کرد: طرف قرارداد قطعه‌سازان، خودروسازان هستند و قطعه‌ساز تنها باید پیگیر مطالبات خود از ایشان باشد، نه اینکه با نهادهای بالادستی خودروسازان وارد مذاکره شود و تلاش کند تا شرایط فروش خودروساز را بهتر کند، شاید از این طریق شرایط قراردادهای خود با خودروساز را بهبود ببخشد و درواقع برای دستیابی به حقوق خود، درباره ساز و کار قیمت خودرو تحولات مناسب ایجاد کند.

جلب حمایت دولت از خودروساز، وظیفه قطعه‌ساز نیست

محرابی شرح داد: شاید دولت مایل باشد از مصرف‌کننده نهایی حمایت کند، کما اینکه ما می‌دانیم در حال حاضر بعضی کالاها در ایران کمتر از قیمت جهانی آن عرضه می‌شود. سیاست دولت درباره آن کالاها چنین است و پیگیری برای تحقق این موضوع در صنعت خودرو، ارتباطی با زنجیره پایین دستی یعنی قطعه‌ساز ندارد.

این فعال صنعت قطعه‌سازی با بیان اینکه قطعه‌سازان اقتصاددان نیستند تا بتوانند در حوزه‌های اقتصادی تحول ایجاد کنند، اظهار کرد: ما قطعه را به خودروساز می‌دهیم و در ازای آن مطالباتمان را طلب می‌کنیم، اینکه خودروساز خودرو را چگونه و با چه قیمتی می‌فروشد، در حوزه کار ما نیست.

محرابی ادامه داد: خودروساز شاید مهارت این را داشته باشد که به ایدرو یا سازمان گسترش و نوسازی کشور و سایر سازمان‌های ذی‌ربط قیمت تمام شده خود را اعلام کند و بخواهد که آن سازمان خودرو را خریداری کند و با قیمت کمتر در اختیار مصرف‌کننده قرار دهد. قطعه‌ساز نمی‌تواند در این روند دخل و تصرفی داشته باشد.

قطعه‌ساز نباید پیگیر مطالبات خودروساز باشد

وی تاکید کرد: قطعه‌سازهای کوچک و متوسط به طور قطع نمی‌توانند در این حوزه وارد شوند، شاید قطعه‌سازهای بزرگ‌تر بتوانند در این حوزه مخاطب جدی برای خودروساز باشند اما قطعه‌سازهای کوچک فاقد جایگاهی هستند که بتوانند برای صنعت خودروسازی و حتی مدیران مافوق این صنعت مانند مدیران صنعتی در وزارت مربوط خط مشی تعیین کنند. 

محرابی با ذکر مثالی شرح داد: به عنوان مثال یک قطعه ساز چند پیمانکار فرعی مانند ریخته‌گری، تامین کننده تجهیزات تولید و … دارد، هیچ‌گاه این تامین‌کننده‌های فرعی که با این شرکت همکاری می کنند، وظیفه خود نمی‌دانند که مطالبات‌شان را از خودروساز داخلی پیگیری کنند یا برای بهبود شرایط قرارداد شرکت قطعه‌ساز، با خودروسازان وارد مذاکره شوند.

وی تاکید کرد: این پیمانکاران مسلما مطالباتشان را از خودِ قطعه ساز طلب خواهند کرد و دلیلی وجود ندارد که به جای قطعه‌ساز با افرادِ بعدی در زنجیره تولید صحبت کنند تا بدهکارانِ شرکت قطعه‌ساز بدهی‌شان را بپردازند. قطعه‌ساز نیز طلب پیمانکار را تسویه می کند و خواسته آنها را انجام می‌دهد و از طرف دیگر خود نیز پیگیر معوقات می‌شود. بنابراین دلیلی وجود ندارد که قطعه‌ساز هم پیگیر مطالبات خودروسازان و افزایش قیمت محصول آنها توسط دولت و نهادهای تصمیم‌گیر باشد.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.