دفاع بد مخرب‌تر از انتقاد خوب

قطعه نیوز: موارد متعددی از اظهار نظر بعضی قطعه‌سازان با موضوع های مختلف مشاهده می‌شود که بعد با تیترهای متفاوت در رسانه ها منتشر می‌شود. مثلا اظهار نظری که با هدف تحلیل تبعات شیوع کرونا در صنعت خودرو صورت می‌گیرد اما تیترهایی که چند روز بعد از آن از دل این تحلیل بیرون می‌آید بیشتر به تقدیر از عملکرد یکی از خودروسازان بزرگ کشور اشاره دارد.

باید توجه داشت که ارائه چنین تعاریفی از خودروسازان توسط قطعه سازان یا هر شخص و مقام دیگری، ضمن اینکه می تواند وسیله‌ای شود تا رسانه‌های فارسی زبان و معاند عملکرد صنعت خودرو کشور را زیر سوال ببرند، انتقاد شدید مشتریان خودروهای داخل را نیز به همراه خواهد داشت و به طور کلی آسیب آن بیش از نفع آن خواهد بود. این در حالی است که مشاهده می شود گاهی یک قطعه ساز طی اظهار نظری از عملکرد یک خودروساز تعریف می کند و معمولا بعد از مدت کوتاهی با همان رویه شاهد ارائه اظهار نظر مشابه در مورد خودروساز دیگر هستیم.

به نظر می رسد اگر اظهارت چند سویه و گاهی متناقض قطعه سازان به نقل از خود آنها و از جایگاه شخصیت حقیقی مطرح شود، حاشیه و تبعات بسیار کمتری به دنبال خواهد داشت. اما مشکل آنجا است که این گفت‌وگوها از قول مدیران فعال در انجمن های صنفی و تخصصی حوزه قطعه‌سازی مطرح می شود. عاملی که باعث انتقاد و نارضایتی تعدادی از فعالان صنعت قطعه سازی شده است.

این قطعه سازان معتقدند اظهار نظر خارج از حوزه تخصصی توسط فعالان این صنعت، امری غیرحرفه ای تلقی می شود. چراکه ورود به حوزه غیر تخصصی در مقام قضاوت، ایجاد شائبه خواهد کرد. بنابراین برخی از قطعه‌سازان تمایلی به اظهار نظر در زمینه فعالیتی خودروسازان ندارند و بر این عقیده اند که نتیجه بیان نظر خارج از حوزه تخصصی و صنفی، تنها به تامین منافع یک یا چند قطعه ساز محدود خواهد شد.

باید توجه داشت که اقدامات مشابه بارها از سوی اعضای هیات مدیره‌ها و مدیران فعال در انجمن‌های صنفی و تخصصی فعال در صنعت قطعه‌سازی مشاهده شده است. اقدامات و اظهاراتی که معمولا به تامین منافع افراد و اعضای خاص منجر می‌شود، نه همه قطعه سازان.

این در حالی است که نظرات دریافت شده از سوی تعدادی از مدیران فعال در صنعت خودرو و به خصوص دو خودروساز بزرگ کشور، در راستای تقبیح و زیرسوال بردن چنین رفتارهایی از سوی برخی قطعه‌سازان است و حتی موجب جلب رضایت خودروسازان نیز نمی‌شود.

با توجه به اینکه خودروسازان در هر حال به عنوان اصلی‌ترین مشتریان قطعه‌سازان و زنجیره تامین از جایگاه خاص خود برخوردارند، بر این اساس بدون تردید باید گفت در پیش گرفتن چنین رویه‌هایی، نه‌تنها به صلاح انجمن‌ها، اعضای آنها و به طور کلی جامعه قطعه سازی نیست، بلکه می‌تواند به مخدوش شدن اعتماد در این بخش بیانجامد.

به این ترتیب انتظار می رود تمامی فعالان، مدیران و کارشناسان صنعت قطعه سازی که تمایل به بیان نظرات خود در این حوزه دارند، تنها در همین حوزه تخصصی و با استناد به مستندات، اعداد، ارقام و اخبار واقعی، بدون هیچگونه سوگیری و با صداقت هرچه تمام‌تر اظهارات خود را به گوش مخاطبان خود برسانند.

نویسنده: سیدامیر مشایخ

  • این یادداشت با جرح و تعدیل و متفاوت از نسخه ابتدایی به‌روزرسانی شده است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.