بازنگری در استانداردهای تایرسازی توسط اتحادیه اروپا

قطعه نیوز: طبق اطلاعات منتشر شده در وبسایت LobbyFacts یک شرکت مشاوره‌ای به نام «کاردنو کِم ریسک» Cardno ChemRisk در آمریکا اکنون در حال انتشار مواضع صنعت تایرسازی در خصوص تهدیدهای ناشی از میکروپلاستیک‌ها است. برخی شرکت‌های مشاوره‌ای محیط زیست اعتقاد دارند ذرات تشکل شده از اصطکاک تایرها با سطح جاده‌ها، بزرگترین منبع تولید میکروپلاستیک‌ها است که اندازه آنها کوچک‌تر از ۵ میلیمتر است.

حالا صنعت تایرسازی برای متقاعد کردن قانون گذاران در اروپا تلاش می کنند، چون به احتمال زیاد قوانین مربوط به استانداردهای ساخت تایر در حال بازنگری است و سخت گیرانه تر خواهد شد و در صورت بازنگری، این صنعت مجبور به صرف هزینه های سنگین برای رعایت این قوانین خواهد شد.

اطلاعات مربوط به این تلاش صنعت تایرسازی را وبسایت LobbyFacts.eu منتشر کرده است. وظیفه لابی تایرسازان در قانون گذاری اروپا، به چالش کشیدن مطالعات و تحقیقات دانشمندان در خصوص آلایندگی تایرها و آلودگی میکروپلاستیک ها است.

یک شرکت مشاوره ای به نام «کاردنو کِم ریسک» Cardno ChemRisk در آمریکا که تاکنون مشاوره حقوقی زیادی برای سازندگان مواد شیمیایی مثل جانسن اند جانسن، بی پی [شرکت نفت بریتانیا] و فورد آمریکا داشته، اکنون در حال انتشار مواضع صنعت تایرسازی در خصوص تهدیدهای ناشی از میکروپلاستیک ها است.

ذرات پلاستیک معلق در هوا، در غذا، آب آشامیدنی و حتی یخ های قطبی رو به افزایش است که ممکن است هم برای سلامت انسان، هم موجودات و حیات اقیانوس ریسک یا مخاطره ایجاد کند. هر چند که هنوز در بین دانشمندان در این خصوص اجماع وجود ندارد.

سال گذشته سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده بود که نیاز فوری به اندازه گیری آثار میکروپلاستیک ها بر سلامت به وجود آمده است مخصوصاً که برخی از محققان محیط زیست معتقدند که سیستم ایمنی را تضعیف می کند.

دست کم ۱۰ تحقیق از سال ۲۰۱۴ تاکنون در دانشگاه ها و شرکت های مشاوره ای محیط زیست انجام شده که اعتقاد دارند ذرات تشکل شده از اصطکاک تایرها با سطح جاده ها، بزرگترین منبع تولید میکروپلاستیک ها است که اندازه آنها کوچک تر از ۵ میلیمتر است.

در مقابل، صنعت تایر هم حداقل ۱۰ مقاله در یک دهه گذشته منتشر کرده که می گوید ذرات تایر، هیچ ریسک قابل توجهی برای انسان و محیط زیست ایجاد نمی کند و به اندازه ای که سایر محققان می گویند، فراگیر و گسترده نیست. اکثر این مقاله ها را «کاردنو کِم ریسک» تهیه و منتشر کرده است. ۳ مورد از این گزارش ها از سال ۲۰۱۷ به بعد منتشر شده اند. البته در وبسایت این شرکت مشاوره ای نوشته شده است که این گزارش ها «تحت تأثیر شرکت های صنعت تایر یا زیرمجموعه های آنها» نبوده است.

در حالی که «پروژه صنعت تایر» یا Tire Industry Project (TIP) که متشکل از ۱۱ شرکت تایرسازی از جمله بریجستون، گودیر، میشیلن و کانتیننتال است در وبسایت خود گفته است که این ارزیابی ها به سفارش این وبسایت بوده است.

انجمن سازندگان لاستیک و تایر اروپا ETRMA و همچنین لابی اروپایی این صنعت هم حق کمیسیون به مشاوران «کاردنو کِم ریسک» برای نگارش این گزارش ها داده اند.

دو تن از کارکنان سابق «کاردنو کِم ریسک» که در آماده سازی این گزارش ها مشارکت داشته اند به شرط عدم افشای نامشان با رویترز صحبت کرده اند و گفته اند بخشی از ارزیابی های به عمل آمده در این گزارش ها برای پاسخگویی به دعوی یا شکایت اشخاص، شرکت ها و حکومت بوده است. با این حال تأیید صحت این اظهارات به طور مستقل برای رویترز ممکن نشده است.

سخنگوی TIP [پروژه صنعت تایر]، گاوین ویتمور می گوید این گروه از تحقیقاتی حمایت [مالی] [اسپانسری] می کند که هدف آن «پاسخگویی به پرسش های بنیادی در مورد آثار احتمالی تایرها بر سلامت انسان و محیط زیست» تهیه شده باشند نه برای پاسخگویی دعوی یا شکایت در خصوص ادعای تماس احتمالی مردم با مواد شیمیایی. وی همچنین گفت اطلاعی ندارد که «کاردنو کِم ریسک» در تحقیقات خود اطلاعاتی را حذف کرده باشد.

«کِم ریسک» در جریان نشت نفت در واقعه دیپ واتر هورایزن در سال ۲۰۱۰، پرونده حقوقی آلودگی آب در دهه ۹۰ میلادی توسط گاز و برق پاسیفیک و آلاینده های آزبست جانسن اند جانسن و کمپانی فورد با این شرکت ها همکاری کرده است.

از نظر انجمن لاستیک و تایر این تحقیقاتی که کاردنو کِم ریسک انجام داده، مستقل و منصفانه است.

برای تایرسازان، سخت گیرانه تر شدن استانداردها و قوانین، هزینه های بالایی دارد. برای آن که تایرها پایین ترین میزان آلایندگی میکروپلاستیک داشته باشند، باید نرخ ساییدگی را کاهش داده، نرخ دوام لاستیک را بالا ببرند که علاوه بر هزینه های تحقیقات، روی میزان فروش و سود آنان تأثیر زیادی برجای خواهد گذاشت و میلیاردها دلار باید صرف طراحی و تغییر ساختار تولید شود. و این در حالی است که بحران شیوع و انتشار ویروس کرونا به قدر کافی روی کاهش فروش این صنعت اثر نامطلوب برجای گذاشته است.

اگر منصفانه به موضوع نگاه شود، بخشی از این آلایندگی، به شیوه زندگی، رفتار رانندگان، شرایط آب و هوا هم بستگی دارد. در عین حال قابل قبول هم نیست که شرکت های تایرسازی ادعا کنند هیچ صدمه یا آسیبی به سلامت انسان و محیط زیست از جانب تایرها وجود ندارد.

از میان تایرسازان بزرگ دنیا، برخی مانند کانتیننتال، رویکرد مثبت تری نسبت به بقیه دارد و می گوید که علاقه مند است بخشی از حل مسئله باشد و از دو سال پیش تمرکز خود را روی این باور قرار داده است.

بر اساس تحقیقات یونومیا Eunomia در سال ۲۰۱۸ سالانه در اتحادیه اروپا ۵۰۰ هزار تن میکروپلاستیک تولید می شود که ناشی از تایرهای وسایل نقلیه است. تحقیقات اتحادیه بین المللی حفظ طبیعت IUCN تخمین می زندکه تایر خودروها مسئول ۲۸ درصد از میکروپلاستیک های اقیانوس ها است. چند هفته بعد از انتشار این تخمین انجمن لاستیک و تایر تحقیقی را سفارش می دهد که یافته ای آن معتقد است ذرات تایرها سر از رودها و اقیانوس ها در نمی آورد و بیشتر توسط جاده ها جذب می شوند.

انجمن لاستیک و تایر همچنین می گوید برای آن که ساییدگی در تایرها بهبود پیدا کند، فقط تست طراحی های نو ۷ سال طول می کشد و به همین جهت روی زمان بندی قانونگذاری در آینده تأثیر دارد.

منبع: سایپانیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.