ماجرای کمبود قطعات خودرو از زبان تعمیرکاران؛ قطعه نایاب و گران است

قطعه نیوز: بحث بر سر کمبود یا وجود میزان کافی قطعات و لوازم یدکی خودرو در بازار این روزها بالا گرفته است. زمزمه‌ها در این‌باره در زمان قرنطینه آغاز شد، هنگامی که مطابق با تصمیم ستاد مبارزه با کرونا تعمیرگاه‌های خودرو بر سر کار بودند و فروشگاه‌های لوازم‌یدکی‌ بسته.

با ادامه این روند در دو ماه گذشته، حالا تعمیرکاران خودرو می‌گویند با کمبود قطعه مواجهند، این در حالی است متولیان صنفی فروش لوازم یدکی می‌گویند قطعه و لوازم یدکی به میزان کافی وجود دارد و مردم نگران تامین قطعه و تعمیر خودروهای خود نباشند.

توقف واردات و تعطیلی شرکت‌ها؛ بهانه گرانی قطعه

یک تعمیرکار خودرو که در خیابان فاطمی تهران تعمیرگاه دارد، به خبرنگار «قطعه‌نیوز» گفت که در دو ماه گذشته تعمیرگاه را برای حفظ سلامتی خود، کارگران و خانواده‌های‌شان تعطیل کرده است. حسن نیکوئی درباره وضعیت موجودی قطعه در بازار می‌گوید: «در حال حاضر شایعه شده است که موجودی قطعه کم است. اگر قطعه‌ای هم یافت شود با قیمت گران‌تر به مردم عرضه می‌شود.»

وی توقف واردات و تعطیلی شرکت‌ها را بهانه‌‌ای برای کمبود و گرانی قطعه می‌داند و می‌گوید: «برای ما پیش آمد که در مدت قرنطینه، برای یک خودرو به قفل کمربند نیاز پیدا کردیم و بعد از یک ماه و نیم هنوز نتوانسته‌ایم آن را پیدا کنیم.»

بعضی فروشندگان از فروش سر باز می‌زنند

حسن نیکوئی توضیح داد که کاسبان بازار در شب عید سعی می‌کنند قطعات خود را بفروشند و بعد از عید دوباره تهیه کنند، امسال هم این کار را انجام داده‌اند اما در سال جدید نتوانسته‌اند قطعات و لوازم را خریداری کنند و مغازه‌ها خالی مانده است. کسانی هم که قطعه دارند به بهانه نبود واردات و تعطیلی‌ها، قطعات را در انبار نگه می‌دارند تا بتوانند آن را گران‌تر بفروشند.

یک تعمیرکار دیگر که تعمیرگاهی در خیابان جیحون تهران دارد، در مدت قرنطینه به فعالیت مشغول بوده است و می‌گوید که به دلیل بسته بودن فروشگاه‌های لوازم یدکی با مشکلات زیادی روبه‌رو شده‌است، تا جایی که بسیاری از مشتریان برای تامین قطعه مستاصل شده‌اند.

محمدکاظم بخشی نیز به خبرنگار «قطعه نیوز» توضیح می‌دهد که برای رفع این مشکل مجبور شده‌اند قطعات را به هر شکل ممکن تعمیر یا از قطعات قدیمی‌تر استفاده کنند و درواقع تعمیر اساسی را تا تمام شدن قرنطینه به تاخیر بیندازند.

نایاب شدن قطعات بعضی برندها

وی می‌گوید با وجود مشکلات تامین قطعه، در مواردی موفق شده است در دوران قرنطینه از فروشندگان لوازم یدکی در حالی که مغازه‌ آنها تعطیل بوده است، اجناس را تهیه کند؛ اما تهیه قطعاتی مانند گیربکس یا قطعات لازم برای تعمیر موتور را به دلیل نایاب یا کمیاب بودن به بعد از قرنطینه موکول کرده است.

طبق گفته این تعمیرکار، قطعات بعضی از برندها یافت نمی‌شود و در مواردی هم لوازم یدکی بسیار گران شده است، همچنین در حال حاضر قطعات خودروهای خارجی بسیار کمتر از داخلی‌ها در دسترس هستند.

وی شرح می‌دهد که بعد از باز شدن فروشگاه‌های لوازم یدکی در چند روز گذشته وضعیت بهتر شده است اما باز هم به دلیل روشن نبودن قیمت محصولات، فروشندگان محصولات را عرضه نمی‌کنند یا قیمت‌های بالایی را به مشتری اعلام می‌کنند.

 این تعمیرکار برآورد می‌کند که مراجعات به تعمیرگاه در اسفند و فروردین امسال نسبت به سال گذشته ۸۰ درصد کاهش داشته است. 

بخشی بیشترین مراجعان خود را دارندگان محصولات ایران‌‌خودرو و سایپا عنوان می‌کند: صاحبان خودروهای خارجی بیشتر مواقع برای تعمیر به نمایندگی برند خودروی خود مراجعه می‌کنند.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.