فورد موستانگ پرفروش‌ترین خودروی اسپرت جهان شد

قطعه نیوز: موستانگ پرفروش‌ترین خودروی کوپه اسپرت برای ۵ سال متوالی در بازار جهانی بوده است و همچنین در سال گذشته، بیشترین فروش را میان خودرو‌های اسپرت جهان داشته است.

۶۴ سال پیش، شرکت آمریکایی فورد اولین خودروی پونی جهان را معرفی کرد. با گذشت ۵۶ سال از عرضه‌ی فورد موستانگ، این خودروی عضلانی، برترین میزان فروش را میان خودرو‌های اسپرت در سراسر دنیا دارد. در چند سال اخیر نیز، با ورود موستانگ به بازار بریتانیا، محبوبیت آن بیش‌از‌پیش افزایش یافته است.

تاکنون ۶ نسل از فورد موستانگ در آمریکا عرضه شده است. نسل ششم آن در سال ۲۰۱۵ برای بازار جهانی عرضه شد و فورد برای اولین‌بار، مدل‌های راست‌فرمان موستانگ را برای بازار بریتانیا ارائه کرد. از ارائه‌ی این نسل تاکنون، موستانگ پرفروش‌ترین خودروی کوپه اسپرت برای ۵ سال متوالی در بازار جهانی بوده است و همچنین در سال گذشته، بیشترین فروش را میان خودرو‌های اسپرت جهان داشت. طبق ادعای شرکت فورد، تاکنون ۶۶۳ هزار دستگاه از نسل ششم موستانگ در ۱۴۶ کشور مختلف فروخته شده است.

این میزان فروش تحسین‌برانگیز است و محبوبیت بالای موستانگ را نشان می‌دهد. هرچند این رقم زیاد، بیشتر به‌خاطر فروش بالا در آمریکا حاصل شده است و اکثر خریداران موستانگ از این کشور هستند. به‌عنوان مثال در سال ۲۰۱۹، ۱۰۲ هزار و ۹۰ دستگاه از این محصول در سراسر جهان به‌فروش رسیده است؛ اما طبق اعلام فورد، ۷۱ درصد این آمار مربوط به خریداران آمریکایی است.

البته محبوبیت موستانگ در بازار‌های دیگر نیز در حال بیشتر‌شدن است. فروش موستانگ در آلمان و لهستان به‌ترتیب ۳۳ و ۵۰ درصد افزایش در سال ۲۰۱۹ داشته است و در فرانسه نیز دو برابر شده است. همچنین، سال گذشته مجموعا ۹,۹۰۰ نسخه از موستانگ در بازار اروپا فروخته شد که ۳/۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد؛ هرچند در آمریکا با افت ۴/۴ درصدی همراه بود.

فورد موستانگ امروزه در بازار آمریکا در ۱۲ تیپ مختلف عرضه می‌شود. نسخه‌های مجهز به موتور‌ ۴ سیلندر اکوبوست و ۸ سیلندر GT با قابلیت سفارش بسته‌ی پرفورمنس از مدل‌های این خودروی عضلانی هستند. نسخه‌های ویژه‌ی آن نیز شامل مدل بولیت، شلبی GT350 و GT350R و تیپ شلبی GT500 می‌شود که هرکدام با بسته‌ی ارتقاء هندلینگ قابل سفارش هستند.

در بازار اروپا نیز هر دو مدل فست بک و مدل کانورتیبل این خودروی کوپه عرضه می‌شود. امکان انتخاب میان دو پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲/۳ لیتری اکوبوست با قدرت ۲۸۷ اسب‌بخار و ۵ لیتری V8 با ۴۴۳ اسب‌بخار قدرت برای این خودروی اسپرت وجود دارد که هرکدام با جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دستی قابل سفارش است؛ البته نمونه‌ی ۱۰ سرعته‌ی خودکار نیز برای موتور V8 عرضه می‌شود. موستانگ بولیت برای بازار اروپا در دو رنگ مکشی مات و سبز یشمی ارائه می‌شود و از همان موتور ۵ لیتری V8 ولی با ۴۵۴ اسب‌بخار قدرت استفاده می‌کند.

بدیهی است که فورد در سال ۲۰۲۰ با کاهش فروش شدیدی روبه‌رو می‌شود. بحران همه‌گیری ویروس کرونا، تقریبا هر کارخانه‌ای را در دنیا تعطیل کرده است. تولیدات فورد در اروپا تا چهارم ماه مه امسال به تعویق افتاده است. واحد تولیدی موستانگ نیز در آمریکا که در شهر فلت راک واقع در ایالت میشیگان قرار دارد، بسته است و زمان باز‌شدن آن معلوم نیست. طبق آمار مراکز درمان این کشور، ایالت میشیگان تا ۱۶ آوریل امسال، ۳۰ هزار مورد مبتلا به ویروس کرونا داشته است و یکی از خطر‌ناک‌ترین مناطق آمریکا است.

البته خبر‌هایی نیز برای فورد موستانگ آینده وجود دارد. اخیرا تصاویری از یک مدل جدید دیده شده است که احتمالا با پسوند Mach1، جایگزین موستانگ بولیت کنونی شود. مدل مک‌وان، قبلا در سال ۲۰۰۴ نیز عرضه شده بود که از نمونه‌ی تنفس‌طبیعی موتور موستانگ کبرا SVT استفاده می‌کرد و از نوع ۴/۶ لیتری V8 بود. بعید است که موستانگ Mach1 بعدی با مدل‌های شلبی کبرای کنونی وجه اشتراک داشته باشد؛ چون طبق گفته‌ها، قرار است موتور ۵ لیتری معروف موستانگ روی آن نصب شود، اما قدرت آن هنوز مشخص نیست.

منبع: زومیت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.