رانندگی در باران و نکات مهم آن

قطعه نیوز: وقتی باران می بارد مخصوصا اگر باران اول هم باشد رانندگی و کنترل ماشین بسیار متفاوت خواهد بود . مهارت ها و نکات بسیار مهم و ریزی وجود دارد که به جلوگیری از اتفاقات و خطرات به هنگام رانندگی در هوای بارانی کمک می کند، که این موارد شامل مهارت های رانندگی، تست و سلامت خودرو و تمام اجزا، قدرت بینایی و دید و بسیاری نکات دیگر می شود . با ما همراه باشید.

این روزها  نقاط زیادی از کشور درگیر بارش باران بوده و بنا به پیش بینی سازمان هواشناسی این وضعیت در برخی از استان ها ادامه دار نیز خواهد بود که این موضوع لزوم توجه بیشتر در هنگام رانندگی برای افرادی که  قصد سفر های درون شهری و یا برون شهری را دارند می طلبند .

 همانطور که می دانیم دلیل عمده افزایش تصادفات رانندگی در روزهای بارانی و برفی ، کاهش ضریب اصطکاک لاستیک ها با زمین و همچنین کاهش دید رانندگان است.

مسلما باران جذابیت و نشاط خاص خود را دارد ولی باید توجه داشت که رانندگی در این آب و هوا احتیاط مخصوص خود را می طلبد. در ادامه به نکات حرفه ای و ضروری برای رانندگی در هوای بارانی اشاره کرده ایم تا ایمنی خودرو و سرنشینان آن را بالا ببرید.


نکته اول: همیشه یک عینک آفتابی در ماشین داشته باشید


در باران با عینک آفتابی دید شما از شیشه ی جلو کاملاً واضح می شود

روش هایی که برای شما لیست می کنیم حتی برای رانندگی در شب هم جواب می دهد. بیشتر رانندگان برف پا کن ها را موقع بارش شدید باران روشن کرده و روی سرعت تند یا خیلی تند می گذارند، ولی بازهم دید از شیشه جلو ، بد هست.در صورتی که با چنین شرایطی مواجه شدید ، کافی است عینک آفتابی تان را بزنید(هر مدلی که باشد) و معجزه رخ می دهد! ناگهان دید شما از شیشه ی جلو کاملاً واضح می شود، درست مثل اینکه هیچ بارانی در کار نیست.همیشه یک عینک آفتابی در ماشین داشته باشید. با این کار نه تنها در رانندگی ایمن تر با دید کامل به خودتان کمک می کنید،بلکه ممکن است زندگی دوست تان را هم با دادن این ایده به او، نجات دهید.خودتان امتحانش بکنید و با دوستانتان در میان بگذارید. جالب این است که هنوز قطره ها را روی شیشه ی جلو می بینید، اما دیگر سطحی از باران در حال فروریختن را نخواهید دید.می توانید ببینید که باران کجا به جاده برخورد می کند . این کار عدم دید شما را نسبت به ماشین هایی که از کنار شما رد می شوند ، یا ماشینی که باید در باران دنبال کنید ، از بین می برد.باید این نکته را در تعلیم رانندگی می گنجاندند چون واقعاً موثر است.

نکته دوم: هرگز در باران با کروز کنترل (کنترل اتوماتیک سرعت) حرکت نکنید

شخصی چند هفته قبل تصادف کرد .داشت باران می بارید اگرچه خیلی شدید نبود.ناگهان ماشین او روی آب شناور شد و به معنای واقعی کلمه در هوا به پرواز در آمد. او آسیب جدی ندید ولی از این اتفاق ناگهانی شگفت زده شد!وقتی این موضوع را برای پلیس بزرگراه شرح داد پلیس مطلبی را به او گفت که هر راننده ای باید بداند. هرگز در باران با کروز کنترل (کنترل اتوماتیک سرعت) حرکت نکنید.آن شخص فکر می کرد حرکت با کروز کنترل محتاطانه است چون سرعت را همیشه در حد مناسب نگه می دارد . ولی افسر پلیس بزرگراه به او گفت که با روشن بودن کروز کنترل ، چرخ های ماشین تماس شان را با سطح جاده از دست داده و ماشین شتاب بیشتری می گیرد در حدی که ماشین شما مثل هواپیما از زمین بلند می شود.هرگز از کروز کنترل در هنگام خیس یا یخبندان بودن جاده استفاده نکنید.بعضی ماشین ها مثل تویوتا سی ینا ایکس ال ایی در هنگام روشن بودن برف پاک کن اجازه روشن کردن کروز کنترل را نمی دهند.

نکته سوم: برف پاک کن ماشین را چک کنید

همیشه از سالم بودن برف پاک کن ماشین اطمینان حاصل کنید

اگر هنگام بارندگی متوجه شدید برف پاک کن ماشین خراب هست یکی از راه های حل این مشکل این است : اگر دم دستتون پیاز بود آب پیاز را روی شیشه ماشین بریزید. اینکار باعث لیز خوردن قطره های باران می شود و کمک بزرگی هست.

نکته چهارم: در زمان بارندگی همیشه کفش های خود را خشک کنید

کف لیز کفش می‌تواند به راحتی از روی پدال خودرو سر بخورد و یک سرخوردن ساده می‌تواند منجر به یک تصادف شود. اگر قبل از سوار شدن به خودرو در مسیر بارانی قدم زده‌اید، مطمئن شوید که قبل از سوار شدن به خودرو کف کفش خودرو خود را خشک کنید دستمال یا یک روزنامه قدیمی نیز به خوبی رطوبت کف کفش را جذب می‌کنند. از دست دادن کنترل خودرو به دلیل سر خوردن پا از روی پدال گاز، ترمز یا کلاچ خیلی ترسناک است. در مسیرهای مسابقه‌ای هنگام بارندگی تمام کارکنان با احتیاط بیشتری به کار می‌پردازند و معمولا کفش‌های راننده را قبل از سوار شدن به خودرو خشک می‌کنند تا مانع مانوورهای مخصوص راننده در خودرو با حرکت کف یا انگشتان پا نشوند.

نکته پنجم: آینه‌های کناری را پاک کنید


معمولا اکثر خودروهای مدرن دارای سیستم گرمایش شیشه هستند ولی تمام خودروها به این امکان مجهز نیستند

اکثر راننده‌ها از این نکته غفلت می‌کنند. معمولا آنها با عجله سوار خودرو می شوند و وقتی متوجه خیس بودن آینه های بغلی خودرو می‌شوند که دیر شده است و نمی توانند اطراف خودرو را به درستی مشاهده کنند. اگر خودروی شما برای مدت زمان طولانی زیر باران مانده باشد، قطرات باران بجا مانده روی آینه بغل، به معنای کلمه کاربرد آینه را از آن سلب می‌کنند. معمولا اکثر خودروهای مدرن دارای سیستم گرمایش شیشه هستند ولی تمام خودروها به این امکان مجهز نیستند. کشیدن آرام دست یا پارچه بروی آینه به راحتی امکان تسلط به جا را به شما باز می‌گردانند. دقت داشته باشید که در روزهای بارانی داشتن دید کامل از ضروری‌ترین موارد هنگام رانندگی است و کاهش دید خطرات زیادی را به همراه خواهد داشت.

نکته ششم: یکنواخت و آرام رانندگی کنید

سرعت خود را کاهش دهید , نه تنها در هوای بارانی باید از سرعت مناسب تعیین شده پیروی کنید، بلکه باید در حد قابل توجهی از سرعت عادی خود نیز خود بکاهید. جاده‌های خیس بسیار خطرناک هستند و عکس العمل خودرو در چنین وضعیتی کندتر است. کاهش سرعت در چنین شرایطی بسیار ضروری است.

نکته هفتم: از چراغ پارک استفاده کنید

استفاده از چراغ پارک یا چراغ جلو در هنگام بارندگی ضروری است. آن‌ها بهترین گزینه‌ها برای حفظ دید راننده خودرو هستند. با این حال به هیچ عنوان از چراغ خطر استفاده نکنید.

نکته هشتم : از ترمز گرفتن ناگهانی بپرهیزید


چند بار به طور پیایی پا را روی ترمز فشار دهید. با این کار از لیز خوردن ماشین جلوگیری خواهید کرد

اگر هنگام بارش باران مجبور به گرفتن ترمز شدیدی شدید، چند بار به طور پیایی پا را روی ترمز فشار دهید. با این کار از لیز خوردن ماشین جلوگیری خواهید کرد. البته رانندگان ماشین‌هایی که به ترمز ABS مجهزند، خیالشان از این بابت راحت‌تر است زیرا این ترمزها برای لیز نخوردن در چنین شرایطی طراحی شده‌اند.

نکته نهم : فاصله خود را با خودروی روبرو حفظ کنید

این کار در تمام فصول و آب و هوا ضروری است، اما به خصوص هنگام بارندگی، رعایت نکردن آن مشکلات زیادی به وجود می آورد. این کار باعث می‌شود زمان بیشتری برای نشان دادن عکس‌العمل از خود داشته باشید. از طرف دیگر نزدیک رانندن به خودروی جلویی ممکن است باعث کثیف شدن شیشه جلوی خودرو شود چون لاستیک ماشین مقابل ممکن است باعث پاشیده شدن چیزی روی شیشه جلو شود. با فاصله از خودروی جلو برانید تا نیازی به شستشوی مداوم شیشه جلوی خودرو نداشته باشید.

نکته دهم : با دقت رانندگی کنید

هوای بارانی بیشتر از هر چیزی به توجه و دقت راننده نیاز دارد. نگاهتان را به جاده بدوزید و با تمام حواس رانندگی کنید.از جواب دادن به تلفن همراه و یا خوردن و آشامیدن و حتی انتخاب آهنگ مناسب با حال و هوای بارانی هنگام رانندگی پرهیز کنید.

نکته یازدهم : به معابر آب گرفته دقت کنید


شرط انصاف این است که از چاله ها با احتیاط عبور کنید تا آب گل آلود به عابران نپاشد

عبور از معابر آب گرفته ممکن است باعث سر خوردن خودرو شود. سعی کنید این معابر را دور بزنید یا به آرامی از آنها عبور کنید. مراعات عابران پیاده را بکنید. خیابان پر از چاله های کوچک و بزرگ است که هنگام باران پر از آب می شوند. شرط انصاف این است که از چاله ها با احتیاط عبور کنید تا آب گل آلود به عابران نپاشد.

نکته دوازدهم : از سر خوردن خودرو نهراسید

اگر خودروی شما روی جاده سر خورد، به آرامی پای خود را از پدال شتاب بردارید و خودرو را به سمتی که در حال سر خوردن هست هدایت کنید. از تصمیمات عجولانه مثل کوبیدن روی پدال ترمز یا دور زدن ناگهانی خودداری کنید.

نکته سیزدهم :منبع آب شیشه شوی را به طور مرتب کنترل کنید

در یک جاده گل آلود، حتی پس از باران، ماشین های جلویی آن را گلی خواهند کرد.

نکته چهاردهم: به صورت ناگهانی پای خود را از روی پدال گاز بر ندارید


هنگامی که خودرو «بکسوات» کرد از گاز دادن‌های بی‌مورد و چرخاندن سریع چرخ‌ها خودداری کنید

از برداشتن پای خود از روی گاز به طور ناگهانی خودداری کنید و پدال گاز را به طور متعادل نگه دارید تا از سرخوردن خودرو در این وضعیت جلوگیری کنید. هنگامی هم که خودرو «بکسوات» کرد از گاز دادن‌های بی‌مورد و چرخاندن سریع چرخ‌ها خودداری کنید زیرا این عمل علاوه بر این که نتیجه مثبتی ندارد، خودرو را نیز عمیق‌تر و کامل‌تر در گل و لای فرو می‌برد.

نکته پانزدهم : تنها زمانی که لازم است از چراغ‌های مه شکن عقب استفاده کنید

زمانی که دید محدود است، چراغ‌های مه شکن عقب باعث می‌شود شما بیشتر دیده شوید؛ اما اگر از این چراغ‌ها در زمان درست استفاده نکنید، باعث می‌شود چراغ‌های ترمز دیده نشوند.

نکته شانزدهم : با احتیاط سبقت بگیرید

زمانی که از وسایل نقلیه دیگر سبقت می‌گیرید، احتیاط کنید، به ویژه وسایل نقلیه باری بزرگ که میزان زیادی آب می‌پاشند. رعایت نکات بالا هنگام رانندگی در هوای بارانی، ایمنی شما و باقی سرنشینان را بسیار بالا می‌برد. دقت داشته باشید که کاهش سرعت خودرو و روشن نگه داشتن چراغ‌ها از موارد مهم هنگام رانندگی در باران است. از عجله کردن بپرهیزید و با آرامش به حرکت کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.