پیش‌بینی وضع بازار خودرو با وجود کرونا دشوار است

قطعه نیوز: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: از الان نمی‌توان به‌طور دقیق پیش‌بینی کرد که قیمت‌ خودروها به چه صورت خواهد بود؛ چون تا زمانی که ویروس کرونا هست، وضعیت قیمت‌ها در بازار خودرو و مسکن در ابهام قرار دارند.

رمضانعلی سبحانی‌فر درباره پیش‌بینی وضعیت قیمت خودروها در سال جاری اظهار کرد: از الان نمی‌توان به‌طور دقیق پیش‌بینی کرد که قیمت‌ خودروها به چه صورت خواهد بود؛ چون تا زمانی که ویروس کرونا هست، وضعیت قیمت‌ها در بازار خودرو و مسکن در ابهام قرار دارند.

وی افزود: کرونا بر قیمت همه کالاها تأثیر گذاشته و بیشتر این قیمت‌ها برگرفته از کنش‌های روانی است و همچنین کرونا، بسیاری از کسب و کارها را از رونق انداخته و سطح درآمدی را کاهش داده؛ بنابراین تا زمانی که مردم نقدینگی در اختیار نداشته باشند به خرید خانه و خودرو هم تمایل نخواهند داشت و سعی می‌کنم  آنچه را که در اختیار دارند، حفظ کنند.

این نماینده مردم در مجلس به دولت توصیه کرد که در سال جهش تولید و بعد از مهار کامل کرونا برای رشد و بهبود وضعیت صنایع خودروسازی باید دست از قیمت‌گذاری دستوری بردارد؛ چون تا زمانی که به طور دستوری قیمت خودروها مشخص شود و دولت در این امر دخالت کند، وضعیت بازار خودرو همچنان ملتهب باقی خواهد ماند.

سبحانی‌فر در همین رابطه افزود که قیمت کالا باید براساس میزان عرضه و تقاضا مشخص شود و تا زمانی که تولیدکنندگان خودرو نتوانند روند عرضه خودرو را اصلاح و میزان عرضه را افزایش دهند، قیمت خودور کاهش نخواهد یافت.

وی عنوان کرد: صنعت خودرو همچون فرزندی است که بزرگ شده، اما همچنان به پدر خود وابسته است و پدر تصمیم ندارد به او ماهی‌گیری یاد دهد؛ لذا تا زمانی که صنایع خودروسازی داخلی به دولت وابسته هستند و رقابتی در بازار خودروسازی وجود نداشته باشد و دولت اجازه واردات خودروهای باکیفیت خارجی و اقتصادی و مناسب خانواده‌ها را ندهد، هیچ‌گاه خودروسازان ما پیشرفت نخواهند کرد وهر طور که علاقه دارند با خریداران و مشتریان رفتار می‌کنند؛ چون رقیبی برای خود نمی‌بینند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس توصیه کرد: ابتدا باید مشکل تعداد تولید خودروها حل شود تا عرضه به صورت مناسب انجام شود و سپس در مرحله بعد نحوه فروش خودروها اصلاح شود و همچنین به مرور زمان شرکت‌های خودروسازی تحت نظر دولت به بخش خصوص منتقل شوند و در این صورت بعد از چند سال مشکل بازار خودرو و نوسانات قیمت رفع خواهد شد.

منبع: شمانیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.