مهم‌ترین رقابت‌ها در صنعت خودروسازی

قطعه نیوز: در این مقاله، مهم‌ترین رقابت‌های خودروسازی در مدیریت و مدل‌های تولیدی را بررسی می‌کنیم.

خودروسازی یکی از میدان‌های بزرگ رقابت برندها در تاریخ بوده که ثمره‌ی آن، علاوه‌بر مصرف‌کننده به شرکت و بازارجهانی هم رسیده است. اگر به تاریخ خودروسازی نگاه کنیم، کاملا مشخص می‌شود که معمولا رقابت و کشمکش بین شرکت‌ها درنهایت به تولید محصولی برتر از گذشته ختم شده است. رقابت یکی از اصول طبیعی صنعت خودروسازی است؛ اما برخی شرکت‌ها این عمل را مهم‌تر از دیگر برندها می‌دانند. زمانی‌که بازار بزرگ و درهایش برای همه باز باشد، خودروسازان به رقابت با شرکت‌های دیگر، چه تازه‌وارد و چه قدیمی، محکوم هستند.

در تاریخ خودروسازی رقابت‌های مشهوری ثبت شده است که در بسیاری از آن‌ها، موتوراسپرت منبع رقابت دو خودروساز بوده که به‌تدریج به تولیدانبوه محصول و بحث‌و‌جدل بین طرفداران هم رسیده است؛ اما نحوه‌ی شروع رقابت دو خودروساز مهم نیست؛ چراکه درنهایت باعث شده هر دو شرکت در عرضه‌ی محصولات بهتر و افزایش کیفیت خدمات بیشتر تلاش کنند.

در این مقاله، با نگاهی به سال‌های گذشته، بهترین رقابت بین خودروسازان را بررسی می‌کنیم. این رقابت می‌تواند بین دو خودروساز در سطح مدیریت کلان یا بین دو مدل تولیدی باشد.

بنتلی دربرابر رولز رویس؛ کدام انگلیسی لوکس‌تر است

در سال‌های گذشته، بنتلی و رولز رویس، دو برند اصیل بریتانیایی، همیشه بر سر تولید لوکس‌ترین خودرو جهان رقابت کرده‌اند. رولز رویس از بنتلی قدیمی‌تر است و درواقع از سال ۱۹۳۱ تا سال ۱۹۹۸، برند بنتلی دراختیار رولز رویس بود. در این مدت، رقابت این دو شرکت انگلیسی بسیار دوستانه بود و حتی در برخی مدل‌ها، از قطعات و مهندسی مشترک استفاده می‌کردند. در سال ۱۹۸۰، شرکت بزرگ ویکرز (Vickers) مالک بنتلی و رولز رویس شد و از آن به‌بعد، راه این دو تولیدکننده‌ی خودروهای لوکس انگلیسی هم تغییر کرد. در چند سال گذشته، بنتلی و رولز رویس در برخی کلاس‌های خودرو مثل شاسی‌بلند رقابتی شدید داشته‌اند. علاوه‌بر‌این، بنتلی مولسان (‌Bentley Mulsanne) و رولز رویس فانتوم (Rolls-Royce Phantom) دو سدان بسیار لوکس و رقیب هستند.

بی‌ام‌و دربرابر مرسدس بنز؛ کدام آلمانی کامل‌تر است؟

بی‌ام‌و و مرسدس بنز بیش از یک قرن است در آلمان فعالیت می‌کنند. چند دهه پیش، این دو خودروساز آلمانی رقیب محسوب نمی‌شدند؛ زیرا بی‌ام‌و به‌ تولید خودروهای خانوادگی سریع و مسابقه‌دادن با آن‌ها مشغول بود و مرسدس بنز هم لوکس‌بودن محصولات و عرضه‌ی سدان‌های بزرگ برای مهم‌ترین افراد جهان را ترجیح می‌داد. بااین‌حال، این دو برند پرطرفدار در دهه‌ی ۱۹۸۰ رقابت جذابی شروع کردند که تا امروز هم ادامه دارد و یکی از جدال‌های تنگاتنگ خودروسازی است.

بوگاتی دربرابر کونیگزگ؛ سریع‌ترین خودرو جهان؟

بوگاتی با تولید ابرخودرو ویرون، میدان رقابت جدیدی در دهه‌ی ۲۰۰۰ آغاز کرد. این برند فرانسوی‌آلمانی چند سال در این میدان تنها بود؛ اما شرکت‌های دیگر یکی‌یکی اضافه شدند. رقابت کونیگزگ و بوگاتی برای ثبت رکورد سریع‌ترین خودرو جهان آغاز شد. کونیگزگ جوان‌ترین و البته سرسخت‌ترین رقیب بوگاتی در این زمینه است.

کادیلاک دربرابر لینکلن؛ کدام آمریکایی لوکس‌تر است؟

دو برند قدیمی کادیلاک و لینکلن سال‌ها است که در خانه و زیرسایه‌ی جنرال موتورز و فورد رقابت می‌کنند. خودروهای ویژه لینکلن چند دهه پیش انتخاب اول دولت و رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا بوده‌اند؛ اما در چند سال گذشته، کاخ‌سفید بیشتر میزبان محصولات کادیلاک بوده است. هر دو برند خودروساز لوکس آمریکایی در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ وضعیت سختی را پشت‌سر گذاشتند. درواقع، در این دوران بود که مقام‌های کادیلاک و لینکلن درک کردند تنها فروش خودرو به سران کشور و دولت، برای رسیدن به درآمد لازم و کسب شهرت جهانی کافی نیست.

فراری دربرابر فورد؛ سریع‌ترین خودرو در لمان؟

در تاریخ موتوراسپرت و مسابقه‌های اتومبیل‌رانی، رقابت‌های بزرگی ثبت شده است؛ اما نبرد فراری و فورد در دهه‌ی ۱۹۶۰، یکی از رقابت‌های ماندگار و نفس‌گیر محسوب می‌شود. دعوای فورد و فراری از زمانی شروع شد که خودروساز آمریکایی نتوانست برند اسب سرکش ایتالیایی را تصاحب کند.

فراری دربرابر لامبورگینی؛ کدام ایتالیایی بهتر است؟

فروچو لامبورگینی پس از اینکه از خرج هزینه‌های هنگفت برای تعمیر خودرو فراری‌اش خسته شد، سال ۱۹۶۳ شرکت خودش را تأسیس کرد. بنابراین، لامبورگینی حتی قبل از اینکه شرکت خوروسازی باشد، با هدف رقابت با فراری شکل گرفته است.

پژو دربرابر رنو؛ بهترین خودروساز فرانسوی؟

بزرگ‌ترین خودروسازهای فرانسه بیش از یک دهه است که در خانه و دیگر کشورهای جهان رقابت نزدیکی دارند. در این رقابت طولانی، رنو بهتر از پژو عمل کرده است؛ البته پژو هم گاهی اوقات بالاتر از رنو قرار گرفت؛ اما این برتری چندان ماندگار نبود. پژو به‌ویژه در چند سال گذشته رشد چشمگیری کرده است. در دهه‌ی ۲۰۱۰، با خریدن برندهای اوپل (Opel) و واکسال (Vauxhall)، پژو بزرگ‌تر از گذشته شده است. سال گذشته بزرگ‌ترین خودروساز فرانسه با نام گروه PSA تشکیل شد. در این گروه پژو، سیتروئن، اوپل، واکسال و DS متحد شده‌اند تا بازار فرانسه و برخی کشورهای دیگر را در دست بگیرند.

تسلا دربرابر تمام شرکت‌های خودروسازی

شرکت خودروسازی تسلا سال ۲۰۰۳ شکل گرفت و اولین محصولش برپایه‌ی خودرو بنزینی تولید شد. نسل اول تسلا رودستر سال ۲۰۰۶ عرضه شد و درواقع، مدل برقی لوتوس الیس بود. تسلا رودستر ۲۰۰۶ چیزی جز فاجعه نبود؛ اما همین شکست باعث شد این شرکت نوپا هدف بزرگی را انتخاب و با فناوری برقی تمام برندهای بزرگ و باسابقه را به رقابت دعوت کند.

الپین A110 دربرابر پورشه ۷۱۸ کیمن

رقابت در خودروسازی، تنها به‌صورت مستقیم بین دو برند نیست؛ بلکه دو مدل خودرو هم می‌توانند با هدف رقابت مستقیم تولید شوند. شرکت الپین سال ۱۹۵۴ به‌عنوان زیرمجموعه رنو تأسیس شد و پس از تولید چند خودرو اسپرت، این برند فرانسوی رقیب برخی از محصولات پورشه در نظر گرفته شد.

آئودی RS Avant دربرابر مرسدس AMG E63

خودروهای استیشن در کشورهای اروپایی فروش درخورتوجهی دارند و دو خودروساز آلمانی مرسدس بنز و آئودی، محصولات باکیفیتی در این کلاس تولید می‌کنند. آئودی اولین نسل از RS6 Avant را براساس مدل RS 2 Avant تولید کرد. پس از اینکه استیشن قدرتمند آئودی فروش مناسبی تجربه کرد، مرسدس بنز هم ایده‌ی نصب پیشرانه‌ی بزرگ در استیشن لوکس و مجهز را جدی گرفت.

شورولت کامارو دربرابر فورد موستانگ

داستان کامارو و موستانگ رقابت تمام‌عیار آمریکایی قدیمی و جذابی است. فورد سال ۱۹۶۴ فورد موستانگ را در کلاس کاملا جدید خودروهای پونی (Pony car) برای کنارزدن شورولت کورویر (Chevrolet Corvair) عرضه کرد. موستانگ که از هرجنبه‌ای برتر از کورویر بود، خیلی زود به موفقیت رسید. مدیران ارشد شورولت شکست کورویر را قبول کردند و برای تولید مدلی کاملا جدید دست به‌ کار شدند و شورولت کامارو به‌عنوان رقیب همیشگی فورد موستاگ سال ۱۹۶۶ عرضه شد. رقابت این خودرو آمریکایی از دهه‌ی ۱۹۶۰ تا امروز ادامه دارد و موستانگ و کامارو، تنها خودروهای پونی باقی‌مانده در بازار هستند.

شورولت سیلورادو دربرابر فورد F-150

آمریکا بزرگ‌ترین میدان رقابت پیکاپ‌ها است و دو مدل شورولت سیلورادو و فورد F-150 هم از قدیمی‌ترین وانت‌ها هستند. چهار دهه است که سری F پیکاپ‌های فورد پرفروش‌ترین خودرو در آمریکا هستند و شورولت به‌دنبال کسب این عنوان است. شورولت با جدیدترین نسل از پیکاپ سیلورادو (Chevrolet Silverado) بیشتر از همیشه به فورد نزدیک شده؛ اما هنوزهم انتخاب اول آمریکایی‌ها سری F و مدل F-150 است؛ به‌طوری‌که در سال ۲۰۱۹، نزدیک به ۹۰۰ هزار دستگاه پیکاپ سری F فورد در این کشور فروخته شد.

فراری لافراری، مک‌لارن P1 و پورشه ۹۱۸ اسپایدر

فراری لافراری و مک‌لارن P1 و پورشه ۹۱۸ اسپایدر در چند سال گذشته، سه رقیب مقدس و تحسین‌شده‌ی عصر جدید دنیای خودرو بوده‌اند. این سه ابرخودرو ایتالیایی و بریتانیایی و آلمانی به‌ترتیب در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ معرفی شدند و هدف از تولیدشان، نمایش توانایی‌های چشمگیر قوای محرکه‌ی هیبرید و فناوری برقی بود. هر سه مدل در فهرست محصولات ویژه و تولیدمحدود فراری و مک‌لارن و پورشه قرار داشتند و در کمتر از سه ثانیه به‌ سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت رسیدند و با وجود قیمت میلیون‌دلاری، خیلی زود فروخته شدند.

فیات ۵۰۰ دربرابر مینی

رونمایی بیتل جدید در سال ۱۹۹۸، مینی با حمایت بی‌ام‌و از فرصت طلایی ورود به قرن بیست‌ویکم استفاده کرد. مینی جدید با مهندسی بی‌ام‌و سال ۲۰۰۰ عرضه شد و محصولی موفقی بود. سال ۲۰۰۷، فیات ۵۰۰ هم به جمع فولکس واگن بیتل و مینی اضافه شد. در کشورهای اروپایی، مینی و فیات ۵۰۰ فروش درخورتوجهی تجربه کردند و فولکس واگن بیتل کم‌کم به‌حاشیه رفت. مینی با کیفیت ساخت آلمانی و فیات ۵۰۰ به‌دلیل طراحی زیبا و قیمت مناسب، مشتری‌های زیادی پیدا کردند. با حذف فولکس واگن، مینی و فیات در دو دهه‌ی گذشته رقابت نزدیکی کرده‌اند که همچنان ادامه دارد.

فورد برونکو دربرابر جیپ رنگلر

پس از سال‌ها تولید بدون رقیب شاسی‌بلند جیپ رنگلر (Jeep Wrangler)، سرانجام فورد با نسل جدید برونکو (Ford Bronco) با این خودرو روبه‌رو خواهد شد. رنگلر از سال ۱۹۸۶ تولید می‌شود و تقریبا رقیب مستقیمی نداشته است. البته تویوتا با مدل FJ Cruiser می‌توانست دربرابر جیپ قرار بگیرد؛ اما این شاسی‌بلند ژاپنی در نسخه‌ای با سقف بازشو عرضه نشد. فورد برونکو با شاسی مستقل و سقف بازشو و مدل‌های دودر و چهاردر، رقیب واقعی و مستقیم جیپ رنگلر خواهد بود و به‌زودی رونمایی می‌شود.

هوندا آکورد دربرابر تویوتا کمری

درکنار رقابت مرسدس بنز و بی‌ام‌و، جدال سدان‌های بزرگ ژاپنی‌ها هم بسیار جذاب است. هوندا آکورد و تویوتا کمری از دهه‌ی ۱۹۸۰ رقابتی را شروع کرده‌اند که هر لحظه‌ی آن، به‌نفع مشتری و بازار جهانی خودرو بوده است. هر دو سدان هوندا و آکورد با ویژگی‌هایی چون ارزش کافی دربرابر قیمت مناسب و کیفیت ساخت مثال‌زدنی، در فهرست خودروهای پرفروش‌ آمریکا قرار دارند. در چند سال گذشته، رقابت این دو سدان ژاپنی به‌نوعی همکاری برای رویارویی با شاسی‌بلندها و کراس‌اورها تبدیل شده است.

لندرور رنجرور دربرابر جیپ گرند وگنیر

درحالت کلی، جیپ گرند وگینر (Jeep Grand Wagoneer) و لندرور رنجرور نباید در یک میدان رقابت قرار بگیرند. این دو خودرو با هدف متفاوتی تولید شدند؛ اما در دهه‌ی ۱۹۸۰ با افزایش تقاضا برای شاسی‌بلندهای لوکس، رقابتی ناخواسته شکل گرفت. لندرور در دهه‌ی ۱۹۹۰ رنجرور را به‌سمت شاسی‌بلند لوکس تمام‌عیار برد؛ اما جیپ مدل گرند چروکی را عرضه کرد که در کلاس مدل‌های تولیدانبوه با قیمت نسبتا مناسب قرار می‌گیرد. جیپ به‌زودی مدل جدید گرند وگنیر را رونمایی می‌کند تا رنجرور پس از سال‌ها، دوباره با رقیب آمریکایی‌اش روبه‌رو شود.

لندرور دربرابر تویوتا لندکروزر

سری اول و دوم و سوم لندرور کلاسیک و مدل‌های قدیمی تویوتا لندکروزر انتخاب اول ماجراجویان در رانندگی خارج از جاده بودند. این شاسی‌بلندهای آفرود انگلیسی و ژاپنی ساده و سرسخت بودند و هر مأموریتی را با موفقیت پشت‌سر گذاشتند. دو مدل دیفندر ۹۰ و ۱۱۰ سال ۱۹۸۳ جایگزین لندرور سری سه شدند و تویوتا هم سری ۷۰ لندکروزر را سال ۱۹۸۴ عرضه کرد که هنوزهم در برخی کشورها تولید می‌شود. رقابت این دو شاسی‌بلند ماندگار همچنان ادامه دارد و لندرور پس از چند دهه، نسل دوم دیفندر را رونمایی کرده است.

میتسوبیشی لنسر ایوولوشن دربرابر سوبارو WRX STI

بدون‌شک، یکی از رقابت‌های ماندگار دنیای خودروسازی، رویارویی میتسوبیشی و سوبارو در مسابقات رالی و محصولات تولیدی است. این دو خودروساز ژاپنی در دهه‌ی ۱۹۹۰ به‌طورمستقیم در مسابقات رالی قهرمانی جهان (WRC) رقابت می‌کردند که درنهایت، به محصولات تولیدی لنسر ایوولوسن و ایمپرزا WRX منجر شد.

منبع: زومیت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.