اوضاع تامین قطعات خودرو در جهان با وجود کرونا

قطعه نیوز: چین هرچند نتوانسته با خودروهای خود به کشورهای غربی نفوذ کند اما یکی از مهره‌های کلیدی در تامین قطعات خودرو است.

در حالی که شرکت‌هایی از فورد تا تویوتا و فولکس‌واگن در اثر شیوع کروناویروس کارخانه‌های جهانی خود را تعطیل کردند، این ضربه در چین بیشتر می‌شود. در سال ۲۰۱۹ چین نزدیک به ۵۳ میلیارد دلار از قطعات خودرو تولید شده را به کشورهای مختلف صادر کرد اما هم‌اکنون شرکت‌های مختلف خودروساز در آمریکا و اروپا سفارشات خود را لغو می‌کنند.

تجربه ۲ چینی از وضعیت تامین و صادرات قطعات

یکی از افرادی که در زمینه صادرات قطعات خودرو از چین به سایر کشورها فعالیت می‌کرد جزئیات بیشتری در این زمینه گفته است. «پس از ماه فوریه که شرایط در کشور چین به نوعی آرام‌تر شد نسبت به این که شرکت‌ها تولید را از سر گرفتند هیجان‌زده شدم. اما اکنون با اضطراب شدید مواجه هستم زیرا این ویروس باعث شده مشتریان قطعات در اروپا و آمریکا به طور کلی منصرف شوند.» طبق گفته‌های این فرد سفارشات در ماه مارس حدود ۷۰ درصد کاهش یافت و خریداران نیز درخواست تعلیق محموله ‌ها را داشتند. اکنون کالاها در انبار انباشته شده و معلوم نیست که این روند تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد.

فرد دیگری که نماینده فروش شرکت قطعات خودرو در گوانگژو هست نیز از همین مشکلات رنج می‌برد. طبق گفته او  ۲۵ درصد از درآمد این شرکت از بازارهای ایالات متحده و اروپا به دست می‌آید، اما به دلیل تعطیلی گسترده کارخانه‌های خودرو در بسیاری از کشورها‌، سفارشات در ماه مارس ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش یافته است. این یک واقعیت است که ما به شدت تحت تأثیر قرار می‌گیریم، اما حداقل شرکت ما هنوز کار می‌کند.

مشکل در بنادر

در میان بلاتکلیفی همه‌گیری کروناویروس که جان بیش از ۵۲۰۰۰ نفر را گرفته و بیش از ۱ میلیون نفر در سراسر جهان آلوده شده‌اند کابوس‌های جدیدی را برای بسیاری از تامین کنندگان قطعات خودرو چینی ایجاد می‌کند. صادرات قطعات خودرو در چین در ژانویه و فوریه ۱۳.۳ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت که  بیشتر به دلیل تعطیل شدن بیشتر صنایع خودرو بود.

یکی از متخصصان حوزه حمل و نقل می‌گوید که صادرات در ماه مارس به نظر سخت‌تر خواهد شد. طی این ماه بسیاری از بنادر نه تنها در اروپا و آمریکا فعالیت خود را تا حد زیادی متوقف کردند. در نتیجه ارسال قطعات از چین نیز با مشکل مواجه خواهد شد. حتی بنادری که هنوز هم باز بودند به دلیل کمبود نیروی انسانی برای بیرون کشیدن کالاها از کشتی ها و گمرک به دلیل دستورالعمل برای ماندن مردم در خانه، گرفتار حوادث و مشکلات مختلفی شدند. در واقع تعطیلی کارخانه‌های قطعه‌سازی در ماه فوریه باعث شد کارخانه‌های بزرگ خودرو در جهان مانند تاسیسات هیوندای نیز به طور موقت بسته شود.

خودروسازان پا پس کشیدند

تعطیلی بسیاری از کاخانه‌های خودروسازی در جهان که هم‌اکنون به صورت هماهنگ اتفاق می‌افتد تقریبا بی سابقه است. جهان هرگز چنین بسته شدن هماهنگ سازندگان خودرو را تاکنون به خود ندیده است. علی‌رغم این که اکثر کارخانه‌های موجود در چین به فعالیت خود بازگشتند اما فولکس‌واگن به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز جهان، تولید خودرو را تا ۹ آپریل یعنی ۴ روز بیشتر از زمان برنامه‌ریزی شده خود عقب انداخت. این قضیه به این دلیل بود که تقاضا در بازار خودرو کاهش پیدا کرده و زنجیره تامین نیز با مشکل مواجه شده است. در ایالات متحده ، فورد برنامه های اولیه را برای شروع مجدد تولید خودرو در تاریخ ۶ و ۱۴ آوریل در چندین کارخانه خود به تأخیر انداخته است ، بدون آنکه تاریخ مشخصی را برای شروع مجدد ارائه دهد. تویوتا به دلیل ترس از بیماری همه گیر و همچنین کاهش تقاضای خودرو ، کارخانه های خود را در کانادا ، مکزیک و ایالات متحده تا ۱۸ آوریل به حالت تعلیق درآورد.

در حالی که چین نتوانست با خودروهای خود به خوبی به بازارهای غربی نفوذ کند اما به یک بازیگر کلیدی تبدیل شده است. در زنجیره تامین جهانی خودرو، چین پس از آلمان، آمریکا و ژاپن چهارمین صادرکننده بزرگ قطعات در سال ۲۰۱۸ بود. البته این نکته را باید گفت که فروش خودرو در چین. در ماه فوریه نسبت به سال گذشته ۸۱.۷ درصد کاهش یافته است. 

منبع: گسترش

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.