رکوردشکنی خودرویی‌ها در بورس؟

قطعه نیوز: بورس تهران در سه روز کاری هفته گذشته شاهد رشد ۵ درصدی شاخص کل بود. این اتفاق در حالی رخ داد که شاخص سهام گروه خودرو و ساخت قطعات برخلاف روند هفته‌های گذشته با ثبت رشد ۳.۲ درصدی عملکرد بهتری نسبت به کل بازار از خود برجای نگذاشت. متوقف بودن نمادهای بزرگ گروه خودرویی با مجموع ارزش بازار ۵۰ درصدی از سهام این صنعت و نزدیک شدن شاخص صنعت به سقف تاریخی از مهمترین دلایل این تغییر روند به شمار می‌آیند.

از سوی دیگر احتمال دارد با دریافت سیگنال‌های آرامش بخش از بازارهای جهانی سهام گروه خودرویی نیز در هفته جاری با عقب‌نشینی فروشندگان همراه شوند. نزدیک شدن به زمان بازگشایی نمادهای متوقف «خودرو»، «خساپا» و «خگستر» نیز می‌تواند هیجان‌بخش معاملات سهام این گروه طی هفته‌های آینده باشد. امری که می‌تواند باعث شکسته شدن رکورد تاریخی شاخص این صنعت در بورس تهران در هفته جاری شود.

معادلات هفته گذشته بازار سهام به دلیل مواجه شدن با تعطیلات رسمی در روزهای پایانی عملا در سه روز ابتدایی خلاصه شد. روند بازار سهام تحت تاثیر ریسک‌های موجود، ورق را به سمت صنایع داخلی و خدماتی برگرداند. بالا رفتن فشار فروش در سهام شرکت‌های کامودیتی‌محور نظیر فلزی، معدنی، پتروشیمی و پالایشی همزمان با ورود نقدینگی تشکیل صف‌های خرید در سهم‌های دیگر صنایع بورسی نظیر غذایی، دارویی، بانکی، لیزینگی، ساختمانی همراه بود.

اما سهام گروه خودرویی با وجود ثبت رشد ۳.۲ درصدی شاخص، پس از چند هفته رشد پر سرعت قیمت، با خودنمایی فروشندگان مواجه شدند. رسیدن سطح شاخص صنعت به سقف تاریخی (فاصله ۱.۱ درصدی) با وجود توقف نمادهای بزرگی چون «خودرو»، «خساپا» و «خگستر» نشان می‌دهد که سرعت رشد قیمت نمادهای فعال این گروه چقدر سریع بوده‌است. بنابراین انتظار می‌رود فشار فروشندگان در سود در این مقطع زمانی بالا برود.

در ادامه به طور خلاصه مهترین ارکان تصمیم‌ساز برای سهام این صنعت در سمت عرضه و تقاضا مرور خواهد شد.

چرا خودرویی‌ها مورد توجه بازارند؟

قرار گرفتن سهام شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز در میان نمادهایی با اقبال بیشتر سرمایه‌گذاران به این دلیل بود که این شرکت‌ها علیرغم انتشار اخباری مبنی بر تعطیلی کارخانجات به دلیل شیوع بیماری کرونا، به طور رسمی اعلامیه‌ای در این خصوص صادر نکردند. برخی از این شرکت‌ها اعلام کردند که با رعایت اصول بهداشتی خطوط تولیدشان متوقف نشده و گزارش‌های ماهانه اسفند نیز تا حد زیادی تایید کننده عدم وقفه در جریان تولید و فروش این شرکت‌ها در آخرین ماه سال ۹۸ داشت.

از سوی دیگر همان‌طور که در گزارش‌های قبلی اشاره شد، افت قیمت مواد اولیه در سراسر جهان به دلیل ترس از رکود فراگیر در اقتصاد جهانی، می‌تواند برای شرکت‌های خودروساز یک مزیت به حساب بیاید. کاهش بهای تمام شده تولید و نرخ‌های فروشی که با انتظارات تورمی روز به روز در ترازنامه خودروسازان و قطعه‌سازان بالاتر می‌روند، حاشیه سود قطعه‌سازان و کاهش حاشیه زیان خودروسازان بزرگ را در پی خواهد داشت.

علاوه بر این موضوع تسهیل واردات قطعات در شرایط کنونی نیز یک نکته امیدوارکننده برای قطعه‌سازها خواهد بود. اما تمامی این موارد زیر سایه رشد نرخ دلار در بازار آزاد و عبور از میانه کانال ۱۶ هزار تومانی قرار می‌گیرد. امری که بیشترین تاثیر و مزیت را به خرید سهام در بستر بورس خواهد داد و رفته رفته با بالا بردن انتظارات تورمی در میان‌مدت، فروشندگان سهام را در موضع سخت‌گیرانه‌تری قرار خواهد داد.

اما با تمام این تفاسیر یک علامت سوال بزرگ پیش روی فعالان بورسی وجود داد. دلایل فوق تا چه زمانی جذابیت سهام خودرویی را برای اهالی بازار حفظ می‌کند؟

حرکت بر لبه تاریکی

آمار و اطلاعات منتشر شده در خصوص ویروس کرونا و زمان خداحافظی با این بیماری منحوس نشان می‌دهد که احتمال درگیری بیشتر طی ماه‌های آینده نیز وجود دارد. از سوی دیگر برخی اخبار امیدوارکننده حاکی از دستیابی محققان و دانشمندان به داروهای درمانی این ویروس بارقه‌های امید را در دل مردم زنده کرده‌است. اما اطلاعیه‌های سازمان بهداشت جهانی در مورد این ویروس هنوز توصیه به حفظ حالت قرنطینگی دارد و کمپانی‌های بزرگ‌تر با گردش مالی بسیار بالا نیز رفته‌رفته با این موضوع کنار آمده‌اند و در حال کاهش سطح فعالیت‌های خود هستند. البته کمک‌های دولتی و بانک‌های مرکزی نقش اساسی در زیر بار رفتن این شرکت‌ها ایفا کرده‌است.

هدف از نگارش این مقدمه نسبتا طولانی این است که با دید وسیع‌تری به موضوع فعالیت شرکت‌ها در دوران کرونا نگاه کنیم. اگرچه شرکت‌های داخلی در حال حاضر فعایت‌های خود را محدود نکرده‌اند و نشانه‌ای از اعمال این محدودیت‌ها دیده نمی‌شود اما احتمال بروز چنین پدیده‌ای در شرایط خاص و اضطراری با توجه به عدم رعایت اصول قرنطینه توسط کارکنان، کارگران و کارمندان وجود دارد.

بنابراین هرچند در کوتاه‌مدت متغیرهای یاد شده محرک بسیار خوبی برای رشد قیمت سهام قطعه‌سازی و خودروسازی هستند اما شرایط بسیار بی ثبات است و نمی‌توان گفت اطلاعات فعلی حتی برای هفته آینده نیز قابل اتکاست. کاهش سطح فعالیت‌های عمومی، تغییر الگوی مصرف، افزایش انگیزه احتیاطی نگهداری پول به عنوان پس‌انداز، از دست رفتن برخی از مشاغل خدماتی و حمل و نقلی و مواردی از این دست می‌تواند کاهش تقاضا را برای محصولات نهایی خودرویی (اعم از سبک و سنگین) به همراه داشته باشد.

از آنجایی که زنجیره تولید قطعه‌سازان کاملا به خودروسازان متکی‌ست، بدیهی است که با کاهش تقاضا برای محصول نهایی، قطعه‌سازها نیز با مشکل مواجه شوند. اما در نهایت می‌توان گفت که در کوتاه‌مدت اوضاع کماکان به نفع بازار سهام و به تیع آن سهام صنعت خودرویی خواهد بود.

آرامش بازارهای جهانی به نفع تمام صنایع

در ابتدای گزارش به این موضوع اشاره شد که ریزش قیمت‌های جهانی و تغییر جهت گردش نقدینگی به سمت سهام غیرکامودیتی در بورس تهران یکی از عوامل تاثیرگذار بر رشد تقاضا و قیمت سهام صنایعی چون خودرویی‌هاست. اما این عامل تا جایی می‌تواند موثر واقع شود که سرمایه‌گذاران را با ترس مواجه نکند. به طور کلی سیگنال قیمت‌های جهانی برای سرمایه‌گذاران فراتر از قیمت فلزات یا نفت یا طلا به طور صرف عمل می‌کند و نشانه‌ غیرمستقیمی از کنترل جامعه جهانی بر شیوع ویروس کرونا نیز خواهد بود.

به عبارت بهتر چشم‌انداز بخش بزرگی از فعالان در بازارهای جهانی را نشان می‌دهد. افت مداوم قیمت‌های جهانی مواد خام (کامودیتی‌ها) و قیمت سهام در سراسر دنیا می‌تواند با بروز ترس در بازار سهام داخلی اصطلاحا تر و خشک را با هم بسوزاند و سهام شرکت‌های خودرویی نیز از این قضیه مستثنی نخواهند بود. بنابراین بازگشت آرامش به بازارهای جهانی می‌تواند حداقل در کوتاه‌مدت برای کل بورس تهران یک جاشیه امنیت مناسب ایجاد کند هرچند شاید از تراکم تقاضا و تشکیل صف‌های خرید در بخش غیرکامودیتی بکاهد و جهت جریان نقدینگی در بورس را متوازن‌تر از گذشته کند.

در همین راستا رشد بیش از ۴۲ درصدی قیمت جهانی نفت در روزهای پنجشنبه و جمعه تحت تاثیر تحولات اوپک و فاصله گرفتن از سطح روانی ۲۰ دلاری، یک مسکن قدرتمند برای بازارهای جهانی به شمار می‌آید که می‌تواند به عنوان آرام‌بخش داد و ستد‌های بورسی نیز عمل کند و جسارت خریداران سهام در بازار داخلی را حداقل تا اولین روز کاری هفته میلادی (دوشنبه) افزایش دهد. امری که به نفع سهام گروه خودرویی نیز خواهد شد و می‌تواند برگشت تقاضا را به سمت سهام این گروه به همراه داشته باشد.

نویسنده: علی صالحی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.