مهم‌ترین نکاتی که برای خرید دوچرخه باید بدانید

برای این که بتوانید دوچرخه‌ی مناسبی برای خود تهیه کنید، دانستن این که به چه دوچرخه‌ای و برای چه محیطی نیاز دارید، یکی از موارد بسیار ضروری است. اینکه در محیط شهری و برای مسیرهای آسفالت از آن استفاده میکنید یا قصد دارید به صورت حرفه ای به جاده ها و کوه ها و جنگل ها بروید. اما تنها دانستن این نکته نمی‌تواند به شما در انتخاب دوچرخه کمک کند و مواردی همچون وزن، سایز، قیمت و قطعات به کار رفته تاثیر زیادی بر کیفیت و بازدهی دوچرخه‌ی مورد نظر شما خواهند گذاشت. که در ادامه مطلب به صورت اجمالی به بررسی آنها خواهیم پرداخت:

۱- وزن


هر چه یک دوچرخه وزن کمتری داشته باشد، به شما در برخورداری از شتاب و سرعت بیشتر کمک خواهد کرد

وزن در انتخاب انواع دوچرخه اهمیت زیادی دارد. درواقع هر چه یک دوچرخه وزن کمتری داشته باشد، به شما در برخورداری از شتاب و سرعت بیشتر کمک خواهد کرد. امروزه سعی شده از موادی در ساخت فریم دوچرخه استفاده شود که به وزن بسیار کم آن بینجامد؛ به همین دلیل در ساخت اکثر دوچرخه‌ها از آلومینیوم، کروم (کرومولی) یا کربن استفاده می‌شود که به دلیل قیمت کمتر آلومینیوم نسبت به دو نوع دیگر، استفاده از آن رواج بیشتری دارد.

۲- سایز دوچرخه

هر دوچرخه نسبت به سایز فریم و سایز چرخ یا طوقه‌ای که در آن استفاده شده، برای افراد مختلف با ویژگی‌های فیزیکی گوناگون قابل‌استفاده است. دانستن مواردی از قبیل فاصله‌ی زین تا رکاب در حالت نشسته و ایستاده، فاصله‌ی زین تا فرمان و سایز چرخ در بین تمامی این موارد از اهمیت زیادی برخوردار است و به شما کمک خواهد کرد تا به کمک آن‌ها دوچرخه‌ی‌ مناسب خود را انتخاب کنید. اولین قدم برای انتخاب دوچرخه در سایزی مناسب این است که از اندازه‌های موردنیاز خود اطلاعات کافی داشته باشید. قدم بعدی تطبیق اطلاعات سایز شما با جدول سایز‌بندی دوچرخه‌های مورد نیازتان است.

انتخاب دوچرخه در سایز مناسب برای کودکان با نحوه‌ی انتخاب دوچرخه برای بزرگسالان تفاوت دارد. در این حالت باید قد و سن را با اطلاعات مربوط به سایز چرخ تطبیق داد تا در نهایت سایز دوچرخه‌ی مناسب پیدا شود.

۳- هزینه


عمده‌ی تفاوت قیمت‌ها به نوع قطعات به‌کاررفته در ساخت دوچرخه‌ها برمی‌گردد

دوچرخه‌ در بازه‌های قیمتی مختلف وجود دارد که دلیل عمده‌ی تفاوت قیمت‌ها به نوع قطعات به‌کاررفته در ساخت دوچرخه‌ها برمی‌گردد؛ پس در ابتدا باید بدانیم که به چه نوع دوچرخه‌ای نیاز داریم و در عین حال دوچرخه‌ای را انتخاب کنیم که برای نوع مصرف ما مناسب باشد. یکی دیگر از نکاتی که در زمان انتخاب دوچرخه اهمیت زیادی دارد، در نظر داشتن این موضوع است که دوچرخه‌ها بر اساس نوع استفاده به چند دسته‌ی کلی مناسب برای افراد حرفه‌ای، نیمه‌حرفه‌ای و آماتور تقسیم می‌شوند و طبعا بازه‌ی قیمت هر کدام از این رده‌ها تفاوت بسیار زیادی با یکدیگر خواهد داشت.

۴- قطعات

بررسی هر کدام از قطعات دوچرخه به مطلبی جداگانه نیاز دارد تا مشخص کند چه قطعاتی برای چه دوچرخه‌هایی مناسب‌اند؛ اما درنهایت دانستن برخی نکات درخصوص قطعات دوچرخه اهمیت زیادی دارد و به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید دوچرخه‌ای را انتخاب کنید که قطعات آن علاوه بر کیفیت مناسب، با هزینه و نوع کاربرد شما تناسب داشته باشند.

قیمت یک دوچرخه و در عین حال کیفیت آن در ابتدا بسته به نوع فریمی مشخص می‌شود که در ساخت آن به کار رفته است. فریم انواع دوچرخه‌ بیشتر از موادی نظیر فولاد، آلومینیوم، کروم (کرومولی) یا کربن ساخته می‌شود. دوچرخه‌هایی که فریمی از جنس کربن یا کروم دارند، اغلب برای استفاده در مصارف حرفه‌ای به کار گرفته می‌شوند. این نوع دوچرخه‌ها نیز عمدتا قیمت زیادی دارند؛ به همین دلیل بیشتر دوچرخه‌هایی که برای افراد نیمه‌حرفه‌ای یا آماتور و حتی در بعضی موارد افراد حرفه‌ای ساخته می‌شوند، دارای فریمی آلومینیومی هستند. دوچرخه‌های با فریم آلومینیومی خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که هر کدام از انواع دارای تفاوت‌هایی در میزان استحکام فریم دربرابر ضربه و فشار هستند.

قطعه‌ی بسیار مهم دیگری که در دوچرخه‌های کوهستان و دوچرخه‌های Hard Tail از لحاظ کارکرد اهمیت دارد، دوشاخ است. در دوچرخه‌های Hard Tail با توجه به اینکه معمولا یا کمک‌فنر ندارند یا دارای یک کمک‌فنر هستند، فشار بسیار زیادی به چرخ‌های جلویی وارد می‌شود. به همین دلیل استفاده از دوشاخ مناسبی که استحکام زیادی داشته باشد، در این دوچرخه‌ها اهمیت دارد. بیشتر دوشاخ‌ها از آلومینیوم یا آلومینیوم‌های سری ۶۰۶۱ ساخته می‌شوند که دربرابر فشار، ضربه و خوردگی حاصل از تماس با آب مقاومت زیادی دارند.


تعداد دنده‌های دوچرخه با توجه به تعداد طبق‌های خودرو مشخص می‌شود

مجموعه قطعاتی که سیستم دنده‌دهی یک دوچرخه را تعیین می‌کند، شامل زنجیر، خودرو، شانژمان، طبق عوض‌کن و دسته دنده است. تعداد دنده‌های دوچرخه با توجه به تعداد طبق‌های خودرو مشخص می‌شود؛ به‌نحوی‌که اگر خودروی دوچرخه دارای هشت طبق باشد، آن دوچرخه را هشت‌سرعته می‌گویند.

تمامی قطعات سیستم دنده‌دهی با توجه به میزان سرعت دوچرخه انتخاب می‌شوند. نوع قطعاتی که در سیستم دنده‌دهی دوچرخه قرار می‌گیرند، بیشتر با توجه به نوع طراحی آن دوچرخه‌ برای افراد حرفه‌ای، غیرحرفه‌ای و مبتدی مشخص می‌شود. بیشتر دوچرخه‌هایی که برای افراد نیمه‌حرفه‌ای یا مبتدی طراحی می‌شوند، از قطعات سری Altus، Tourney  و Acera  محصولات شیمانو یا محصولات سری X4  تا X7 شرکت سرام استفاده می‌کنند.

غالب دوچرخه‌ها دارای یکی از سه نوع ترمز لقمه‌ای، مکانیکی دیسکی و هیدرولیکی دیسکی هستند. در حال حاضر می‌توان با اطمینان گفت که ترمزهای هیدرولیکی دیسکی به لحاظ سرعت عملکرد و اعمال فشار متناسب به چرخ‌ها، نسبت به دو نوع دیگر، ترمز بهتری به‌حساب می‌آیند؛ اما استفاده از چنین ترمزی برای همه‌ی انواع دوچرخه از لحاظ قیمت به‌صرفه نیست و بهترین حالت، استفاده از آن برای دوچرخه‌های کوهستان است.

ترمزهای لقمه‌ای به وسیله‌ی دو لقمه که در کنار طوقه قرار می‌گیرند، عمل می‌کنند؛ به این صورت که پس از فشردن دسته ترمز، لقمه به طوقه چسبیده و باعث کاهش سرعت آن می‌شود. یکی از معایب بزرگ این نوع ترمز‌ها داغ‌کردن لقمه‌ها بر اثر ترمز گرفتن زیاد یا قرارگرفتن گل و لای در بین لقمه و عملکرد دیرتر آن است. این نوع ترمز بیشتر در دوچرخه‌های شهری، جاده‌ای و هیبرید استفاده می‌شود که نیاز به ترمز گرفتن مداوم ندارند.

ترمزهای هیدرولیکی دیسکی معمولا دارای عملکرد سریع‌تری نسبت به ترمزهای مکانیکی دیسکی هستند. ترمزهای مکانیکی دیسکی بیشتر در دوچرخه‌های هیبرید و برخی دوچرخه‌های آفرود کوهستانی استفاده می‌شوند؛ درحالی‌که ترمز‌های هیدرولیکی دیسکی بیشتر برای دوچرخه‌های کوهستانی، مخصوصا دوچرخه‌های مناسب برای حرکت در شیب رو به پایین کاربرد دارند.‌

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. […] نظر برسد . اما واقعیت این است که عوامل متعدد بسیاری در تعیین قیمت  این وسیله ی ورزشی موثر است […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.