اولین خودروی اسپرت الکلی دنیا رونمایی شد

قطعه نیوز: اولین خودروی تولیدی دنیا با قوای محرکه سلول سوخت متانولی رونمایی شد، این خودرو به جایگاه‌های شارژ الکتریکی یا هیدروژنی وابسته نیست.

این خودروساز آلمانی که در تملک شرکت چینی Aiways قرار دارد از خودروی ناتالی فرست ادیشن رونمایی کرد. این خودرو نویدبخش آغاز تولید اولین خودروی دارای قوای محرکه سلول سوختی متانول است. قوای محرکه یاد شده هیدروژن و برق تولید می‌کند و از این نظر ویژگی‌های جالب زیادی دارد.

رولاند گامپرت مدیرعامل گامپرت Aiways می‌گوید: من به دنبال خودروی الکتریکی بودم که با خالی شدن باتری توقف نکند و همین موضوع راه را بر خلاقیت باز کرد. امروز و یک سال پس از گذشت معرفی اولیه ما می‌توانیم اولین خودروی تولیدی دنیا با قوای محرکه سلول سوخت متانولی را ارائه کنیم که به جایگاه‌های شارژ الکتریکی یا هیدروژنی وابسته نیست.

ناتالی فرست ادیشن در مقایسه با پروتوتایپ سال پیش تغییراتی داشته که از جمله آن‌ها می‌توان به درب‌های قیچی شکل اشاره کرد. تناسبات این خودرو اصلاح شده و نمای جلو و خطوط جانبی اسپورت تری را می‌بینیم. همچنین ابعاد خودرو کمی افزایش یافته تا دقیقاً در محل خود قرار گیرد.

اگرچه پروتوتایپ این خودرو از پوستی کربنی استفاده کرده، اما در نسخه تولیدی از متریال سبک‌وزن بیولوژیکی همچون فلکس (تشکیل دهنده حداکثر ۵۰ درصد بدنه) استفاده خواهد شد. موضوع جالب اینکه رولاند گامپرت نه تنها با مدیر طراحی خود شرکت همکاری کرده بلکه از راهنمایی‌های کن اوکویامای مشهور نیز سود برده است.

قوای محرکه این خودرو ترکیبی از سلول سوخت متانول ۱۵ کیلوواتی است که هیدروژن را از متانول تولید کرده و به برق تبدیل می‌کند. در نتیجه این کار ناتالی در ترافیک شهر و مسافت‌های طولانی بدون استفاده از باتری کار می‌کند. ظرفیت انرژی مجموع سیستم برابر با ۱۷۸ کیلووات ساعت و قدرت آن نیز ۵۳۶ اسب بخار می‌باشد.

پر کردن باک متانول ۶۵ لیتری نیز سه دقیقه طول می‌کشد و شرکت سازنده می‌گوید زیرساخت خاصی برای ناتالی فرست ادیشن نیاز نیست، زیرا این خودرو از متانول موجود استفاده می‌کند. با وجود یک باک پر از متانول، خودروی یاد شده می‌تواند ۸۲۰ کیلومتر حرکت کند.

از نظر پرفورمنس باید انتظار شتاب یک هایپرکار را داشت، زیرا ناتالی در عرض ۲.۵ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسیده و حداکثر سرعت آن نیز ۳۰۰ کیلومتر در ساعت است. دو گیربکس ۲ سرعته سنکرونیزه و سیستم چهار چرخ محرک نیز در ثبت چنین پرفورمنس فوق‌العاده‌ای شرکت دارند.

گامپرت Aiways تنها ۵۰۰ دستگاه از این خودرو را خواهد ساخت و هر یک بهای ۴۰۷ هزار یورویی خواهند داشت. اولین نمونه‌های این خودرو از نیمه اول سال ۲۰۲۱ به دست مشتریان خواهند رسید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.