فروش ۲/۴ میلیون دستگاه ون برقی طی ده سال آینده

قطعه نیوز: شرکت تحقیقاتی بریتانیایی IDTechEx اعلام کرد سهم بازار فروش ون‌های برقی طی ده سال آینده به ۲/۴ میلیون دستگاه خواهد رسید.

طبق گفته‌ی شرکت تحقیقاتی بریتانیایی IDTechEx، سهم بازار فروش ون‌هایی که از موتورهای برقی و باتری به‌جای پیشرانه‌های احتراق داخلی بهره می‌برند، در آینده تقریبا ۱۰ برابر خواهد شد و فروش سالانه آن‌ها به ۲/۴ میلیون دستگاه در سال ۲۰۳۰ خواهد رسید. این شرکت تحقیقاتی هفته جاری گزارشی منتشر کرد که چشم‌انداز ۱۰ ساله فروش خودروهای تجاری سبک (LCV) در سراسر جهان را نشان می‌دهد و دلیل چنین تحلیلی را تمایل کسب‌وکارهای بیشتری به استفاده از خودروهای الکتریکی براساس اصول اقتصاد سرد و نه علاقه به تلاش برای مبارزه با تغییرات اقلیمی می‌داند.

در گزارش این شرکت آمده است:
گفتمان اصلی پیرامون برقی کردن وسایل نقلیه جاده‌ای در درجه‌ی اول بر نگرانی‌های زیست محیطی درباره‌ی سهم بخش خودرو در تغییرات اقلیمی و اثرات مضر آلاینده‌ها بر سلامت انسان متمرکز شده است. در بازار خودروهای تجاری سبک، شرایط دارد تغییر می‌کند. در آینده‌ی نزدیک، انگیزه اصلی کسب‌وکارها برای حرکت به سمت تولید خودروهای تجاری سبک برقی (eLCV)، نه محیط زیستی بلکه اقتصادی خواهد بود.

گزارش IDTechEx ادعا می‌کند دلیل اصلی چنین امری این است که اپراتورهای خودروهای تجاری سبک در وهله‌ی اول تصمیمات خرید خود را براساس کل هزینه مالکیت (TCO) و نه فقط قیمت خرید اتخاذ می‌کنند. بنابراین هزینه اولیه‌ی بیشتر برای تولید خودروی تجاری سبک برقی نسبت به مدل دیزلی، با صرفه‌جویی در هزینه‌ی عملیاتی درخورتوجه استفاده از برق به‌عنوان سوخت جبران می‌شود. شرکت تحقیقاتی IDTechEx ادعا می‌کند که هزینه مالکیت برای ون برقی کوچک، تا سال ۲۰۲۵ معادل ون کوچک دیزلی خواهد بود.

در این گزارش آمده است:
طی دهه‌ی آینده با کاهش قیمت باتری خودروی الکتریکی، بهبود راندمان سیستم محرکه برقی و محقق شدن صرفه‌جویی مقرون‌به‌صرفه در هزینه‌ی قطعات و خودروی الکتریکی، این مزیت رقابتی برای شرکت‌ها خواهد بود تا از ون‌های برقی استفاده کنند. عوارض جاده‌ای برای تردد خودروهای دیزلی مراکز شهری، تعادل را به نفع ون‌های برقی تغییر خواهد داد.

تعدادی از قطعه‌سازان، استارتاپ‌ها و شرکت‌های پستی ناوگان خود را با خودروی الکتریکی جایگزین می‌کنند. رنو، نیسان و مرسدس بنز هم‌اکنون ون برقی عرضه می‌کنند، درحالی‌که سایر شرکت‌های لجستیک در حال توسعه جایگزین‌های مخصوص خود هستند. به‌عنوان مثال، استارتاپ بریتانیایی ارایوال (Arrival) که در زمینه‌ی تولید خودروی برقی فعالیت می‌کند، قرارداد چند صد میلیون یورویی با UPS، غول لجستیک آمریکایی امضا کرده است تا از این طریق تا سال ۲۰۲۴ حداقل ۱۰،۰۰۰ ون برقی برای آن تهیه کند.

شرکت هیوندای و کیا به‌تازگی ۱۰۰ میلیون یورو (حدود ۱۱۰ میلیون دلار) در این شرکت بریتانیایی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و از آن خواسته‌اند تا با همکاری یکدیگر خودروهای برقی کوچک و متوسط ​​برای کارهای تدارکاتی یا لجستیک، خدمات اشتراک سواری و تاکسی اینترنتی توسعه دهند. سال گذشته آمازون سفارش ۱۰۰،۰۰۰ ون برقی از شرکت آمریکایی ریوین را تایید کرد. احتمالا تا پایان سال ۲۰۲۲، حدود ۱۰،۰۰۰ دستگاه از این ون‌ها در جاده‌ها وجود داشته باشد و تعداد این ون‌ها تا سال ۲۰۳۰ به ۱۰۰،۰۰۰ دستگاه برسد. شرکت خودروی الکتریکی لندن (London Electric Vehicle Company) که زیرمجموعه‌ی جیلی چین است، اخیرا قصد دارد مدلی از ون تمام برقی را به خط تولید خود اضافه کند.

منبع: زومیت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.