معرفی تویوتا کرولا GR اسپورت جدید

قطعه نیوز: تویوتا کرولا GR به‌صورت هیبریدی و در فرم‌های بدنه هاچبک، استیشن و سدان عرضه می‌شود و به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری مجهز است که ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند.

تویوتا روز‌های شلوغی را پشت سر گذاشته و روز‌های شلوغ‌تری را پیش رو دارد. در سال گذشته ما شاهد حضور دوباره کرولا در بریتانیا بودیم. همچنین کمری نیز در این کشور دوباره عرضه شده و به تازگی نیز سوپرا خونی تازه بر رگ‌های محصولات اسپورت این خودروساز ژاپنی تزریق کرده است.

اگرچه این نام‌ها خاطرات خوش گذشته را تداعی می‌کنند، اما شاید پسوند بکار رفته روی جدیدترین نسل کرولا خیلی آشنا نباشد. ما درباره پسوند GR اسپورت سخن می‌گوییم…

این مدل اسپورت قرار است رقیب خودرو‌هایی همچون فورد فوکوس ST-Line باشد. تویوتا همچنین سال ۲۰۲۰ را با حذف پیشرانه پایه ۱.۲ لیتری توربوی بنزینی از خانواده کرولای بریتانیا شروع کرده و بنابراین این خودرو هم‌اکنون فقط به‌صورت هیبریدی و در فرم‌های بدنه هاچبک، استیشن و سدان عرضه می‌شود.

گازو ریسینگ که با حروف مخفف GR شناخته می‌شود بخش موتور اسپورت تویوتا محسوب شده و کار‌های نهایی روی محصولات تویوتا را انجام می‌دهد تا خاصیت اسپورت تری داشته باشند.

تا زمانی که کرولا GR کامل عرضه شود دو سال زمان باقی مانده و مدل GR اسپورت موردبحث در واقع اسپورت‌ترین نسخه از کرولا هاچبک می‌باشد. ما شانس راندن این خودرو را داشته‌ایم.

درست همانند فورد و رنو که مدل‌های ST-Line و R.S. محصولات خود را عرضه می‌کنند، مدل‌های GR اسپورت تویوتا نیز ویژگی‌های اسپورت را با قیمتی مناسب همراه می‌کنند. ما قبلاً یاریس هیبرید GR اسپورت را بررسی کرده‌ایم، اما حس کردیم تغییرات رخ داده در شاسی خودرو با پیشرانه ۱.۵ لیتری هیبریدی هماهنگی جذابی نداشته است؛ اما اوضاع درباره کرولا GR اسپورت چگونه است؟

خب از نظر ظاهری، کرولا GR اسپورت تفاوت‌های خوبی با نسخه‌های استاندارد این خودرو دارد. خودرو پهن‌تر و چسبیده‌تر به جاده حس می‌شود، اما در واقعیت تغییری نسبت به ابعاد کرولای نرمال رخ نداده است. البته یک سپر جلوی متفاوت با جلوپنجره‌ای پهن وجود دارد و در عقب نیز سپر دست‌خوش تغییر شده و دو خروجی اگزوز و دیفیوزری گیرا به چشم می‌خورند. تکمیل کننده تغییرات هم رینگ‌های ۱۸ اینچی مشکی‌رنگ و نشان‌های مشکی در جلو و عقب است.

کرولا GR اسپورت را می‌توان با سقف خاکستری تیره هم سفارش داد. این تریم جدید در مدل‌های استیشن تورینگ اسپورت نیز قابل خریداری است. در کابین نیز تنها صندلی‌های اسپورت‌تر با چرم مصنوعی، صفحه‌نمایش ۷ اینچی پشت آمپر‌ها و هدآپ دیسپلی دیده می‌شوند.

اساساً با یک کرولایی طرف هستیم که از قطعاتی سنتی برای سریع‌تر نشان دادن خود سود برده است؛ اما واقعیت چیز دیگری است، زیرا GR اسپورت تغییری در بخش مکانیکی نداشته است. هیچ تغییری در سیستم تعلیق صورت نگرفته و خبری از فرمان سریع‌تر یا میله‌های ضد لغزش سفت‌تر نیست؛ اما با توجه به تنظیمات یاریس، شاید عدم تغییر فنی کرولا چیز خوبی باشد.

از آنجایی که کرولا در حال حاضر فقط به‌صورت هیبریدی عرضه می‌شود بنابراین نسخه GR اسپورت این خودرو با قوای محرکه بنزینی/الکتریکی در دسترس است. پیشرانه ۲ لیتری ۱۸۱ اسبی این خودرو با واحدی الکتریکی همراه شده و البته می‌توان نسخه ۱.۸ لیتری ۱۲۰ اسبی را نیز سفارش داد. ما نسخه دوم را تست کرده‌ایم.

قطعاً این خودرو می‌تواند مصرف سوخت ادعایی تویوتا را ثبت کند و این در حالی است که نیازی به رانندگی محتاطانه با آن نیست؛ اما میزان مصرف سوخت دلیل اصلی خرید کرولای اسپورت و ترجیح دادن آن به سایر مدل‌ها نیست. ما بیشتر درباره سواری خودرو تمرکز کرده‌ایم.

اینجاست که GR اسپورت خودی نشان می‌دهد. اگرچه این خودرو فاقد تغییرات فنی یاریس است، اما به جرات می‌توان گفت کرولا نیازی به چنین تغییراتی نداشته، زیرا مدل استاندارد کرولا خودروی خوبی است. خواه مدل پایه را انتخاب کنید یا این نسخه پرچم‌دار GR اسپورت را فرقی نمی‌کند، زیرا تمامی مدل‌های کرولا هندلینگ خوبی دارند. شاسی حس چابکی را القا کرده و خودرو علاقه‌مند به عبور از پیچ‌هاست. فرمان هم از سنگینی خوبی برخوردار است. تنها تفاوت واقعی GR اسپورت به سواری سفت‌تر آن مربوط می‌شود که دلیلش نیز وجود رینگ‌های ۱۸ اینچی می‌باشد.

اما راندن کرولا GR اسپورت با آن قطعات متمایز و قوای محرکه هیبریدی کار سختی است. اگرچه گیربکس CVT تویوتا با عرضه محصولات جدید روزبه‌روز بهبود یافته، اما این گیربکس تجربه رانندگی لذت بخشی را ایجاد نمی‌کند. فشار بیشتر روی پدال گاز به پرفورمنس بهتر ترجمه نمی‌شود. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این خودرو در ۱۱ ثانیه ثبت می‌شود که نشانی از اسپورت بودن ندارد. فشار شدید روی پیشرانه هم تأثیر چندانی روی بهبود پرفورمنس خودرو ندارد.

بهتر است با پرداخت ۱۷۲۵ پوند بیشتر مدل ۲ لیتری هیبریدی را انتخاب کنید که ۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۰ نیوتون متر گشتاور بیشتری دارد. این پیشرانه نه تنها پرفورمنس بهتری داشته بلکه روان‌تر عمل می‌کند. تنها مشکل این مدل هم به قیمت ۲۹۷۵۰ پوندی آن مربوط می‌شود که بالاست مخصوصاً اینکه بدانید هیوندای i۳۰ N قیمت ۲۶ هزار پوندی و رنو مگان R.S. بهای حدود ۲۸ هزار دلاری دارد. اگرچه این دو خودرو مصرف سوخت کم تویوتا را ندارند، اما حداقل از نظر پرفورمنس در سطح بالایی قرار داشته و ظاهر اسپورتشان با عملکردشان همخوانی دارد.
GR اسپورت عضو خوب خانواده‌ی تویوتا کرولاست. این خودرو برخلاف یاریس GR اسپورت تغییری در بخش‌های مکانیکی را تجربه نکرده، ولی نقاط قوت کرولا همچنان باقی مانده است؛ اما باید به این نکته اشاره کرد که قیمت کرولا GR اسپورت بالاست.

مشخصات تویوتا کرولا ۱.۸ VVT-i Hybrid GR Sport

قیمت: ۲۸۰۲۵ پوند
پیشرانه: ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری بنزینی/هیبریدی
قدرت/گشتاور: ۱۲۰ اسب بخار/۱۴۲ نیوتون متر
گیربکس: CVT اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۱۰.۹ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۸۰ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: ۵.۱ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.