نیسان پنجمین خودروساز ژاپن شد

قطعه نیوز: شرکت نیسان به دلیل کاهش ارزش سهام و فروش محصولات خود به رده‌ی پنجم خودروسازهای بزرگ ژاپن تنزل پیدا کرده و پس از سوبارو قرار گرفته است.

نیسان با شروع سال ۲۰۲۰، شرایط مالی مناسبی را تجربه نمی‌کند و اولین‌بار در یک دهه‌ی گذشته، به کمترین سود سهام رسیده است. پس از سقوط ۹/۶ درصدی سهام نیسان، ارزش بازار این خودروساز ژاپنی به‌قدری کاهش پیدا کرده که درحال‌حاضر، پایین‌تر از سوبارو قرار گرفته است.

از سال ۲۰۰۹ تا امروز، اولین‌بار است که سهام نیسان تا این مقدار کاهش پیدا می‌کند. درحالی‌که در میانه‌ی دومین ماه از سال ۲۰۲۰ قرار داریم، ارزش بازار نیسان به ۲/۱۷ هزار میلیارد ین (معادل ۱۹/۸ میلیارد دلار) رسیده که کمتر از سوبارو، سوزوکی، هوندا و تویوتا است. ارزش سهام نیسان در دو ماه گذشته از سال ۲۰۲۰، حدود ۱۹ درصد کاهش یافته است. این اتفاق پس از کاهش ارزش سهام این شرکت در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به‌ترتیب با ۲۲ و ۲۸ درصد، زنگ خطر بزرگی محسوب می‌شود.

فروش نیسان در آمریکا و اروپا و ژاپن کمتر شده است و درعین‌حال، مشکلات ناشی از رسوایی مالی کارلوس گون همچنان ادامه دارد. باتوجه‌به این وضعیت، مقام‌های نیسان سود عملیاتی شرکت را که پیش‌تر ۱۵۰ میلیارد ین (معادل ۱/۳۶۶ میلیارد دلار) پیش‌بینی کرده بودند، به ۸۵ میلیارد ین (معادل ۷۷۴/۳۵ میلیون دلار) کاهش داده‌اند. گروه خودروسازی رنو، مالک ۴۳ درصد از سهام نیسان، نیز در سال ۲۰۱۹ با کاهش چشمگیر درآمد روبه‌رو شده؛ اما ارزش سهامش چندان کاهش پیدا نکرده است. فرانسوی‌ها که امیدوار بودند با دریافت سود سهام از نیسان، کاهش درآمد سال ۲۰۱۹ را پوشش دهند، حالا باید با نیسان و شرایط مالی دشوارش برنامه‌ریزی کنند.

مدیران ارشد نیسان قصد دارند با کاهش دریافتی سود سهام به کمترین حدممکن از سال ۲۰۱۱ تا امروز و اخراج ۱۲،۵۰۰ نفر از کارکنان در واحدهای مختلف، سرمایه‌ی لازم برای توسعه‌ی فناوری‌های نسل جدید مثل تولید خودروهای برقی و خودران، شرایط باقی‌ماندن در میدان رقابت جهانی را فراهم کنند.

ماکوتو اوچیدا، مدیرعامل نیسان، پس از انتشار گزارش مالی شرکت در سال ۲۰۱۹ در کنفرانس مطبوعاتی گفت:

متأسفانه از یک طرف شرایط کسب‌وکار ما از آنچه پیش‌بینی کرده بودیم، وخیم‌تر شده است و از طرف دیگر نباید از سرمایه‌گذاری برای آینده دست کشید. به‌منظور سرمایه‌گذاری برای رشد و پیشرفت، به چنین سود سهامی بسنده کرده‌ایم.

فروش جهانی نیسان در سال ۲۰۱۹ با کاهش ۹/۴ درصدی، به ۵/۱۸ میلیون دستگاه خودرو رسید که با احتساب محصولات رنو، پس از فولکس واگن و تویوتا در جایگاه سوم قرار می‌گیرد. مقام‌های نیسان پیش‌بینی کرده‌اند فروش جهانی شرکت در سال جدید با کاهش ۳/۶ درصد به ۵/۰۵ میلیون دستگاه برسد. اوچیدا سومین مدیرعامل نیسان از سال ۲۰۱۷ تا امروز است که قصد دارد هرچه زودتر این برند را به روزهای اوجش بازگرداند. علاوه‌بر مشکلات رسوایی مالی کارلوس گون، فعالیت نیسان هم مثل بسیاری از خودروسازهای دیگر، تحت‌تأثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته است.

اوچیدا اعلام کرده است تا چند روز آینده‌، فعالیت پنج کارخانه‌ی اصلی این شرکت در چین از سرگرفته می‌شود. ناگفته نماند تعطیلی موقت این پنج کارخانه نزدیک به سه هفته طول کشیده است.

منبع: زومیت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.