۷۰درصد افرادی که اخیرا خودرو خریده‌اند در سه ماهه اول خودرویی فروخته‌اند

قطعه نیوز: دبیر انجمن خودروسازان کشور گفت: با وجود اینکه برای پیش فروش‌ها گفته شده فرد باید تا یک سال خودرو را نفروشد، اما کسی که دنبال سود باشد راهش را پیدا می‌کند و خودرو را با قولنامه‌ای می‌فروشد.

احمد نعمت بخش در حاشیه امضای تفاهم‌نامه ایمیدرو و شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد: در ده ماهه امسال رشد تولید خودرو منفی بوده و این موضوع حاکی از ضعف خودروسازان در تامین نیاز بازار و به نوعی اجرای استراتژی بومی سازی است. زیرا در حال حاضر مهم‌ترین دلیل کاهش تولید، محدودیت در واردات برخی قطعات است که تحت تاثیر تحریم‌ها قرار دارد، این مسئله در نهایت منجر به کاهش عرضه خودرو و دو نرخی شدن قیمت‌ها در بازار شده و عملا به دلالی دامن زده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر عامل اصلی تورم قیمت در بازار افرادی هستند که به دنبال دلالی هستند، گفت: با توجه به اینکه یکی از اقداماتی که ما انجام می‌دهیم ارائه خدمات پس از فروش خودرو است در بررسی‌های خود متوجه شدیم که حدود ۷۰ درصد افرادی که به تازگی خودرو خریده اند در سه ماهه اول خودروی خود را فروخته اند و این نشان می‌دهد که هجوم دلال‌ها در بازار محسوس است.

احمد نعمت بخش با بیان اینکه افزایش عرضه و ایجاد تعادل در بازار می‌تواند به بسیاری از مشکلات موجود پایان دهد، افزود: با وجود اینکه در پیش فروش‌های اخیر خودروسازان گفته شده فرد باید تا یک سال خودرو را نفروشد، اما کسی که دنبال سود باشد راهش را پیدا می‌کند و خودرو را با قولنامه‌ای می‌فروشد.

او با تاکید بر اینکه خودروی دو نرخی انگیزه لازم را برای دلالی به وجود آورده است، تصریح کرد: اگر قیمت گذاری به گونه‌ای انجام شود که بین نرخ بازار و کارخانه فاصله چندانی نباشد دلال‌ها وارد این بازار نمی‌شوند، البته نباید نادیده گرفت به دلیل کاهش ارزش پول ملی همچنان هجوم نقدینگی به این بازار بالاست و همین مسئله بازار دلالی را جذاب کرده است.

 در شرایطی که طرح ساماندهی بازار خودرو همچنان در مجلس بلوکه باقی مانده است و از سوی دیگر ادعا‌های متفاوتی از سوی خودروسازان شنیده می‌شود و گاهی مدعی سرعت گرفتن افزایش تولید هستند و کاهی نیز تحریم‌ها و محدودیت‌ها را مهم‌ترین دلیل کاهش روند تولید اعلام می‌کنند، نمی‌توان در چنین فضای انتظار تعادل عرضه و تقاضا را داشت، زیرا در حال حاضر با متوقف شدن واردات خودرو‌های خارجی عملا فضای روانی ایجاد شده که میزان تقاضا بر عرضه پیشی گرفته و از سوی دیگر تولید خودروسازان داخلی نیز به شدت کاهش یافته است و همین موضوع باعث ایجاد صف‌های طولانی برای پیش فروش خودرو شده است.

هرچند شرایطی برای خریداران گذاشته شده که فرد نمی‌تواند طبق روال گذشته خودرو را بفروشد، اما خبر‌ها حاکی از این است که دلال‌ها خوب کارشان را بلد هستند که به گفته دبیر انجمن خودروسازان ۷۰ درصد خودرو‌های پیش خرید شده در همان سه ماهه نخست به فروش رفته اند و این موضوع یعنی اینکه سیاست‌های اجرایی دولت برای تنظیم بازار خودرو موفقیت آمیز نبوده و دولت به دنبال حل مشکل است باید یا جلوی واردات خودرو‌های اقتصادی را باز بگذارد یا باید با نظارت بر تولید خودرو و عرضه آن روند ورود محصول به بازار را تسریع کند.

منبع: موج

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.