کرونا فعالیت قطعه‌سازان هوشمند و باتجربه را مختل نمی‌کند

قطعه نیوز: یک فعال صنعت قطعه‌سازی عنوان کرد: «سه تعطیلی طولانی سال نوی میلادی، چینی و شمسی با فاصله نه چندان طولانی از یکدیگر قرار دارند. مجموعه های تولیدی هوشمند سال‌هاست لجستیک خود را طوری برنامه ریزی می‌کنند که قبل از عید به مشکل نخورند. بنابراین کرونا تا این مدت تاثر منفی معناداری بر فعالیت آنها نخواهد داشت.»

به گزارش خبرنگار قطعه نیوز، امید رضایی با اشاره به اینکه نه‌تنها ایران، بلکه صنایع همه کشورها از شیوع ویروس کرونا ضربه می خورند، گفت: «اما بحث مهمتر این است که اگر فرایند افزایش عمق ساخت داخل در کشور زودتر از اینها آغاز شده بود، امروز صنعت خودرو و قطعه سازی کشور تاثیر کمتری از این موضوع می گرفت.»

وی با بیان اینکه ایجاد این معضل این پیام را برای همه کشورها به همراه داشت که وابستگی به یک کشور می تواند مشکل‌ساز باشد، اظهار کرد: «بر این اساس در چنین فرایندهایی همیشه باید تعداد کشورهایی که طرف تعامل های صنعتی و اقتصادی قرار دارند، به گونه ای باشد که در صورت بروز چنین معضلاتی، مشکل جدی ایجاد نشود.»

رضایی تایوان را یکی از کشورهای مناسب برای جایگزینی چین عنوان کرد و افزود: «این کشور از نظر دانش فنی به مراتب از چین پیشرفته تر است و حتما می توان برای تعاملات صنعتی و اقتصادی روی آن هم حساب کرد.»

برنامه‌ریزی قطعه‌سازان برای سه تعطیلیِ سال نو

رضایی در ادامه با اشاره به قرار گرفتن سه تعطیلی طولانی پشت سر هم، شامل سال نوی میلادی، سال نوی چینی و سال نوی شمسی با فاصله نه چندان طولانی از یکدیگر، خاطرنشان کرد: «با توجه به سیاست های عملکرد تولیدکنندگان با تجربه از سال ها قبل تا امروز، قائدتا در شرایط فعلی تا عید، نباید شیوع ویروس کرونا تاثیری در وضعیت فعالیت تولیدکنندگان در صنعت خودرو بگذارد. چراکه هر قطعه ساز و به طور کلی هر تولیدکننده ای که به نحوی به واردات از چین یا هر کشور دیگر اروپایی و آسیایی داشته باشد، باید توالی این تعطیلات را مد نظر قرار دهد. این موضوع سال ها است که در جریان است.»

به گفته وی، مجموعه های تولیدی هوشمند باید لجستیک خود را به نحوی برنامه ریزی کنند که قبل از عید به مشکل نخورند و نهایتا هر تامینی قرار است در بهمن یا اسفندماه انجام شود، معمولا به بعد از تعطیلات عید موکول می شود و عمده تامینی که در ماه های آخر سال انجام می شود، به منظور دپوی فروردین و بعد از تعطیلات سال جدید است.

آسیب‌پذیری صنعت خودرو در صورت طولانی شدن شیوع کرونا

این عضو انجمن صنایع همگن و قطعه سازی در پاسخ به این سوال که اگر مساله شیوع ویروس کرونا ادامه پیدا کند، چه مشکلی برای صنعت به وجود خواهد آمد، توضیح داد: «به دلیل محدودیت های ناشی از تحریم های اقتصادی، تنها کشور صاحب صنعتی که می تواند طرف تعامل با ما قرار گیرد، چین است. این نشان می دهد اگر قرار باشد اتفاق های این چنین در آینده نزدیک و دور تکرار شود، صنعت کشور ما شدیدا آسیب پذیر خواهد شد.»

امید رضایی با اشاره به اینکه وضعیت فعلی را باید به هر نحو مدیریت کرد و پشت سر گذاشت، تصریح کرد: «پس از این باید شرایط را به نحوی پیش برد که تعاملات صنعتی و اقتصای فقط با یک کشور مانند چین تعریف نشود. این موضوعی است که دنیا امروز به آن توجه ویژه دارد.»

وی با بیان اینکه شرکت های معتبر مانند بوش که قطعات آنها روی خودروهای برندهای معتبر اروپایی و آمریکایی استفاده می شود درخواست کاهش تیراژ تولید خود را مطرح کرده اند، گفت: «در شرایط فعلی حتی این شرکت ها هم برای تامین قطعات با مشکل مواجه شده اند و خیلی از آنها در حال خروج از چین هستند.»

رضایی تقویت سیاست هایی در راستای افزایش عمق ساخت داخل برای نجات از این شرایط را راهکار اساسی وضعیت فعلی عنوان کرد و ادامه داد: «نباید فراموش کرد که محصولات تولید داخل ما عمدتا خودروهای به روز محسوب نمی شوند. بر این اساس این امکان وجود داشت که تا امروز حجم قابل توجهی از وابستگی صنعت خودرو به خارج را کاهش دهیم.»

تعامل غیرمستقیم با برندهای معتبر تایوانی و هندی

وی همچنین در این خصوص که با توجه به همکاری بسیاری از شرکت های تایوانی با شرکت های آمریکایی، موضوع تحریم مانع شکل گیری همکاری و جایگزینی این شرکت ها با شرکت های چینی خواهد بود، توضیح داد: «بیش از ۷۰درصد شرکت های بزرگ تایوانی، واحد تولید در چین تاسیس کرده اند و این امکان وجود دارد که تعامل غیرمستقیم با این شرکت ها شکل بگیرد. چراکه ردپایی از شرکت صاحب تکنولوژی تایوانی در آن واحدها وجود ندارد و حتی امکان تامین نیاز با قیمت پایین تر از شرکت تایوانی از آنها وجود دارد.»

رضایی با اشاره به اینکه نیاز به ایجاد همکاری و تعامل صنعتی و اقتصادی با کشورهای دیگر غیر از چین، بیش از پیش احساس می شود، تاکید کرد: «به این ترتیب انتظار می رود تصمیم گیران کشور حتما روی این موضوع به طور جدی برنامه ریزی تازه ای داشته باشند. یکی از این کشورها حتی می تواند هند باشد. چراکه تایوان، هند و چین کشورهایی به شمار می روند که خریدار نفت کشور ما هستند و می توان چنین تعاملی با آنها ایجاد کرد.»

نویسنده: الهام دانیالی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.