واگذاری ۲۰ درصد از سهام آستون مارتین به لارنس استرول

قطعه نیوز: شرکت خودرو سازی آستون مارتین به دلیل کاهش ارزش سهام و فشار مالی شدید ۲۰ درصد از سهام خود را به لارنس استرول واگذار کرد و وی نام تیم فرمولا۱ را بعد از ۱۰۷ سال تغییر خواهد داد.

تیم فرمولا۱ کانادایی «ریسینگ پوینت» که شهرتش «خودروی محبوب جیمز باند» بود، حالا بعد از ۱۰۷ سال با برند آستون مارتین، شهرت جدیدی به دست خواهد آورد.

افول فروش خودروی اسپورت آستون مارتین از اکتبر ۲۰۱۸، کاهش ارزش سهام و فشار مالی شدیدی را به این برند انگلیسی وارد کرد تا جایی که وادار شد تقاضای کمک کند. لارنس استرول ۱۸۲ میلیون پوند انگلیس معادل ۱۶.۷ درصد از سهام آستون مارتین را پرداخت می کند و این مبلغ تا ۲۰ درصد سهام این شرکت افزایش خواهد یافت. آستون مارتین برای گذر از این دوره سخت به ۵۰۰ میلیون پوند نیاز داشت. سهامدارانی که آستون مارتین را ترک خواهند کرد، حق رأی خود را به لارنس استرول واگذار می کنند.

بعد از آن که این خبر منتشر شد، ارزش سهام آستون مارتین ۱۸ درصد افزایش یافت.

برند آستون مارتین متعلق به ایتالیایی ها و یک خانواده کویتی است، به تازگی این برند نیز با عرضه خودروی اس یو وی [شاسی بلند] به عرصه رقابت با خودروسازان جهانی وارد شده است. این برند مشتریان دیگری هم داشت. برای مثال خودروساز چینی جیلی، که اشتهای زیادی برای خرید برندهای خوشنام پیدا کرده و حتی سهام دایملر [کمپانی مادر مرسدس بنز] و ولوو را در سبد دارایی هایش دارد، قصد خرید سهام آستون مارتین را داشت که میلیاردر کانادایی روی دستش بلند شد.

اندی پالمر مدیر عامل آستون مارتین در باره این معامله گفت: کنسرتیومی که استرول آن را هدایت می کند و پشتیبان تیم «ریسینگ پوینت» Racing Point در مسابقات فرمولا۱ است و در سبد دارایی های خود میراثی از خودروهای فراری دارد، گزینه بهتری برای آستون مارتین است و منافع زیادی به همراه خواهد آورد.

پالمر در مصاحبه با رویترز گفت: «[استرول] با خود کوله باری از تجربه و مهم تر از آن دسترسی به تیمی از فرمولا۱ را با خود به ارمغان می آورد.» و در ادامه به این موضوع اشاره کرد که: «ما در چند سال گذشته به وضوح روی این موضوع تأکید کرده ایم که می خواهیم ریشه در محصولات لاکچری داشته باشیم و آقای استرول تجربه زیادی در تجمل دارد».

استرول به عنوان رئیس هئیت مدیره به آستون مارتین ورود پیدا خواهد کرد و جایگزین پنی هیوز خواهد شد.

از فصل بعدی مسابقات در ۲۰۲۱، نام «ریسینگ پوینت» هم به تیم آستون مارتین فرمولا۱ تغییر خواهد کرد. لنس، فرزند ۲۱ ساله استرول سال گذشته در این تیم راننده مرسدس بنز بود و هم تیمی او سرجیو پرز مکزیکی بود.

جالب این است که خانواده استرول ثروت خود را از سرمایه گذاری در برندهای مد مثل تامی هیلفیگر و مایکل کرس گردآورده اما به خاطر عشقی که به مسابقات فرمولا۱ داشته در خودرو سرمایه گذاری کرده است. بخش دیگری از ثروت این خانواده برند مونت-ترمبلانت در کبک کانادا است.

تمام خودروسازان در قد و قواره های مختلف مجبور به شراکت، پیوند، سرمایه گذاری مشترک، شراکت، ادغام و تصاحب شده اند تا بخشی از هزینه ها را به صورت اشتراکی انجام دهند و با کمک هم از پس استانداردهای سخت گیرانه محیط زیست برآیند. ضمن این که دوره گذار از خودروهای درون سوز بنزینی به خودروهای برقی، به این نوع اتحادها دامن زده است.

صنعت خودرو علاوه بر این دوره گذار، با افول فروش به ویژه در بازارهای مهمی مثل چین و با رسوایی هایی مثل دیزل گیت در اروپا هم دست و پنجه نرم می کند. در این بین بازیگران کوچکی که فقط به بازار ثروتمندان چشم دوخته اند، مثل استون مارتین، وضعیت دشوارتری را سپری می کنند. این بخش از بازار رقبای بسیار سرسختی مثل بنتلی [متعلق به فولکس]، رولز رویس [متعلق به ب ام و] دارند که به یک خودروساز بزرگ وصل هستند و کمپانی های بزرگ حاضرند بخشی از زیان های این برندهای نامی را متحمل شوند تا در سایر بازارها موفق تر عمل کنند.

حالا که بخشی از مشکلات آستون مارتین در حال حل شدن است، این کمپانی ورود به عرصه خودروهای برقی را تا سال ۲۰۲۵ به تعویق خواهد انداخت.

کنسرتیوم استرول، چند کارآفرین نامی دیگر در کانادا را هم با خود همراه دارد. انتونی بمفورد رئیس هیئت مدیره JCB، اندره دسماریا، مایکل دو پیچیاتو و جان مک کا از تله کام و همچنین سیلیاس چو از صاحبان برندهای معروف در هونگ کونگ بخشی از این کنسرتیوم هستند.

منبع: سایپا نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.