خودرویی‌ها برترین صنعت بورسی در هفته گذشته+جدول

قطعه نیوز: شاخص گروه خودرو و ساخت قطعات در هفته گذشته با ثبت رشد ۶۳۸۵ واحد (معادل ۱۰ درصد) به رقم ۶۹ هزار و ۶۴۵ واحد رسید و بدین ترتیب در میان برترین صنایع بورسی طی معاملات اولین هفته بهمن قرار گرفت. این اتفاق در حالی رخ داد که نماد شرکت سایپا به دلیل رشد بیش از ۵۰ درصد قیمت در ۱۵ روز کاری متوالی برای شفاف‌سازی در خصوص این نوسان سریع در روز چهارشنبه متوقف شد.

گروه خودرویی به دلیل شناوری بالا و اخباری که پیرامون این صنعت در میان اهالی بورسی رد و بدل می‌شود، رشدهای سریع قیمتی را طی ماه‌های اخیر به ثبت رسانده‌اند. تجربه کسب سودهای بالا در مقاطع مشابه سال‌های گذشته و میل به رسیدن به تعادل‌ها ذهنی قیمتی در ذهن سرمایه‌گذاران براساس مورد خاص افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و نقدشوندگی بالا (امکان خرید و فروش پرحجم با کمترین هزینه به لحاظ رشد و ریزش قیمت) بخش بزرگی از پول‌های سرگردان در تالار شیشه‌ای را به سمت سهام خودرویی هدایت می‌کند.

بازگشت اعتماد مجدد به بازار سهام در پی برطرف شدن ریسک‌های سیستماتیک با تقویت تقاضا نسبت به عرضه در معاملات روزانه همراه شده است. بررسی‌های آماری روزانه حاکی از آن است که جریان نقدینگی به تالار شیشه‌ای کماکان ادامه دارد و جهش‌های قیمتی در متن بازار سهام در کنار روند مستمر تغییر مالکیت سهام حقوقی به حقیقی این موضوع را تایید می‌کند. از سوی دیگر میانگین ارزش معاملات خرد روزانه نیز در فضای فعلی هنوز میانگین بالای ۳ هزار میلیارد تومان را نشان می‌دهد که از پویایی بورس تهران حکایت می‌کند.

تمایل سرمایه‌گذاران به بزرگان خودرویی

همانطور که اشاره شد صنعت خودرو طی روزهای کاری هفته گذشته مطابق عادت معمول همواره در میان برترین صنایع بورسی به لحاظ گردش سرمایه، حجم و ارزش معاملات روزانه بوده‌است. در پیش بودن افزایش سرمایه خودروسازان بزرگ و روندهای پرشتاب صعودی قیمت در نمادهایی که درگیر چنین رویدادی هستند به عنوان اصلی‌ترین عامل محرک قیمت‌ها در این گروه ایفای نقش می‌کند.

مجموع ارزش معاملات خرد سهام گروه خودرویی و ساخت قطعات و سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری وابسته به آنها در چهار روز کاری هفته گذشته به رقم جالب توجه ۱۸۸۴ میلیارد تومان رسیده‌است که متوسط روزانه ارزش معاملات ۴۷۱ میلیارد تومانی را نشان می‌دهد و عدد قابل توجهی برای یک صنعت بورسی به شمار می‌آید.

در این میان نماد شرکت سایپا با مجموع ارزش معاملات روزانه ۳۱۵ میلیارد تومان علیرغم مجاز بودن در سه روز کاری در صدر برترین نمادهای خودرویی و نمادهای وابسته به گروه خودرو قرار گرفته است. نمادهای «خودرو»، «خگستر» و «خپارس» نیز با ثبت مجموع ارزش معاملات هفتگی ۲۷۵ میلیارد تومان، ۱۳۷ میلیارد تومان و ۱۲۵ میلیارد تومان به عنوان بهترین نمادهای این صنعت شناخته می‌شوند.
در میان برترین سهام صنعت خودرو از منظر بازدهی قیمت نیز بهترین سهم‌ها «خپارس»، «خمحور» و «خزامیا» بوده‌اند که در ۴ روز کاری رشد بیش از ۱۵ درصدی قیمت را تجربه کرده‌اند. شروع روند اصلاحی قیمت سهامی که طی ماه‌های گذشته رشدهای سریعی را پشت سر گذاشته‌اند نیز در پایین لیست بازدهی قیمت به چشم می‌آیند.

نمادهای «خفنر»، «خفناور» و «خریخت» به ترتیب با ریزش قیمت ۴.۶ درصد، ۴.۴ درصد و ۲.۸ درصد بدترین سهام این گروه در بورس بوده‌اند. نکته جالب توجه در این خصوص عدم اصلاح سنگین نسبت به بازدهی سهام گروه خودرویی علیرغم ثبت رشدهای پرشتاب است که نشان می‌دهد سهام گروه خودرویی هنوز هم در کانون توجه سرمایه‌گذاران هستند اما این امر باعث نمی‌شود که هشدار تحلیلگران مبنی بر ورود قیمت برخی از سهام این گروه به محدوده حبابی را نادیده گرفت.

در انتظار کنفرانس خبری سایپا

یکی از اتفاق‌های مهم هفته گذشته که منجر به از سر گیری روند رو به رشد قیمت سهام گروه خودرویی و ساخت قطعات شد، توقف نماد شرکت سایپا برای شفاف سازی و برگزاری کنفرانس مطبوعاتی در خصوص دلایل رشد قیمت سریع بیش از ۵۰ درصدی در بازه زمانی ۱۵ روز کاری است.

در همین راستا سامانه اطلاع‌رسانی ناشران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به منظور رعایت دستورالعمل سازمان بورس ، ضروری است حداکثر ظرف مدت دو روز کاری سوالات و ابهامات مطرح شده در سامانه تدان توسط شرکت سایپا بررسی و پاسخ به آن ها مطابق اطلاعیه اطلاعات حاصل از برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی افشا گردد.

سرمایه‌گذاران منتظرند تا بخش بزرگی از ابهامات موجود در مورد ارزش دارایی‌های به روز شده در این کنفرانس مطبوعاتی برطرف شود و سوال و جواب‌های این کنفرانس مطبوعاتی میزان افزایش سرمایه احتمالی را نیز برای مخاطبان روشن کند.
این تحولات می‌تواند مسیر سهام گروه خودرویی را با تطبیق واقعیات و انتظارات روشن‌تر کند. به نظر می‌رسد شفاف‌سازی شرکت سایپا و بازگشایی این نماد در هفته جاری به عنوان مهمترین اتفاق پیش‌روی سهام این صنعت در بورس تهران باشد.

بازدهی قیمتی سهام گروه خودرویی و نمادهای وابسته در هفته گذشته در جدول زیر آورده شده است:

بازدهی قیمتی سهام گروه خودرویی و نمادهای وابسته در هفته گذشته

نویسنده: علی صالحی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.