بررسی فنی فورد فیستا ترند ۲۰۲۰

قطعه نیوز: فورد فیستا از یک پیشرانۀ ۳ سیلندر ۱ لیتری توربوی بنزینی بهره می‌برد که ۹۴ اسب بخار قدرت و ۱۷۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند.

فورد فیستا خودروی کوچک بسیار خوبی است. در واقع تا زمانی که نسل جدید رنو کلیو در سال ۲۰۱۹ عرضه نشده بود فیستا بهترین سوپرمینی بازار از نظر ما بود.

در واقع این خودروی فرانسوی با کابین سطح بالا، لیست تجهیزات زیاد و هزینه‌های نگهداری کم خود گوی سبقت را از رقبا و به ویژه فیستا ربود. کلیو جدید با تریم‌ها و آپشن‌های متنوعی عرضه می‌شود و این امر باعث شده خریداران گزینه‌ای ایده آلی داشته باشند مخصوصاً اینکه فورد یکی از تریم‌های پرطرفدار فیستا را نیز دیگر عرضه نمی‌کند.

اگرچه این امر جای نگرانی زیادی ندارد، اما فاصله زیاد بین مدل پایه فیستا ترند و نسخه مجهزتر ST Line با نصب پیشرانه‌ی کم‌رمق ۱.۱ لیتری روی مدل پایه پررنگ‌تر شده است. ما پیشرانه‌ی توربوی بکار رفته در مدل‌های فول‌تر فیستا را کاملاً ترجیح می‌دهیم.

اما فورد هم‌اکنون پیشرانه تنفس طبیعی بی‌جان قبلی را کنار گذاشته و از قلب آهنین اکوبوست ۹۴ اسب بخاری استفاده کرده است. این امر باعث افزایش ۵۰۰ پوندی قیمت خودرو شده، اما کاملاً ارزشش را داشته است مخصوصاً اینکه پیشرانه جدید تأثیری روی فروش اقساطی و لیزینگی فیستا نداشته است.

فیستا با این پیشرانه جدید می‌تواند سوپرمینی جذاب‌تری باشد. ما درباره تجهیزات استاندارد این خودرو گله‌ای نداریم چراکه دارای مواردی همچون چراغ‌های LED، شیشه‌های دودی و صفحه لمسی ۸ اینچی می‌باشد. همه‌ی این موارد در خودرویی با قیمت ۱۶۹۹۵ پوند وجود دارند.

البته نباید پرفورمنس روی کاغذ فیستا ترند جدید را با ویژگی‌های واقعی آن مقایسه کنید. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۱۳.۸ ثانیه‌ای این خودرو کمی فریبنده است، اما پیشرانه توربو در شهر سرزنده احساس شده و برای هماهنگی با ترافیک قوی است. این پیشرانه با همکاری گیربکس ۶ سرعته نرم مشکلی در رسیدن به سرعت‌های بزرگراهی نخواهد داشت.

پیشرانه ۳ سیلندر فورد کاراکتر خاص خودش را داشته و صدایی تولید می‌کند که اگرچه مشابه خودرو‌های اسپورت نیست، اما در حد و اندازه‌های خود خوب است. فرمان هم برای مانور‌های شهری سبک بوده و دقیق و مستقیم است. کنترل تکان‌های بدنه نیز بسیار خوب صورت می‌گیرد.

این خودروی جدید هزینه‌های نگهداری کمی هم خواهد داشت. آلایندگی کم باعث شده فیستا ترند مالیات کمتری را بر مالک تحمیل کند و مصرف سوخت آن نیز کاملاً خوب است.

البته یک یا دو بخش وجود دارد که جزو نقاط ضعف فیستا ترند محسوب می‌شود. صندلی‌ها تخت بوده و حمایت چندانی از بدن به عمل نمی‌آورند. صندلی‌های مدل ST Line علیرغم ظاهر اسپورت خود راحت‌تر بوده و در مسافرت‌ها بیشتر به درد می‌خورند. این موضوع واقعاً جای شرمساری دارد، زیرا دیگر بخش‌های خودرو کاملاً آرام و بی حاشیه بوده و دنده شش گیربکس نیز در بزرگراه باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود؛ و اگرچه ترند ارزان‌ترین نسخه فیستاست، اما رنو کلیو آیکونیک عالی حتی با وجود پیشرانه جذاب TCe ۱۰۰ توربو حدود ۵۰۰ پوند ارزان‌تر است.

با وجود رینگ‌های ۱۶ اینچی، چراغ‌های LED و شیشه‌های دودی، رنو در بحث تجهیزات هم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و البته به این موارد باید ناوبری، ورود بدون کلید و حسگر‌های پارک عقب را نیز اضافه کرد.

فورد فیستای پایه با وجود پیشرانه اکوبوست جدید بهتر از هر زمان دیگری شده است. قیمت این خودرو همچنان بالاست، اما تجهیزات زیادی در فیستا ترند وجود داشته و اگر بخش عمده تردد خود را در محیط‌های شهری و مسافت‌های کم انجام می‌دهید بنابراین می‌توانید روی فیستا ترند حساب کنید. فورد خودرویی کم‌مصرف، جادار و خوش‌ساخت تحویل داده، اما رنو کلیو جدید خودرویی فوق‌العاده بوده و ما آن را به فیستا ترجیح می‌دهیم.

مشخصات فورد فیستا ترند ۱.۰ اکوبوست ۹۵PS
قیمت: ۱۶۹۹۵ پوند
پیشرانه: ۳ سیلندر ۱ لیتری توربوی بنزینی
قدرت/گشتاور: ۹۴ اسب بخار/۱۷۰ نیوتون متر
گیربکس: ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۱۳.۸ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۷۰ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: ۶.۲ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. علی می گوید

    دولت عزیز و بی فکر
    به داد خودروهای فرسوده برسید چرا انجام نمیدید بداد مراکز اسقاط و… باشید

  2. رضا می گوید

    دوست عزیز درست میفرمایید دولت هیچ کاری نکرد و نمیکند

    1. محمد می گوید

      حق باشماست رسیدگی نمیکنه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.