پرفروش‌ترین خودرو ژاپن در سال ۲۰۱۹

قطعه نیوز: هوندا N باکس برای سه سال پیاپی، عنوان پرفروش‌ترین خودرو ژاپن را کسب کرده است؛ نسل اول این محصول سال ۲۰۱۱ و نسل دوم آن سال ۲۰۱۷ معرفی شد و از زمان عرضه‌ی نخستین مدل تا امروز، ۱/۷ میلیون N باکس هوندا تولید شده که تمام ظرفیت آن به کشور میزبان اختصاص داشته است.

در بازار خودرو ژاپن، تفاوت‌های جالبی با دیگر نقاط جهان دیده می‌شود. مردم این کشور ۱۲۷ میلیون نفری از نظر سلایق و سبک زندگی، عادت‌هایی مخصوص به‌خود دارند و البته سازندگان داخلی هم ضمن توجه به این نیاز‌ها، محصولاتی انحصاری برای ژاپن تولید می‌کنند. چنین خودروهایی با کد JDM (مخفف عبارت Japanese Domestic Market به‌معنی بازار محلی ژاپن) کلاس بدنه‌های متنوع از مینی تا کراس‌اور و حتی لوکس را شامل می‌شوند.

کلاس K به‌دلیل عرضه‌نشدن در سراسر جهان با نام مینی‌ون ژاپنی یا کِی‌کار (Kei car) معروف است. این سبک خودروها در سال ۱۹۴۹ به درخواست دولت ژاپن ساخته شدند تا کم‌مصرف و ارزان‌قیمت و مناسب تردد در مسیرهای تنگ و پرترافیک باشند. هرچند شرایط اقتصادی مردم این کشور حالا بسیار بهتر از دوران دهه‌ی ۱۹۵۰ است، در سال‌های اخیر، تقریبا ۳۰ درصد از کل خودروهای فروخته‌شده در ژاپن کِی‌کار بوده‌اند. در سال ۲۰۱۹ نیز، ۷ مدل از ۱۰ خودرو پرفروش در کشور آفتاب تابان، به این کلاس اختصاص داشته‌اند.

در سال اخیر، ۲۵۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه هوندا N باکس به مردم ژاپن فروخته شده است. نسل اول این محصول سال ۲۰۱۱ معرفی شد؛ اما خیلی زود توانست رقبای قدیمی‌تر ساخت نیسان و سوزوکی را کنار بزند. سال ۲۰۱۷، نسل دوم N باکس رونمایی شد و حالا سه سال پیاپی، عنوان پرفروش‌ترین خودرو ژاپن را کسب کرده است. از زمان عرضه‌ی نخستین مدل تا امروز، ۱/۷ میلیون N باکس هوندا تولید شده که تمام ظرفیت آن به کشور میزبان اختصاص داشته است.

نسخه‌های مختلفی از N باکس در خط‌تولید کارخانه‌ی هوندا در شهر سوزوکا وجود دارند. نسخه‌های استاندارد و اسلش و کاستوم ازنظر سطح امکانات متفاوت هستند و با قیمت‌ ۱۳ تا ۱۸ هزار دلار فروخته می‌شوند. هوندا از این پلتفرم برای ساخت چند خودرو دیگر نیز استفاده می‌کند که آن‌ها هم مختص بازار ژاپن هستند. مثلا مدل S660 خودرو اسپرت کوچک دونفره با موتور عقب وسط است. N وان نیز با همین پلتفرم، خودرویی کوچک در کلاس شهری با چهاردر و اندازه‌ای نزدیک به دوو ماتیز، محصولی متفاوت از N باکس محسوب می‌شود. هوندا حتی نسخه‌ای ویژه با سقف کوتاه و امکانات اسپرت به‌نام N WGN نیز تولید می‌کند.

تقریبا تمام غول‌های خودروسازی ژاپن محصولی در کلاس کِی‌کار دارند. براساس توافق قدیمی که از سال ۱۹۹۸ شرکت‌های مختلف رعایت می‌کنند، خودروهای کِی‌کار مجهز به پیشرانه‌ی سه سیلندر ۶۶۰ سی‌سی یا کوچک‌تر با حداکثر قدرت ۶۳ اسب‌بخار هستند تا مصرف سوخت نزدیک به چهار لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را فراهم کنند. با وزن خالص کمتر از هزار کیلوگرم، طول بدنه‌ی آن‌ها از ۳/۴ متر بیشتر نیست و حتما کمتر از ۱/۵ متر عرض دارند. نیسان دیز (Dayz)، سوزوکی اسپشیا، دایهاتسو تانتو و میتسوبیشی eK، بعد از هوندا N باکس محبوب‌ترین خودروهای ژاپن در کلاس کِی‌کار هستند. سیستم دودیفرانسیل این محصولات نیز برای خرید دردسترس مشتریان قرار دارد.

منبع: زومیت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.