آیا خودروسازان برای تعویق در اجرای استاندارد یورو ۵ تلاش می کنند؟

قطعه نیوز: بر اساس قانون هوای پاک که از سوی سازمان استاندارد اعلام شده خودروسازان از ابتدای فروردین ماه سال ۹۹ ملزم به رعایت استاندارد یور۵ در تولید خودروهای خود هستند. این در حالی است که یک سایت خبری اقتصادی، در تحلیلی که ارائه کرده است، معتقد است متولیان این صنعت سعی دارند با جوی که از تحمیل هزینه‌های بالای تولید بر مصرف‌کننده ایجاد می کنند و همچنین با تاکید بر عدم تاثیر عرضه این نوع خودروها در کاهش آلودگی هوا به واسطه عرضه نشدن بنزین استاندارد، مانند سال گذشته دولت را مجاب کنند تا اجرای این قانون به تعویق بیفتد.

این گزارش می افزاید، دو خودروسازان بزرگ کشور در خلال سال‌ها حمایت دولت علاوه بر زیان انباشت، به لحاظ تکنولوژیکی نیز با عقب‌ماندگی مواجه‌اند.

بر اساس آنچه در این گزارش به آن اشاره شده است، به نظر می‌رسد بازار انحصاری داخلی که تحت تاثیر توقف واردات خودروهای ارزان‌قیمت خارجی ایجاد شده به مذاق خودروسازان خوش آمده و قصد دارند با وجودی که به اذعان کارشناسان تغییر استاندارد یورو۴ به یورو ۵ از پیچیدگی فنی قابل ملاحظه‌ای برخوردار نیست و خودروسازان نیز در چند ماهه اخیر از بومی‌سازی بسیاری از قطعات خودرویی خبر داده‌اند اما همچنان خودروهای بی‌کیفیت خود را که علاوه بر ایمنی به عنوان مهم‌ترین فاکتور در آلودگی هوای کلانشهرها نیز شناخته می‌شوند به مصرف کنندگانی بفروشند که تحت‌الشعاع بازارسازی‌های دلالان نام‌آشنا همین خودروها را نیز باید با شرایط خاص و ثبت‌نام در سامانه‌های قفل شده خریداری کنند.

به گزارش «قطعه نیوز» این تحلیل و گزارش در حالی تهیه شده است که ایران خودرو مدتی قبل از اقدام این شرکت برای تولید خودروهای یورو ۵ خبر داد. همچنین سایپا نیز با اعلام خبر توقف تولید پراید ۱۳۲، از عرضه ۸ مدل خودروی جدید طی سه سال آینده به بازار کشور خبر داده است.

اگرچه هنوز چندین مدل خودرو غیر استاندارد از خطوط تولید این دو خودروساز بزرگ کشور خارج نشده اند، اما بر اساس اعلام و تاکید سازمان ملی استاندارد، قرار است تولید ۴۰۵ از خانواده پژو در ایران خودرو و دو مدل ۱۱۱ و ۱۳۱ از خانواده پراید در سایپا، به ترتیب در تیرماه و مردادماه سال آینده متوقف شود و به نظر می رسد خودروسازان برنامه جدی برای معرفی مدل های جایگزین این خودروها داشته باشند. خودروهایی که بر اساس تاکید مسئولان مرتبط، اگر از استانداردهای روز تولید برخوردار نباشند، مجوز شماره گذاری آنها صادر نمی شود.

نویسنده: الهام دانیالی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.