خودروی برقی استون مارتین رپید E تولید نخواهد شد

قطعه نیوز: تولید خودروی تمام‌برقی استون رپید که از سال ۲۰۱۴ شروع شد و محصول نهایی آن در بهار ۲۰۱۹ رونمایی شد هم اکنون متوقف شده است و این سدان قدرتمند الکتریکی، تحویل مشتری نخواهد شد.

ایده‌ی ساخت یک محصول سدان با برند استون مارتین، سال ۲۰۱۰ محقق شد. مدل بنزینی رپید، هنوز هم در خط تولید حضور دارد و با آستانه قیمت ۲۱۰ هزار دلار فروخته می‌شود. این خودرو، با پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر ۵/۹ لیتری، قدرت ۵۵۰ اسب‌بخار و گشتاور ۶۲۰ نیوتن‌متر دارد. رپید با این مشخصات، یکی از محصولات پرفروش استون مارتین محسوب نمی‌شود. از یک سو، با سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت ۵ ثانیه، برتری خاصی نسبت به رقبا ندارد و صرفا با نهایت سرعت ۳۳۰ کیلومتربرساعت، در کلاس سدان شهرت دارد. از سویی دیگر، قیمت بالا در مقایسه با خودروهایی مثل مرسدس بنز کلاس S یا پورشه پانامرا توربو S، از جذابیت اقتصادی استون مارتین رپید، کم می‌کند.

نمونه‌ی مفهومی از رپید E که سال ۲۰۱۵ رونمایی شد؛ با نام کامل RapidE، حتی در نوشتار هم شباهت زیادی به مدل بنزینی (Rapide) داشت. فروردین‌ماه امسال، نسخه‌ی نهایی با نام Rapide E رونمایی شد تا فصل جدیدی در تاریخ استون مارتین آغاز شود؛ اما امروز مشخص شد این پروژه به سرانجام نخواهد رسید.

توانایی‌های فنی استون مارتین رپید E روی کاغذ، برتری محسوسی نسبت به مدل تمام بنزینی داشت. موتور الکتریکی، قدرت ۶۰۰ اسب‌بخار و گشتاور ۹۰۰ نیوتن‌متر فراهم می‌کرد تا این سدان اسپرت، ظرف ۳.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد. نهایت سرعت خودرو هم، محدود شده به ۲۵۰ کیلومتربرساعت بود. استون مارتین رپید E ظرف ۱.۵ ثانیه از سرعت ۸۰ به ۱۱۲ کیلومتربرساعت می‌رسید.

قرار بود ۱۵۰ دستگاه رپید E با قیمتی در حدود ۵۰۰ هزار دلار تولید شود. حتی مبالغی هم برای پیش‌فروش این خودرو از متقاضیان دریافت شده بود. دلایل حذف این پروژه از برنامه‌ی تولید استون مارتین هنوز مشخص نیست. ایرادات فنی، هزینه‌ی بالای تولید و قیمت نهایی، مهم‌ترین موضوعاتی هستند که می‌توانند مدیران استون مارتین را نسبت به عرضه‌ی رپید E ناامید کنند. البته با حضور پورشه تایکان و تسلا مدل S به‌عنوان مهم‌ترین سدان‌های اسپرت تمام‌برقی در بازار جهانی، توانایی‌های فنی رپید E نیز جذابیت نداشت و بازاریابی برای آن‌را مشکل می‌کرد.

منبع: زومیت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.