خودروسازان دست به دامن طلبکاران شدند

ارزیابی توان قطعه‌سازی برای همراهی در رشد تولید

قطعه نیوز: صنعت خودرو کشور طبق آمار منتشر شده در دی‌ماه سال‌جاری رشد تولید را به ثبت رسانده که در این مسیر نیاز به فعالیت به روز و ارتقا یافته قطعه‌سازی احساس می‌شود و قطعه‌سازان به دلیل کمبود نقدینگی و طلب‌های گذشته خود از خودروسازان، توانی برای حضور جدی در مسیر جدید خودروسازی کشور ندارند. صنعت خودروسازی کشور به دنبال آن است تا در شرایط فعلی انرژی خود را برای افزایش حجم تولید جمع و جور کند و تا به امروز توانسته تا حدودی در این مسیر قدم بردارد.

طبق آمار منتشر شده از سوی سازمان بورس سه شرکت خودروسازی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در دی ماه نسبت به آذرماه سال‌جاری رشد تولید را به ثبت رسانده‌اند. ایران خودرو در این مدت با رشد تولید ۱۲۳۳ دستگاهی  22 هزار و ۳۴۵ دستگاه،  سایپا با رشد ۵ هزار و ۱۳۸ دستگاهی ۱۶ هزار و ۴۶۸ دستگاه و پارس خودرو با رشد تولید ۳ هزار و ۸۱۹ دستگاهی ۹ هزار و ۲۸ دستگاه خودرو تولید کرده اند.

این آمار در حالی به ثبت رسیده که فعالان حوزه تولید خودرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت امیدوارند که این مسیر روبه رشد در تولید حفظ و ادامه داشته باشد حال جای سوال دارد که آیا این روند در شرایط فعلی ادامه دارد و برای دستیابی به این مهم در صنعت خودروسازی چه مسیری باید طی شود؟

در این رابطه احمد نعمت بخش-دبیر انجمن خودروسازان می گوید: «آمار نشان از آن دارد که میزان تولید خودروسازان در دی ماه نسبت به آذرماه سالجاری رشد داشته است اما ادامه این مسیر نیاز به برنامه ریزی و حمایت از تولید دارد.»

وی با بیان اینکه قرار بر آن است تا وزارت صنعت، معدن و تجارت از خودروسازان حمایت کند، عنوان می کند: «خودروسازان برای ادامه مسیر خود در افزایش میزان تولید نیاز به نقدینگی دارند و اگر با توجه به زیان بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد تومانی طی ۹ ماهه اخیر به واسطه عدم تصمیم گیری در قیمت گذاری خودرو به هر شرکت تسهیلات ۱ هزار میلیارد تومانی اعطا نشود استمرار افزایش حجم تولید بعید به نظر می رسد.»

نعمت بخش خاطرنشان می کند: «خودروساز برای افزایش حجم تولید نیاز به نقدینگی دارد تا به قطعه ساز سفارش کالا و قطعه بدهد، در شرایط فعلی حدود ۸۰ هزار دستگاه خودرو ناقص در کارخانه ها وجود دارد.»

افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودرو همچنان در ابهام قرار دارد و این موضوع نیز در مسیر فعالیت خودروسازان بسیار تاثیرگذار است.

حال با این شرایط به نظر می رسد که خودروساز برای ادامه روند افزایشی تولید خود نیاز به نقدینگی دارد تا نیاز به قطعه را با ارائه هزینه آن به قطعه ساز تامین کند. اما نکته مهم در این میان آن است که قطعه ساز در شرایط فعلی با توجه به بدهی گذشته خودروساز به آن حاضر به همراهی خودرو ساز است یا خیر؟

همچنین قطعه‌سازان کوچک و بخش خصوصی در سال های اخیر به واسطه عدم دریافت به موقع پول از سوی خودروساز با مشکل مواجه شده اند و در شرایط بدی قرار دارند.

در رابطه با شرایط قطعه سازان برخی از کارشناسان این حوزه بر این باورند که خودروسازان عموما بر این عقیده اند که قطعه ساز باید در هر شرایطی کمک حال خودروساز باشد اما قطعه ساز با توجه به بدهی های گذشته خودروساز توان گذشته خود را از دست داده و برای ادامه حیات، شرایط بسیار بدی را در پیش دارد.

همچنین کارشناسان بر این باورند در صورتی که بدهی های گذشته خودروسازان به قطعه ساز پرداخت شود، قطعه ساز کوچک و بخش خصوصی تنها توانایی آن را دارد که پاسخگوی نیاز فعلی خودروسازان باشند و توان آن وجود ندارد که بر میزان تولید خود بیافزاید.

قطعه سازان طی هفت ماه گذشته به واسطه افزایش قیمت و خرید نقدی مواد اولیه از بازار و عرضه محصولات به خودروساز به صورت مدت دارد توان تولیدی خود را از دست داده اند.

در شرایط فعلی منابع قطعه سازان بسیار کاهش یافته و از سوی دیگر در افزایش حجم تولید قطعه سازی نیاز به، به روزرسانی سخت افزاری از سوی قطعه سازان احساس می شود که به دلیل مشکلات عدیده در این صنعت، ارتقا و به روزرسانی رخ نداده است.

با این شرایط به نظر می رسد برای حفظ و ارتقاء رشد تولید در خودروسازی کشور باید دست یاری و کمک به سمت قطعه سازان دراز شود تا این صنعت مکمل صنعت خودروسازی رشد یابد که در این میان نقدینگی و ارتقاء دستگاه های تولیدی جایگاه ویژه ای دارد.

منبع: خودروکار

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.