موتورسیکلت‌های فرسوده از رده خارج می‌شوند

قطعه نیوز: اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های مناسب و همکاری بین بخشی نهادهای مربوطه به تعویق افتاده بود، اما با تلاش‌ها و پیگیری‌های مستمر سازمان حفاظت محیط زیست مقدمات فرآیند اسقاط موتورسیکلت‌ها فراهم شده است و انتظار می‌رود اسقاط این موتورسیکلت‌ها تأثیر مثبتی در بهبود کیفیت هوای کلانشهرها داشته باشد.

سید محمدمهدی میرزایی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین احکام مربوط به آلودگی هوا، اسقاط موتورسیکلت‌های کاربراتوری فرسوده است که در ماده ۲ قانون هوای پاک به آن اشاره شده است، گفت: در این مصوبه تولیدکنندگان موتورسیکلت موظف اند به ازای تولید هر موتورسیکلت بنزینی، یک موتورسیکلت فرسوده را از رده خارج کند.

وی بیان کرد: اما این مصوبه تا امروز اجرایی نشده است که دلیل آن عدم وجود زیرساخت مناسب و همکاری بین بخشی نهادهای مربوطه است، اجرای این حکم قانونی توسط هیات وزیران به مدت یکسال به تعویق افتاد و در این مدت فرصتی به طرف های مربوطه در اجرا داده شد تا مقدمات فرآیند اسقاط موتورسیکلت ها را فراهم کنند.

میرزایی اظهارکرد: اما تلاش ها و پیگیری های مستمر ما در سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه به ثمر نشست به طوری که با همکاری ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و با خواست و نظر مثبت و همت انجمن موتور سیکلت سازان و همراهی انجمن اسقاط تفاهم نامه ای در این خصوص منعقد شد.

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم افزود: به این منظور امکان اجرای موضوع اسقاط موتورسیکلت های فرسوده جلسه نهایی به منظور بررسی چگونگی همکاری مسئولین ذیربط و نحوه تامین برگه گواهی اسقاط برای شماره گذاری موتورسیکلت ها در کارخانجات تشکیل شد، پس از بحث و بررسی های کارشناسی و مفصل همه جانبه در نهایت قرارداد همکاری بین انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو فرسوده و انجمن صنعت موتورسیکلت ایران برای تامین ۱۴۰‌هزار برگه اسقاط موتورسیکلت توسط انجمن صنفی مراکز اسقاط برای انجمن صنعت موتورسیکلت منعقد شد.

وی گفت: در این جلسه مقرر شد هر دو انجمن مذکور بر اساس مفاد ذکر شده در قرارداد نسبت به اجرای طرح اسقاط با یکدیگر همکاری کرده و براساس قراداد منعقد شده، نسبت به ارائه تعداد ۱۴۰ هزار گواهی اسقاط از طریق سامانه ستاد سوخت و در صفحه تولید کنندگان موتورسیکلت اقدام شود.

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم اظهارکرد: براساس این تفاهم نامه مراکز اسقاط موظفند تا ۲۷ بهمن امسال حدود ۴۰هزار گواهی اسقاط موتورسیکلت برای موتورسیکلت سازان فراهم کنند، در این شرایط زمینه اجرای فرآیند اسقاط به ازای تولید موتورسیکلت های بنزینی فراهم خواهد گشت و دیگر نیازی به تعویق مجدد حکم دولت وجود ندارد.

وی ادامه داد: بر اساس تفاهم نامه مذکور مراکز اسقاط موظفند که از اوایل سال آینده صرفاً نسبت به اسقاط موتورسیکلت اقدام کرده و از صدور گواهی های معادل برای موتورسیکلت ها خودداری کنند، همچنین تمامی مراکز اسقاط و تولید کنندگان موتورسیکلت تحت پوشش انجمن های مرتبط موظفند در چارچوب این تفاهم نامه، فعالیت های اسقاط را انجام دهند و مسئولیت حسن انجام آن بر عهده انجمن های مربوطه است.

میرزایی خاطر نشان کرد: درحال حاضر تولید موتورسیکلت در کشور مطابق با استانداردهای روز دنیا صورت می گیرد این در حالی است که در رابطه با سایر وسایل نقلیه متحرک این موضوع صادق نیست ولیکن علیرغم این موضوع ، متاسفانه شاهد کاهش تولید و فروش موتورسیکلت های استاندارد و به روز هستیم.

وی ادامه داد: علت اصلی این امر عدم اسقاط موتورسیکلت های فرسوده و کاربراتوری و عدم جلوگیری از ورود مجدد این ناوگان به چرخه حمل و نقل است، لذا این تفاهم نامه می‌تواند بستر بسیار مناسبی برای توسعه و افزایش تولید و استفاده از موتورسیکلت ها با استاندارد یورو۴ باشد که کاهش آلودگی هوا ناشی از تردد موتورسیکلت های فرسوده را موجب می شود.

میرزایی تصریح کرد: گزارش های متعددی از سهم بالای موتورسیکلت های فرسوده در آلودگی هوای کلانشهرها موجود است، بیش از ۱۰ درصد از آلودگی هوای شهر تهران ناشی از این موتورسیکلت های فرسوده و کاربراتوری است که هرکدام از آنها حدود ۱۲ برابر یک خودروی یورو۴ آلایندگی ایجاد می‌کنند.

وی افزود: بنابراین انتظار می رود اسقاط این موتورسیکلت ها تأثیر مثبتی در بهبود کیفیت هوای کلانشهرها داشته باشد.

منبع: ایرنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.