نایب‌رئیس انجمن همگن تهران: اینکه می‌گویند قطعه‌سازان فلان‌جا را گروگان گرفته‌اند صحت ندارد

قطعه نیوز: نشستی با عنوان «فریادهای ناشنیده از صنعت خودروسازی» دیروز (سه‌شنبه) با حضور کارشناسان و فعالان صنعت خودرو و قطعه سازی در آمفی تئاتر دانشکده مکانیک دانشگاه تهران، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار قطعه نیوز، برگزاری این همایش را می توان به نوعی، واکنش یکی از قطعه سازان بزرگ کشور، به اقدامات اخیر گردانندگان یک کانال در یکی شبکه های اجتماعی دانست. از جمله این اقدامات، اکران مستندی بود که توسط گردانندگان این کانال ساخته شده بود. اگرچه این مستند در شهر اراک اکران شد، اما با تلاش فراوان، جلوی اکران این مستند در تهران گرفته شد و کارگردان آن هم به مدت یک ساعت و نیم بازداشت بود. بر این اساس این قطعه ساز بزرگ کشور با توجه به اینکه شاهد اقداماتی علیه خود بوده است، به عنوان سهامدار یکی از دو خودروساز بزرگ کشور، حق واکنش متقابل، اعلام مواضع و دفاع از خود را دارد.

واقعیت‌ها با آنچه به شما می‌گویند متفاوت است

نایب رئیس انجمن همگن و قطعه سازان تهران در این همایش با بیان اینکه سوالات زیادی در مورد صنعت قطعه و خودرو مطرح است، گفت: «مشکل اصلی صنعت خودرو نبود نقشه راه درست است. به همین دلیل ساز و کار رسیدن به هدف، مشخص نمی شود.»

امیرحسین جلالی با اشاره به اینکه از ابتدای انقلاب تا امروز در صنعت خودرو درگیر دو مطلب بوده ایم، اظهار کرد: «اینکه خودرویی بسازیم که کاملا داخلی باشد و به جایی وابسته نباشیم، ساز و کار و سرمایه گذاری های خاص خود را دارد. ضمن اینکه باید مشخص شود تولدی چنین خودرویی در مقیاس اقتصادی آیا امکان پذیر است یا خیر.»

وی ادامه داد: «مطلب دوم این است که قطعه سازانی داشته باشیم که با وجود مزیت نسبی موجود در کشور مانند مواد اولیه ارزان و شرایط جغرافیایی، پر و بال پیدا کنند که با صادرات آنها و با وصل شدن آنها به زنجیره تامین خودروسازان خارجی به تراز ارزی مثبت برسیم. در این شرایط دیگر حرف و حدیثی نخواهد بود و قطعه ساز خودش کار خود را ادامه میدهد و انتقادی به آن مطرح نمی شود.»

جلالی با بیان اینکه بزرگترین انتقاد فعلی به قطعه سازان این است که ارز استفاده میشود، اما نتیجه آن نیست که انتظار میرود، تاکید کرد: «آن زمان که نفت کشور خوب و با قیمت مناسب فروخته می شد، کسی به این فکر نبود که سراغ قطعه سازی برود که مزیت نسبی داشت. فعالان اقتصادی هم سرمایه را جایی می برند که برگشت بیشتری داشته باشد.»

این فعال صنعت قطعه سازی با اشاره به اینکه در این شرایط حجم واردات بالا بود، خاطرنشان کرد: «اما به محض اینکه صادرات نفت دچار مشکل میشود، موضوع ساخت داخل پررنگ میشود. شرایط امروز نتیجه عملکرد الاکلنگی است. چراکه بدون نقشه راه و هدف، به جایی نمی رسیم. تازه زمانی که نقشه راه و هدف مشخص شد، تازه باید ساز و کار رسیدن به هدف، مشخص شود که مهمترین پارامتر این ساز وکار نیز داشتن نیروی انسانی خوب است که از دانشگاه می آید.»

امیرحسین جلالی در ادامه اظهارات خود، در خصوص فضای کسب و کار، گفت: «در حالی که قیمت مواد اولیه شامل فولاد، پتروشیمی، مس، آلومینیوم و… بر اساس نرخ روز ارز تعیین میشود، ما هم راهی جز افزایش قیمت محصولات را نداریم. این در حالی است که ما باید هزینه خرید خود را سه ماه زودتر و به صورت نقدر پرداخت کنیم، با وجود اینکه قطعه ساز سود زیادی نمی برد.»

وی با بیان اینکه قطعه سازان واقعا مظلوم واقع شده اند، تاکید کرد: «این حرف هایی که زده می شود و می گویند قطعه سازان فلان جا را گروگان گرفته اند و فلاس کس را حذف کرده‌اند، واقعا صحت ندارد. شما قطعه می دهید و بعد از ۱۲۰ روز، ۱۸۰ روز، بعد از ۲۰۰ روز باید دنبال پول خود بگردی، آن هم همه پول را نمی دهند.»

جلالی با اشاره به چک های برگشتی متعدد خودروسازان، تصریح کرد: «من نمی گویم خودروساز تقصیر دارد. شرایط اینطور است. اما واقعیت ها چیز دیگری است نسبت به آنچه به شما می گویند.»

وی با بیان اینکه در ماه گذشته رکورد تولید ۴هزار خودرو در روز را شکستیم، تاکید کرد: «در این شرایط رسیدن به این تیراژ جز با کمک قطعه سازان بزرگ و کوچک امکان پذیر نبود و این حرف هایی هم که می زنند صحت ندارد.»

به گفته نایب رئیس انجمن صنایع همگن و قطعه سازی تهران، مشکل نبود شفافیت در کشور است که باعث گم شدن اطلاعات میشود. برای مثال در مورد قطعه ای که در بازار کیلویی ۱۰ تومان است در حالی که از کارخانه با قیمت کیلویی ۵ تومان خارج می شود، آن کسی که امضا می کند که این قطعه یا این ورق به چه کسی داده شود، ممکن است دچار مشکلاتی شود و از این دست مشکلات هم زیاد است.

امیرحسین جلالی با تاکید بر اینکه قیمت را نمی توان سرکوب کرد، گفت: «بازار راه خود را پیدا می کند. قیمت هم پایه های علمی دارد. هیچ کس گران فروش نیست و همه به یک سود متعارف راضی هستند.»

صنعت خودرو به سهامدار استراتژیک نیاز دارد

حسن قره‌ئی به عنوان رئیس اسبق مرکز مطالعات استراتژیک سایپا، اولین سخنران در این برنامه بود. وی با ارائه برخی آمار و ارقام، در خصوص سهامداری در صنعت خودرو در سطح جهانی صحبت کرد.

وی با ارائه مثال هایی از خودروسازان آمریکایی، آلمانی، ژاپنی، کره ای و… به شکل فعالیت و نوع شرکت های سهامداران آنها اشاره کرد. بر این اساس در بیشتر مثال های عنوان شده، سهامداران یا شامل شرکت های مالی سرمایه گذاری بودند و یا شرکت های قطعه ساز سهامدار خودروسازان بزرگ بودند.

قره‌ئی در بخشی از اظهارات خود به عنوان نتیجه گیری، با اشاره به اینکه صنعت خودروی ایران نیاز به سهامدار استراتژیک دارد، تاکید کرد: «سهامدار استراتژیک می تواند باعث رشد این صنعت و تجارت آن شود و در چرخه نیز باقی می‌ماند. ضمن اینکه سهامداران استراتژیک توانسته اند نرخ تورم و نرخ بهره را کاهش دهند.»

این مدیر اسبق در شرکت سایپا، با بیان اینکه دولت ها همیشه از محل صنعت خودرو درآمد داشته اند، گفت: «به همین دلیل و همچنین به علت بالا بودن حجم اشتغال زایی این صنعت، دولت ها همیشه از این صنعت حمایت می کنند.»

نویسنده: الهام دانیالی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.