درخواست انجمن واردکنندگان خودرو از رئیس جمهور برای ترخیص خودروهای دپویی

قطعه نیوز: مهدی دادفر گفت: با توجه به اینکه تلاش‌ها و نامه نگاری‌های گسترده انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص ترخیص خودروهای دپو شده و پی‌گیری این موضوع از معاون اول رئیس جمهور و اعضای خبرگان رهبری بی‌نتیجه مانده است، مجبوریم برای حل این مشکل به دفتر رئیس جمهور مراجعه کنیم. البته این موضوع در شان رئیس جمهور نیست اما متاسفانه افراد مسئول به دنبال حل مشکلات مردم نیستند و باید در این زمینه رئیس جمهور وارد شوند.

پس از طرح پیشنهاد وزیر اقتصاد در خصوص ترخیص خودروهای دپویی و برخی گمانه زنی ها در خصوص احتمال خروج تمام خودروهای دپو در گمرکات و البته بی تفاوتی وزیر صمت نسبت به این موضوع، هفته گذشته رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس نیز خبر از راه اندازی سامانه جدیدی داد که قرار است در آینده نزدیک در وزارت صمت رونمایی شود و از این به پس ثبت سفارش واردات فقط از طریق این سامانه انجام شود.

اما سوالی که در این زمینه مطرح می شود این است که این سامانه چه مزیتی نسبت به سامانه قبلی داشته و آیا با راه اندازی این سامانه جدید دولت برنامه ای برای واردات خودرو در نظر گرفته است؟

در این خصوص فولادگر، رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس معتقد است که ابن سامانه در راستای تعاریف جدید قانون حداکثر استفاده از توان داخل و به منظور بستن روزنه های فرار از قانون بسته شده است و جزئیات دیگری در این خصوص نکرده است هر چند دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با توجه شائبه هایی در خصوص امکان واردات خودرو از طریق سامانه جدید معتقد است که با توجه به لایحه بودجه به هیچ عنوان دولت برنامه در خصوص واردات خودرو در سال ۹۹ ندارد.

به گفته دادفر سامانه جدید ثبت سفارش برای واردات ، تفاوت چندانی با سامانه قبلی نداشته و در واقع همان سامانه قبلی و بعید است کار جدیدی از سوی دولت انجام شده باشد.

گره گشایی از خودروهای دپو در گمرکات وظیفه وزیر صمت است
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو همچنین به طرح پیشنهاد وزیر اقتصاد مبنی بر ترخیص همه خودروهایی دپویی در گمرکات اشاره عنوان کرد: با وجود گذشت چند روز از پیشنهاد وزیر اقتصاد تاکنون هیچ نتیجه ای در این زمینه حاصل نشده است چرا که گره گشایی از خودروهای دپو در گمرکات وظیفه وزیر صمت است در حالی که وزیر صراحتا اعلام کرده به هیچ وجه تمایلی برای حل مشکل این خودروها و صدور مصوبه جدید برای ترخیص این خودروها را ندارد.

مهدی دادفر با توجه به عدم پاسخ روشن به نامه نگاری ها صورت گرفته در خصوص تمدید مصوبه و ترخیص بیش از ۵ هزار خودرو دپو در گمرکات، تصریح کرد: وزیر صمت به طور شفاهی مطرح کردند که هر کسی ممنوعیت واردات خودرو را اعلام کرده، نسبت به اعلام آزادسازی اقدام کند ضمن اینکه وزیر صمت معتقد است که در این زمینه هر کاری که از دست ایشان برآمده برای حوزه واردات خودرو انجام دادند و از این پس دیگر اقدامی در این راستا انجام نخواهند داد.

وی توضیح داد: در واقع با پاسخی که وزیر صمت دادند به نظر می رسد که باید گره واردات خودرو توسط محمد شریعتمداری وزیر قبلی وزارت صمت که امروز مسئولیتی دیگر در دولت دارد، انجام شود.

در واقع وزیر صمت با انداختن توپ مشکل ترخیص خودروهای دپویی و ممنوعیت واردات خودرو به زمین وزیر قبلی وزارت صمت به نوعی تلاش دارند از این موضوع شانه خالی کند.

کلید ترخیص ۵۰۰۰ خودرو دپویی در دستان رئیس جمهور!
وی همچنین با اشاره به آخرین جزییات خودروهای مانده در گمرک خودرو گفت: از ابتدای سال تا کنون ۷۱۵۳ دستگاه خودرو از گمرکات کشور خارج شده‌ و همچنان ۵۱۰۸ خودرو بلاتکلیف است البته از این تعداد ۱۲۰۰ دستگاه مشکل قضایی دارد و ۱۴۰۰ دستگاه با وجود دارا بودن برگه سبز خروج، کماکان در گمرکات باقی مانده است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در همین راستا افزود: البته مرجع قضایی در حال رسیدگی به پرونده خودروهای دارای مشکل قضایی است و به تدریج این خودروها در حال ترخیص است؛ در واقع از بیش از ۲۰۰۰ دستگاه خودرو با مشکل قضایی امروز تعداد آنها به ۱۲۰۰ دستگاه رسیده است.

دادفر همچنین به ارائه گزارش خودروهای دپویی به شخص رئیس جمهور و درخواست از ایشان جهت گره گشایی در این زمینه اشاره کرد و گفت: با توجه به بی نتیجه ماندن تلاش و نامه نگاری های گسترده انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص ترخیص خودروهای دپو شده و پی گیری این موضوع از معاون اول رئیس جمهور و اعضای خبرگان رهبری، ناگزیر هستیم در خواست حل چنین موضوعات جزئی را نیز به دفتر رئیس جمهور ارجاع کنیم.

وی توضیح داد: متاسفانه افرادی که در این زمینه مسئولیت دارند، وظیفه شان را به موقع و در مکان و زمان مناسب انجام نمی دهند و قصد هم ندارند که وظیفه شان را نسبت به مردم و اموال و دارایی های مردم به نحو احسن انجام دهند و مستمرا با پشت هم اندازی و بی توجهی تلاش می کنند نارضایتی را در مردم افزایش دهند.

وی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به حل مشکل ترخیص خودروهای دپو شده تا پایان سال، خاطر نشان کرد: انجمن واردکنندگان به زودی مکاتبات جدیدی را با رئیس جمهورخواهد داشت البته این موضوع در شان رئیس جمهور نیست اما متاسفانه کسانی که مسئولیت دارند به دنبال حل مشکلات مردم نیستند و باید در این زمینه رئیس جمهور وارد شوند.

منبع: پرشین خودرو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.