پیاجیو؛ موتورسیکلت ام‌پی‌۳ هیبریدی

محصول ایتالیایی برای مقابله با کاهش آلودگی هوا

قطعه نیوز: این روزها خبرهای زیادی در مورد دلایل آلودگی هوا شنیده می‌شود. تولیدکنندگان موتورسیکلت و خودرو برای اینکه خود را از این اتهام مبرا کنند، دست به تولید محصولات هیبریدی زده‌اند. محصولاتی که کمک زیادی به محیط زیست کرده و البته نقش بزرگی در کاهش مصرف سوخت ایفا می‌کند. یکی از شرکت‌هایی که در زمینه ساخت موتورسیکلت‌های هیبریدی فعالیت دارد، شرکت پیاجوی ایتالیا است.

پیاجو موتورسیکلت هیبریدی

پیاجو موتورسیکلتی را روانه بازارهای جهانی کرده که کمی عجیب به نظر می‌رسد. به گزارش خبرنگار قطعه نیوز، این موتورسیکلت علاوه بر قابلیت‌های منحصر به فرد، از سه چرخ بهره می‌برد. نام این موتورسیکلت سه چرخ mp3 hybrid است. موتوری که از دو موتور مجزا بهره می‌برد. همچنین به عنوان اولین موتور اسکوتر هیبریدی جهان وارد بازار کشورهای دنیا شده است. این موتورسیکلت با بهره‌گیری از مزایای دو سیستم سوختی و الکتریکی برای تامین پیشرانه خود در قسمت موتور نسبت به سایر وسایل نقلیه دیگر آلایندگی کمتری دارد.که این آلایندگی در قسمت موتور برقی به صفر می‌رسد.

ام‌پی‌تری هیبرید اولین موتورسیکلتی است که از باتری‌های یون لیتیومی در آن استفاده شده است. این باتری‌ها توانایی شارژ مجدد توسط سیم برق با اتصال به منبع خارجی را دارند که میزان احتراق سوخت و انتشار دی‌اکسید کربن را تا ۵۰درصد کاهش می‌دهد.

شاید در نگاه اول با دیدن این موتور عجیب به خود بگوییم که راندن با آن چقدر مشکل خواهد بود. تصور کنید که موتورسیکلت شما در قسمت جلو دو چرخ داشته باشد و در قسمت عقب همانند دیگر موتورسیکلت‌ها از سه چرخ بهره می‌برد. پیچیدن با آن می‌تواند دشوار باشد. اما این نکته را فراموش نکنید که یک شرکت ایتالیایی سازنده آن است پس فکر همه جا را کرده است. این موتورسیکلت به گونه‌ای طراحی شده است که شما در هنگام دور زدن با مشکل مواجه نخواهید شد. چراکه در هنگام دور زدن چرخی که تحت فشار است با استفاده از کمک فنر کمی بیشتر جمع می‌شود. از این رو نه تنها در هنگام راندن راکب با مشکلی مواجه نمی‌شود بلکه موجب می‌شود تا با چسبندگی بیشتر از جاده‌های پر پیچ و خم عبور کنید.

پیشرانه این موتورسیکلت که ترکیبی از نیروی الکتریکی و مکانیکی است، با تلفیق هم به صورت هم زمان نیروی حرکت چرخ‌ها را تامین می‌کند. این پیشرانه حتی قادر است باتری لیتیومی را نیز شارژ کند. در این موتورسیکلت برخی از تکنولوژی‌های جدید نیز برای اولین بار به کار رفته است که شامل گیربکس خودکار، استارت الکتریک، سیستم ride-by-wireکه هدایت خودکار برخی از قسمت‌ها را به عهده دارد و سیستم شتاب دهنده الکتریکی که برای اولین بار در اسکوترها به کار رفته است.

کارایی mp3 hybrid برابر با ۶۰کیلومتر در لیتر است، که در مقایسه با سایر اسکوترها که از سیستم سوختی استفاده می‌کنند و به طور میانگین ۲۶لیتر در کیلومتر کارایی دارند، بهتر و اقتصادی‌تر است. انتشار گاز دی‌اکسید کربن در این موتورسیکلت تنها ۴۰گرم در کیلومتر است. این در حالی است که در اسکوترهای بنزینی این عدد به ۹۰گرم در هر کیلومتر می رسد که در حدود ۵۰گرم بیشتر است.

یکی از نکات جالبی که در این موتورسیکلت وجود دارد سیستم الکترونیکی قفل فنر بندی جلو است که راکب با استفاده از این سیستم قادر است بدون پایین آوردن پای خود و تماس پا با زمین، موتور را متوقف کرده و بدون نیاز به جک و با استفاده از ترمز دستی موتورسیکلت را پارک کند. همچنین داشتن دنده عقب نیز از خصوصیات دیگر این موتورسیکلت است. در mp3 hybrid می‌توان یکی از دو حالت هیبرید (قدرت و شارژ)یا الکتریک را انتخاب کرد.

در ادامه نیز می‌توان با همان کلید موتور بنزینی را روشن کرد و از آن برای شارژ باتری بهره برد. با استفاده از فناوری خاص اتصالی به منبع خارجی با دو شاخه برق کار شارژ باتری‌ها می‌تواند در حالت توقف موتور و پارک در گاراژ و با اتصال دو شاخه برق به هر منبع خارجی انجام شود.

طبیعی است که این کار هزینه‌های سواری را کاهش می‌دهد. زیرا هزینه موتور الکتریکی به مراتب پایین‌تر از موتور‌های سوختی است. در هنگام آهسته حرکت کردن حرکت موتور و در زمان ترمز سیستم مدیریت الکترونیک انرژی را بازیابی کرده و آن را در باتری ذخیره می‌کند. این مقدار انرژی در وسایل نقلیه عادی به هدر می‌رود.

Mp3hybrid اولین وسیله نقلیه جهان است که در فرایند شارژ نمایی که از سیم متصل به منبع برق خارجی استفاده می‌کند را با باتری‌های لتیومی ترکیب می‌کند. این نوع باتری‌ها که در فضای زیر زین جای گرفته‌اند از قابلیت ذخیره‌سازی متراکم‌تر، کارایی بهتر، وزن نسبی کمتر و عمر طولانی‌تر نسبت به فناروی‌های دیگر بهره می‌برند. مدت زمان شارژ کامل در این موتورسیکلت در حدود ۳ساعت است که البته ۸۵درصد این میزان شارژ در دو ساعت اول بدست می‌آید. به طور کلی می‌توان Mp3hybrid یک اسکوتر مناسب برای راندن در شهر و حتی مسیرهای طولانی‌تر دانست. چراکه هم مصرف سوخت کمی دارد و راندن با آن راحت بوده و آلایندگی کمی هم دارد.

البته این موتورسیکلت مانند برخی انواع دیگر موتورسیکلت‌های برقی یا هیبریدی، از زمان عرضه در دنیا تا امروز، مجوز حضور در بازار ایران را از وزارات صنعت، معدن و تجارت دریافت نکرد. این در حالی است که این روزها به دلیل افزایش آلودگی هوا به خصوص در شهرهای بزرگ کشور، صحبت‌های زیاد در مورد جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی به جای موتورهای بنزینی می‌شود.

جدول انجین پیاجو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.