با عرضه لوازم یدکی تقلبی برخورد می‌شود/ زمان دقیق توقف تولید ۴۰۵ و پراید اعلام شد

قطعه نیوز: رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در نشست خبری روز گذشته در خصوص افزایش وجود قطعات وارداتی و تولید داخل فاقد استاندارد در بازار لوازم یدکی خودرو کشور، اعلام کرد: «اگر لوازم یدکی خودرو و قطعات از مجرای رسمی و گمرکات کشور وارد شوند، حتما کنترل شده و بعد وارد می شوند. در این موضوع شکی وجود ندارد چراکه محموله های زیادی به دلیل پاس نکردن استانداردهای ضروری، ترخیص نشده  اند.»

نیره پیروزبخت در پاسخ به سوال خبرنگار «قطعه نیوز»، با اشاره به قطعات تولید داخل گفت: «در این زمینه اولین مسئولیت با خودروساز است. خودروسازی که قرار است در شرایط فعلی ۸۵ استاندارد اجباری را پاس کند، چاره ای جز استفاده از قطعات استاندارد ندارد.»

وی در ادامه افزود: «لوازم یدکی و خدمات پس از فروش رسمی که تحت پوشش سازمان استاندرد قرار داشته باشند، محصولات استاندارد به بازار عرضه می کنند.»

پیروزبخت با اشاره به وجود قطعات بی کیفیت و غیراستاندارد دربازار لوازم یدکی اظهار کرد: «در مواردی بازرسان ما در زمان مراجعه به بازار، با قطعات غیر استاندارد مواجه می شوند که با آنها برخورد می شود.»

به گفته وی، جعل و تقلب در این قطعات زیاد است. بارها دیده شده است که قطعات بی کیفیت در بسته بندی برندهای شناخته شده قرار می گیرد. اما همه اینها در بخش کنترل بازار سازمان مورد مشاهده قرار گرفته و با عاملین برخورد می شود.

بنزین مصرفی در کل کشور استاندارد است

رئیس سازمان ملی استاندارد کشور در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص استاندارد بنزین مصرفی در کشور، اعلام کرد: «طبق روال سابق در دو فصل گرم و سرد بازرسی های لازم را انجام می دهیم و از تمام کشور نمونه گیری می کنیم. الان فصل سرد عملا شروع نشده، با اینحال طی یک ماه اخیر ما نمونه گرفته ایم و برای آزمایش فرستاده ایم. اما به طور کلی جای نگرانی وجود ندارد.»

نیره پیروزبخت با بیان اینکه گوگرد، بنزن، آروماتیک ها و مواردی که می تواند بر آلودگی هوا اثر بگذارد، در این بنزین مشاهده نشده است، گفت: «نتایج از تمام شهرها نشان می دهد بنزین مشکلی نداشته است.»

وی در خصوص نازل های بنزین توضیح داد: «بعد از گرانی بنزین، ما نگرانی کمیت شدیم. در این راستا یک بررسی همه جانبه در استان ها انجام شد. در آذرماه ۴هزار ۹۷۸ نازل بررسی شد که از این میان ۱۶۳ مورد مردود بود. با توجه به اینکه گشت ما با بازرسان شرکت پخش و پالایش وزارت نفت به صورت مشترک انجام می شود، بلافاصله از طرف وزارت نفت نازل پلمب شده و تا رفع مشکل و ایجاد استاندارد، نازل اجازه کار ندارد.»

پیروزبخت در ادامه افزود: «در آبان هم ۵هزار و ۱۰۰ نازل بررسی شد که از این میان ۲۱۵ نازل مردود اعلام شد.»

از تیر و مرداد سال آینده ۴۰۵ و پراید شماره گذاری نمی شود

معاون سازمان ملی استاندارد ایران در خصوص اجرای استانداردهای اجباری تولید خودرو، گفت: «در سال ۹۶ موفق شدیم استانداردها را به ۸۵ مورد افزایش دادیم. این را برای همه خودروهای خارجی اعمال کردیم اما برای خودروهای داخلی با توافق وزارت صنعت و خودروسازان، برنامه سه ساله ای را در نظر گرفتیم که مرحله اول آن یک دی ماه ۹۶ بود، مرحله دوم یک دی ماه ۹۷ و مرحله سوم آن یک دی ماه ۹۸ بود.»

وحید مرندی مقدم با بیان اینکه در حال حاضر در این تاریخ قرار داریم، تاکید کرد: «به غیر از سه استاندارد برای خودروهای سواری و سه استاندارد برای خودروهای سنگین و تجاری، توانستیم استاندارد خودروهای تولید داخل را ارتقا دهیم.»

وی در ادامه افزود: «خودروهایی بودند که امکان پاس کردن همان ۸۲ استاندارد را نیز نداشتند که بحث توقف تولید آنها نیز مطرح شد. بر این اساس تولید ۴۰۵ از یک تیرماه ۱۳۹۹ متوقف خواهد شد و از این تاریخ ۴۰۵ فقط در مدل گازسوز و صرفا برای مصرف تاکسی داخل شهرها در مدت محدودی تولید خواهد شد. همچنین مدل های ۱۱۱، ۱۳۱ و ۱۳۲ پراید نیز از تاریخ یک مرداد ۹۹ دیگر تولید نمی شود. در این مورد هم قرار شد فقط وانت پراید در مقطع محدودی تولید شود.»

مرندی مقدم با اشاره به اینکه پس از توقف تولید این خودروها، تکلیف تحویل محصولات پیش فروش شده چه می شود، تاکید کرد: «چه خودروسازان پیش فروش داشته باشند چه خیر، طبق مصوبه شورای عالی استاندارد و بر اساس تفاهم با وزارت صنعت و خودروسازان، از تاریخ های اعلام شده به بعد دیگر تاییدیه ای برای شماره گذاری این مدل ها به ناجا ارائه نمی شود.»

از استانداردهای ۸۵گانه کدام موارد اجرا نمی شود؟

وحید مرندی مقدم در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص سه استانداردی که در بخش خودروهای خصوصی و خودروهای تجاری امکان اجرا ندارد، ظهار کرد: «شرایط صنعت خودرو به گونه ای است که امکان اجرای آن سه استاندارد در این دو گروه وجود ندارد و قطعه سازان باید مهیا شوند که این کمبودها را جبران شده و این قطعات در کشور ساخته شوند.»

وی افزود: «در حوزه خودروهای سواری سه استاندارد شامل نشان دهنده تعویض دنده که روی سوخت خودرو تاثیر دارد، نشان دهنده باد تایر لاستیک و چراغ روشن روز امکان اجرایی شدن ندارند. همچنین در گروه خودروهای تجاری و سنگین نیز سه استاندارد شامل ترمز هوشمند، استاندارد انحراف از مسیر و همچنین نشان دهنده باد تایر لاستیک، شرایط رعایت و اجرا ندارند.»

به گفته مقدم، روند اجرا در جلسه بعدی شورای عالی استاندارد بررسی خواهد شد و در مورد این استانداردها تصمیم گیری می شود.

نویسنده: الهام دانیالی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.