ایده‌های صنعتی که زندگی توان‌یابان را زیر و رو می‌کند

قطعه نیوز: اولین رویداد فناورانه (استارتاپی) صنعت توانبخشی در میانه آذرماه، به همت شرکت همیار مکانیک کوشا و با مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی واحد غرب تهران، صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و مرکز آموزشی رعد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار قطعه نیوز، این رویداد را می توان بزرگترین رویدادی دانست که تا به حال با هدف حمایت از ایده ها و نیازهای صنعت توانبخشی و کمک به سالمندان، معلولین و جانبازان برگزار شده است.

مسعود حاتمی که خود از فعالان حوزه صنعت به شمار می رود، به عنوان داور در این رویداد فعالیت داشت. وی درباره افرادی که توانستند در این رویداد شرکت کنند، گفت: «از مدت ها قبل از برگزاری این رویداد، از صاحبان ایده برای تسهیل زندگی معلولین در سطح ملی دعوت شد تا ایده های خود را چه در سطح طرح و چه در مرحله نمونه اولیه، ارائه کنند.»

وی با اشاره به اینکه پس از اعلام فراخوان، بیش از ۱۲۰ ایده برای شرکت در این رویداد ارسال شد، اظهار کرد: «از میان این تعداد ایده، ۱۵ طرح و پروژه توانستند بالاترین نمره ها را دریافت کنند.»

به گفته حاتمی، بیشترین امتیاز در نظر گرفته شده، عدد ۶۰ بود که بر این اساس، ۲۰ امتیاز مربوط به کاربردی بودن ایده، ۲۰ امتیاز برای قابل ساخت و تولید بودن ایده و ۲۰ امتیاز هم برای قابل سرمایه گذاری و تجاری سازی بودن ایده در نظر گرفته می شد. اگرچه هیچ یک از ایده های ارائه شده موفق به کسب هر ۶۰ امتیاز نشدند.

وی در ادامه تاکید کرد: «یکی از ایده های ارائه شده، یک عینک هوشمند برای نابینایان بود که با استفاده از حسگرهای بسیار قوی، می تواند در تجسم فضا و محیط اطراف به فرد نابینا کمک کند.»

این فعال در حوزه صنعت در خصوص زمینه های ارائه طرح ها، گفت: «بیشتر ایده های ارائه شده نرم افزاری بودند و کمتر ایده سخت افزاری ارائه شد. شاید بتوان دلیل این موضوع را کم هزینه بودن و آسان تر بودن کار بر روی این دسته از ایده ها دانست.»

حاتمی همچنین تاکید کرد: «بیشترین ایده های ارائه شده مختص ناشنوایان بود. پس از آن ایده های مربوط به نابینایان قرار داشت. ضمن اینکه بیشتر ایده های سخت افزاری هم به معلولین جسمی و حرکتی اختصاص داشت.»

حاتمی ایده یک سه چرخه که تا حدی به مرحله تولید رسیده است را از جمله ایده های برتر ارائه شده برای معلولین جسمی و حرکتی عنوان کرد که نمره بسیار بالایی گرفت و گفت: «این ایده امکانات بسیار راحتی برای حرکت و تردد معلولین، در اختیار آنها قرار می دهد.»

اولین رویداد فناورانه (استارتاپی) صنعت توانبخشی

لازم به ذکر است طبق اخبار منتشر شده، تیم های«یوکیوب»، «جنگل بان» و «کوپوشو» مقام های اول تا سوم انتخاب شده در اولین رویداد استارتاپی صنعت توانبخشی بودند که ۱۳ و ۱۴ آذرماه جاری، برگزار شد.

به این ترتیب قرار بر این است تیم های برتر به مدت ۹ ماه مورد حمایت قرار گیرن. همچنین یک تیم مستند ساز هر دو ماه یک بار از فعالیت ها و روند پیشرفت کار تیم های استارتاپی گزارش تهیه می کنند تا پس از طی این مدت، بتوانند به صورت مستقل روند پیشرفت کار خود را ادامه دهند.

نویسنده: نسرین رضایی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.