آیا قطعه‌سازان می‌توانند در مورد توان تولید خودروسازان نظر دهند؟//عملکرد ضعیف خودروسازان در اطلاع‌رسانی قابل اطمینان

قطعه نیوز: افزایش اظهار نظر برخی از قطعه سازان در مورد مسائل مرتبط با خودروسازی، از موضوعاتی است که در سایه سکوت و یا کمرنگ شدن اظهار نظر بیشتر مدیران اجرایی خودرویی و کم شدن اظهارات تخصصی کارشناسان و افراد مطلع در حوزه آکادمیک این صنعت، رواج پیدا کرده است.

وقتی یک فعال صنعت قطعه سازی که در واحد تولیدی خود آینه، قفل، اگزوز، قطعات سیستم تعلیق و… تولید می کند، اگرچه به خوبی و با جزییات از شرایط، موانع و چالش های تولید در بخشی از قطعه سازی آگاه است، به نظر می رسد این به آن معنی نباشد که بتواند در مورد استراتژی ها و برنامه ریزی هایی که در یک شرکت خودروسازی در جریان است نیز، اظهار نظر کند. نمونه های مشابه این توضیح به خصوص طی یکی، دو سال گذشته بارها نشان داده است که اظهار نظر یک قطعه ساز مثلا در مورد قیمت خودرو، کاهش یا افزایش تولید، امکان تولید خودروی برقی یا هیبریدی و… اغلب به ایجاد تنش و آشوب در صنعت و حتی بازار خودرو منجر شده است.

یک کارشناس صنعت خودرو در این خصوص با اشاره به اینکه اظهار نظر قطعه سازان در رسانه ها به دو بخش تقسیم می شود، به خبرنگار «قطعه نیوز» گفت: «در این زمینه یک گروه قطعه سازانی هستند که به عنوان شخص حقیقی اظهار نظر می کنند و گروه دیگر فعالان صنعت قطعه سازی هستند که به عنوان اعضای انجمن های قطعه سازی صحبت می کنند که باید گفت گروه اظهار نظرهای گروه دوم حتی در خصوص مسائل مربوط به خودروسازی، وارد است.»

امیرحسن کاکایی با بیان اینکه صنعت خودرو به طور کلی، شامل شبکه تامین می شود که قطعه سازان نیز جزو آن شبکه هستند، اظهار کرد: «به عنوان مثال وقتی تولید خودرو کاهش می یابد، به این معنی است که حجم تولید قطعه سازان نیز کم شده است. بنابراین باید گفت اظهارات قطعه سازان در خصوص صنعت خودرو، بسته به جایگاه آنها می تواند هم غلط باشد و هم درست.»

به گفته وی، امتناع فعالان و مدیران صنعت خودرو از اظهار نظر تخصصی در این زمینه، یکی از دلایلی است که باعث می شود قطعه سازان بیشتر در این زمینه ها صحبت کنند.

کاکایی در توضیح این مطلب، خاطرنشان کرد: «علت اینکه خودروسازان و فعالان خودروسازی کمتر صحبت می کنند، این است که متاسفانه نگاه های دولتی به دو خودروساز بزرگ کشور تحمیل می شود. این در شرایطی است که از خودروسازان کوچک نیز چیزی نمانده که بخواهند در این زمینه ها اظهار نظر کنند.»

وی همچنین تاکید کرد: «واقعیت این است که طی یکسال اخیر، در زمینه اطلاع رسانی و خبررسانی درست و قابل اطمینان در این حوزه، ضعیف عمل شده است. در عین حال مساله مهم دیگر این است که در این شرایط حتی اگر اینها وارد عمل شوند، آیا مردم اطلاع رسانی ها را باور می کنند یا خیر.»

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه حالا اساسا باید دید چرا قطعه سازان چنین اظهار نظرهایی می کنند، تصریح کرد: «اگر خودروسازی با مشکل و چالش مواجه شود، مطمئن باشید قطعه سازی هم با همین موضوع مواجه خواهد بود. در واقع فشاری که دولت با قیمت گذاری اشتباه، به خودروسازان وارد کرد، نه تنها باعث سامان گرفتن بازار نشد، بلکه صنعت خودرو و قطعه سازی را با آسیب و زیان قابل توجهی مواجه کرد.»

امیرحسن کاکایی با بیان اینکه مسیرهای درست اطلاع رسانی به طور کلی برهم خورده است، اظهار کرد: «در شرایط فعلی کار به جایی رسیده است که نمایندگان مجلس، پلیس، سازمان ملی استاندارد، سازمان حمایت از مصرف کننده و تقریبا همه بخش ها امروز در مورد موضوعات مربوط به خودروسازی و موضوعات مربوط به یکدیگر اظهار نظر می کنند.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا یک قطعه ساز می توان در مورد وجود یا نبود توان تولید یک نوع خودرو نیز اظهار نظر کند، توضیح داد: «خیر. اصلا این مساله معنا ندارد. مگر در شرایطی که خودروساز مثلا اعلام کند که می خواهد خودروی برقی تولید کند. در این وضعیت قطعه ساز می تواند بگوید توان تامین دارد یا خیر.»

نویسنده: عمادالدین جعفری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.