انتظارات صنعت خودرو از سیستم بانکی

در حال حاضر صنعت خودرو و قطعه سازی بیش از هر زمان دیگری به همکاری سیستم بانکی نیاز دارد و بانک‌ها باید در این راستا قوی‌تر از قبل عمل کنند. متاسفانه صنعت خودروسازی با اعمال تحریم‌ها، کسری قطعات و کمبود منابع مالی با مشکلات متعددی روبرو شده است و انتظار می‌رود نسبت به تامین نیازهای این بخش اقدامات لازم صورت بگیرد.

به گزارش قطعه نیوز به نقل از عصر خودرو، فعالان این حوزه معتقدند که در کنار همکاری سیستم بانکی باید نسبت به تدوین برنامه ای جامع اقدام کرده و دولت نیز حمایت های خود را از این صنعت ادامه دهد.

امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان این که قیمت گذاری غلط در سال های گذشته منجر به زیان انباشته زیادی برای خودروسازان شده و آن ها را به سیستم بانکی بدهکار کرده است، گفت: روند اشتباه سال های گذشته و تولید همراه با زیان هر خودرو سیستم بانکی را به صنعت خودرو بدبین کرده این در حالیست که اصل موضوع ، به اجرای اشتباه سیاست های دولت و بانک مرکزی باز می گردد.

وی با اشاره به افزایش تولید خودرو افزود: آمار افزایش تولید خودرو که همراه با زیان است مشکلی از خودروساز حل نمی کند و تنها مشکل را عمیق تر می کند این در حالیست که روش های اشتباه قیمت گذاری زیان بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان را رقم زده است.

کاکایی ادامه داد: پرداخت ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات سیستم بانکی به خودروسازان کمکی به آن ها نکرد زیرا این رقم نه تنها عدد کاملی نبود بلکه با تولید بیشتر، منجر به زیان بیشتری برای خودروساز شد.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که این صنعت در دوره تحریم های قبل نیز شاهد چنین زیانی نبوده است، اظهار کرد: مشکلات گذشته هنوز حل نشده و با وجود پیش فروش های انجام شده در سال گذشته تا پایان سال همه تولیدات خودروسازان با زیان همراه خواهد بود زیرا ناگزیر به تحویل به قیمت های قبل هستند و در عمل تولید هر یک خودرو همراه با چند میلیون زیان است.

وی با اشاره به ماده ۹۰ اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: اگر بر اساس مشخص شود که دولت با قیمت گذاری دستوری منجر به ایجاد این زیان شده باید نسبت به پرداخت خسارت اقدام کند و این خسارت نباید در قالب تسهیلات باشد این در حالیست که ۴ هزار میلیارد تومان پرداخت شده به خودروسازان در قالب تسهیلات بوده و ظرف ما های آینده سررسید آن خواهد رسید و عمق فاجعه بیشتر می شود.

دانشیار دانشکده مهندسی خودرو با تاکید بر این که مدل کمک سیستم بانکی به صنعت خودرو بسیار مهم است، افزود: نگاهی به روند گذشته نشان می دهد که تسهیلات پرداخت شده از سوی سیستم بانکی به صنعت خودرو تسهیلات کوتاه مدت با بهره های بالا بوده و هیچ زمانی تسهیلات صنعتی به این صنعت اختصاص نیافته در حالی که بر اساس تصور همگان، صنعت خودرو از تسهیلات بلاعوض برخوردار است.

کاکایی با بیان این که دولت باید بررسی دقیقی در زمینه زیان خودروسازان انجام دهد، گفت: دولت باید از منابعی نسبت به پرداخت کمک زیان اقدام کند چرا که در سال رونق تولید ملی درخواست اصلی فعالان صنعت خودرو پرداخت تسهیلات است که این امر نیاز به سیاست گذاری درستی دارد.

به گفته وی، اعتراض به ساختار غلط مدیریتی در حالیست که در سال های گذشته دولت تصمیم گیرنده اصلی این صنعت بوده بننابراین باید برای آن به دنبال راهکاری باشد و به این موضوع نیز توجه کند که خصوصی سازی در صورت اجرا نیز نمی تواند کمک چندان مناسبی باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران بر ضرورت پیش بینی پکیج مالی تاکید و تصریح کرد: خودروسازان و قطعه سازان در چند وقت اخیر از اعتبار خود خرج کرده اند بنابراین سیستم بانکی باید به کمک آمده و در کنار قیمت گذاری درست، نسبت به تامین نیاز این بخش اقدام کند.

کاکایی افزود: در عینن حال در اختیار داشتن یک برنامه راهبردی جامع نیز می تواند حرکت خوبی باشد اما به طور قطع هریک از این اقدامات به تنهایی حرکت خوبی است اما باید در کنار هم قرار گیرند تا به نتیجه برسد، تصریح کرد: پروژه داخلی سازی با همکاری شرکت های دانش بنیان و قطعه سازان آغاز شده اما این امر نیاز به سرمایه گذاری و نقدینگی دارد و دولت باید به فکر این موضوع باشد.

این کارشناس صنعت خودرو درخواست مشخص این صنعت از سیستم بانکی را تامین نقدینگی دانست و تصریح کرد: غولی به نام خودروسازی در محیط کسب و کاری قرار دارد که از همه این سازمان ها و نهادها تاثیر می گیرد و این در حالیست که یکی از اصلی ترین مقصران وضعیت کنونی را باید بانک مرکزی دانست چرا که قادر به حفظ ارزش پول ملی نبود البته مشکلات بین المللی فشار وارد کرد اما با این حال این صنعت نیز متاثر از این وضعیت و تصمیم ها شده است.

کاکایی بر ضرورت تامین نقدینگی با ریسک مناسب با بهره پایین تاکید و اظهار کرد: هم اکنون به قطعه سازان ارز تعلق می گیرد اما با ریسک قیمتی بالا. بنابراین آن چه در این شرایط ضروری است ایست که نه تنها تامین نقدینگی از سوی بانک مرکزی انجام شود بلکه ریسک ارزش پول نیز باید مدیریت شود.

وی ادامه داد: در تامین نقدینگی ظرافت های زیادی وجود دارد که ظرف یک سال گذشته در سیستم های بانکی به شدت دیده شده به طوری که عدم تخصیص ارز منجر به تولید خودروهای ناقص شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان این که تامین نقدینگی به تنهایی جواب نمی دهد، اظهار کرد: نوع تسهیلات و زمان بازپرداخت حایز اهمیت است که بخشی از آن وظیفه بانک مرکزی است اما در عین حال بخشی به دارایی و گمرکات بازمی گردد.

کاکایی با تاکید بر اینکه تخصیص ارز و نقدینگی به تنهایی کافی نیست، می افزاید: تامین نقدینگی با نوسان منطقی مورد نیاز است اما جای خالی این موضوع در دو سال گذشته به شدت دیده شده و فشار زیادی به صنعتگران وارد کرده است.

کاکایی تسهیل روند دریافت ارز را از دیگر انتظارات صنعت خودرو از سیستم بانکی اعلام و تصریح کرد: با آزادسازی قیمت مواد اولیه و آزادسازی این صنایع به سوددهی رسیدند اما با محدود کردن صنعت خودرو این زیان منتقل شد که باید با تکیه بر راهکارهایی نسبت به تامین نقدینگی مورد نیاز خودروسازان اقدام شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.