تست معاینه فنی خودرو سختگیرانه‌تر شد

قطعه نیوز: سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران از تغییر حدود مجاز آزمون آلایندگی در مراکز معاینه فنی خبر داد.

حسین مقدم درخصوص تغییراتی که در حدود مجاز آزمون سطح انتشار آلایندگی خودروهای سواری اعمال شده است، اظهار کرد: «از چند ماه گذشته حدود مجاز اعلامی سازمان حفاظت محیط زیست در یک آیتم، تغییراتی داشته است که به‌صورت سیستماتیک از ابتدای آبان این تغییرات در سامانه سیمفا اعمال و اصلاح شده است.»

وی با یادآوری اینکه تعیین حدود مجاز آلایندگی خودروها از وظایف قانونی سازمان حفاظت محیط زیست است، افزود: «از ابتدای ماه جاری آلایندگی تمام خودروها بر اساس حدود جدید آلایندگی مجاز خودروها ارزیابی و کنترل می‌شود.»

به گفته مقدم، تغییرات اعمال شده صرفا در شاخص «لامبدا» صورت گرفته و این شاخص سختگیرانه‌تر از قبل کنترل می‌شود. شاخص لامبدا نسبت اکسیژن و سوخت را در موتور خودروها می‌سنجد و استاندارد بودن آن را بررسی می‌کند.

به گفته سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، در حال حاضر خودروها بر اساس حدود مجاز جدید مورد ارزیابی و کنترل قرار می‌گیرند.

وی درخصوص آمار مراجعه به مراکز معاینه فنی پایتخت در هفت ماه ابتدای امسال توضیح داد: «از ابتدای سال تا پایان مهر ۹۵۲ هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده‌اند که در مقایسه با سال گذشته آمار مراجعات تقریبا تغییری نداشته است.»

مقدم در مورد علل مردودی خودروها با بیان اینکه ۳۹ درصد از خودروها به علت نقص فنی، برای اخذ معاینه فنی بیش از یکبار به مراکز مراجعه کرده‌اند، گفت: «از این میزان بیشترین علت مردودی خودروها، آزمون آلایندگی بوده است که سبب شده ۳۲ درصد از خودروها ناگزیر به رفع نقص و مراجعه مجدد برای اخذ گواهی معاینه فنی شوند. همچنین ۸ درصد در آزمون هم‌راستایی چرخ‌ها، ۵ درصد در آزمون کمک فنر، ۱۲ درصد در آزمون تست ترمز و ۱۴ درصد در نواقص عیوب ظاهری مردود شدند. سایر خودروها نیز به دلایل متفرقه دیگر رد شده‌اند.»

وی همچنین درخصوص اقبال و استفاده شهروندان از سامانه نوبت دهی آنلاین با بیان اینکه حدود دو سال از راه‌اندازی این سامانه می‌گذرد و خوشبختانه در حال حاضر از تمامی ظرفیت‌های تعریف شده در این سامانه شهروندان استفاده می‌کنند و حتی زمان‌های تعیین شده ۳ تا ۴ روز پس از هر تاریخ تکمیل است، افزود: «به نظر می‌رسد خدمات این سامانه در مدیریت طول صف و به حداقل رساندن معطلی، به شهروندان کاملا معرفی شده است.»

منبع: مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.