ممنوعیت واردات خودرو؛ منت بی‌مورد دولت بر سر صنعت خودرو است

قطعه نیوز: نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو امروز در نشست مشترک خودروسازان و قطعه سازان با اشاره به شرایط سختی که تحریم ها در صنعت خودرو ایجاد کرد، در خصوص مسائل ارزی و گمرکی به وجود آمده، گفت: «با آغاز تحریم ها، معاون اول رئیس جمهور دستوراتی را به گمرک ابلاغ کرد که بر اساس آن امکان استفاده از تسهیلات خاص چه در زمینه پرداخت ها و چه در خصوص ترخیص اجناس به وسیله کپی اسناد در گمرک ایجاد شد.»

به گزارش خبرنگار قطعه نیوز، شاپور سامعی با بیان اینکه این شرایط باعث شد مشکلات گمرکی قطعه سازان تا حدی کاهش یابد و دوام بیاورند، اظهار کرد: «اما الان از نظر گمرک، سررسید پرداخت بدهی ها رسیده است. تا پیش از این حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد کالای مورد نیاز ما از طریق ارائه همان کپی اسناد از گمرک ترخیص می شد. اما ملزم بودیم بعد از تامین وجه، حساب ارزی را تسویه کنیم. در حال حاضر فشار گمرک بر تسویه است. اما فشارها و مشکلات مالی مانع مهمی است که باعث می شود بسیاری از قطعه سازان نتوانند این بدهی را تسویه کنند.»

وی در ادامه به نامه کتبی قطعه سازان خطاب به گمرک اشاره کرد و افزود: «در این نامه از گمرک درخواست کرده ایم که شرایط گذشته تمدید شود تا شرایط مالی به حالت عادی بازگردد و بتوانیم اجناس را از گمرک ترخیص کنیم.»

این عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان کشور در خصوص مباحث ارزی، تصریح کرد: «الان دو ارز شاخص نیما و اشخاص مورد استفاده است که تفاوت قیمت اینها با ارز آزاد چندان محسوس نیست. این در حالی است که تامین ارز نیما در بهترین شرایط حدود یک ماه و نیم طول می کشد و با توجه به اینکه قطعه سازان به عنوان زنجیره تامین خودروسازان فعالیت می کنند، این مدت زمان بسیار طولانی است. همین یکی از عوامل موثر در افت تولید است.»

سامعی با بیان اینکه در حال حاضر بانک مرکزی برای ارائه ارزهایی از جمله درهم و یورو با مشکل مواجه است، تاکید کرد: «این ارزها بیشتر برای تامین نیازهای اساسی کشور صرف می شود. غیر از این دو ارز، یوآن باقی می ماند که در چند بانک اصلی چین مانند کونلون قابل دسترسی است. اما اگر یک تولیدکننده بخواهد این یوآن را آنجا تحویل بگیرد و به کشور دیگری مانند ژاپن، سنگاپور و… منتقل کند، در حالی که ناچار به پرداخت درصد بسیار زیادی خواهد بود، زمان زیادی هم از دست می دهد.»

وی با تاکید بر اینکه برای تامین ارز اشخاص نیز مشکلات زیادی وجود دارد، توضیح داد: «برای تامین این ارز، تولیدکننده ابتدا باید صادرکننده را پیدا کند. حالا اگر از طریق صرافی به صادرکننده وصل شود، باید یک و نیم درصد ارز را به صرافی بپردازد. اگرچه در مورد ارز نیمایی نیز یک درصد به صرافی پرداخت می شود.»

این فعال صنعت قطعه سازی افزود: «مرحله بعد این است که باید به صادرکننده اطمینان کنیم. چراکه صادرکننده اول کل پول را دریافت می کند و بعد از آن در مدتی بین چهار تا پنج هفته طول می کشد که صراف یا واسطه ارز را جابه جا کند. باز بعد از این دو ماه هم ارائه فاکتور طول می کشد. حالا اگر اینجا کلاهبرداری انجام شود، یا ارز به اندازه کافی تامین نشود یا هر اتفاق دیگری بیفتد، هیچ کس ضمانتی ندارد.»

سامعی با اشاره به اینکه جلوگیری از واردات خودرو منتی است که دولت بر سر تولیدکننده می گذارد، خاطرنشان کرد: «ما می گوییم این دو بحث ربطی به یکدیگر ندارد و خودرو را با هر درصدی که می خواهید، وارد کنید. اما این مشکلاتی که تولیدکننده با آن مواجه است را برطرف کنید. چراکه در نبود واردات، با توجه به موانع موجود، شاهد کاهش شدید تولید هستیم.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.