اظهار نظر رئیس بانک مرکزی در مورد صنعت خودرو باعث تاسف است

قطعه نیوز: اولین نشست مشترک انجمن خودروسازان کشور و انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران صبح امروز با حضور جمعی از اصحاب رسانه در هتل المپیک تهران برگزار شد. در این نشست خبری در کنار رئیس و اعضای هیات مدیره انجمن قطعه سازان کشور، احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان، داوود میرخانی رشتی مشاور انجمن خودروسازان کشور، حمید کشاورز و محمد علیپور مدیر و مالک شرکت کروز و حمیدرضا صمدی مدیرعامل هولدینگ رایزکو نیز حضور یافتند.

به گزارش خبرنگار قطعه نیوز، در آغاز این برنامه، دبیر انجمن قطعه سازان کشور با تاکید بر اینکه ایجاد وفاق و همدلی میان دو بخش خودروسازی و قطعه‌سازی امروز بیش از هر زمان دیگری الزامی است، گفت: «در شرایط سخت فعلی، علاوه بر تحریم‌های خارجی متاسفانه با مشکلات متعدد در داخل کشور نیز مواجهیم. در این راستا سو مدیریت و غرض ورزی‌هایی در جریان است که امیدواریم با برگزاری چنین نشست هایی، هم شرایط شفاف شود و هم اتفاقاتی که طی ماه های آینده در شرف وقوع است، تبیین شود.»

همچنین دبیر انجمن خودروسازان کشور در بخشی از این نشست خبری با اشاره به آمار تولید خودرو در سالجاری، اظهار کرد: «تولید تمام خودروها طی شش ماه ابتدای امسال نسبت به زمان مشابه سال گذشته افت ۳۵ درصدی داشته است که این رقم در مورد خودروهای سواری به ۳۶ درصد می رسد.»

احمد نعمت بخش با بیان اینکه این افت تولید به دلیل قیمت گذاری نامناسب خودرو است، خاطرنشان کرد: «در سال های گذشته قیمت گذاری در شورای رقابت به گونه ای صورت گرفت که خودروسازان را دچار زیان کرد. از سال گذشته وظیفه قیمت گذاری به ستاد تنظیم بازار و کمیته خودرو محول شد. به این ترتیب سازمان حمایت قیمت ها را ابتدای سال محاسبه کرد. اما بررسی این محاسبه در کمیته خودرو نشان داد که همه خودروها با زیان فروخته می شود.»

وی با اشاره به اینکه محمد شریعتمداری در دوره وزارت خود در وزارت صمت قیمت های جدید را اعلام نکرد، افزود: «از زمان شروع فعالیت رضا رحمانی در وزارت صنعت نیز چند ماه طول کشید تا قیمت های جدید اعلام شود. در حالی که به دلیل تعویق در تعهدات، ایشان دستور داد که خودروهای معوق با قیمت های گذشته به مشتری تحویل شود.»

نعمت بخش در ادامه با اشاره به اینکه سرکوب مالی صنعت خودرو باعث زیان هفت تا هشت هزار میلیاردی هرکدام از دو خودروساز بزرگ کشور شد، تاکید کرد: «امسال نیز همین روش ادامه یافت که زیان هر خودروساز را پنج تا شش هزار میلیارد افزایش داد. با توجه به اینکه بدهی خودروسازان به زنجیره تامین نیز شامل این زیان می شود، به طور کلی میزان زیان خودروسازان در حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می شود.»

وی با بیان اینکه دولت نیز به درستی به قانون عمل نمی کند، افزود: «بر اساس ماده ۹۰ اصل ۴۴ قانون اساسی و ماده ۱۰۱ برنامه پنجم توسعه، اگر دولت به هر دلیل قیمت هر کالایی را پایین تر از قیمت واقعی تعیین کند، باید کمک زیان در بودجه دیده شده و به تولیدکننده پرداخته شود. در حالی که دولت این کار را نکرد. چراکه ایران خودرو و سایپا سهامی عام هستند و دولت نمی تواند چنین کاری کند.»

وی با اشاره به اظهارات و انتقادات اخیر همتی، رئیس بانک مرکزی کشور در رابطه با صنعت خودرو، تاکید کرد: «جای تاسف است که ایشان به شکلی اظهار نظر می کند که انگار نمی داند خودروسازان با سرکوب مالی مواجه بودند و فروش خودرو برای آنها با زیان مواجه است.»

دبیر انجمن خودروسازان کشور با تاکید بر اینکه اگر صنعت خودرو تعطیل شود، سالانه باید ۱۲ تا ۱۵ میلیارد دلار صرف واردات خودرو شود، گفت: «در این شرایط باید از آقای همتی سوال کرد اگر نیاز به خروج این میزان ارز برای واردات خودرو از کشور خارج شود، آیا ایشان می توانند بانک مرکزی را مانند امروز اداره کنند؟»

وی در ادامه در خصوص تغییر و افزایش قیمت انواع مواد اولیه مورد نیاز تولید در صنعت خودرو نیز، توضیح داد: «ورق فولاد از ۱۸۰۰ تومان در سال ۹۵، به ۶۷۵۰ تومان رسیده است. مس از ۱۸هزار تومان به ۶۵ هزار تومان افزایش یافت. فولاد آلیاژی مورد نیاز قطعه سازی از ۲۸۰۰ تومان به ۹۰۵۰ تومان رسید. این در حالی است که ارز نیمای که اوایل سال ۱۳۹۵ با نرخ ۳هزار تومان عرضه می شد، امروز به بیش از ۹ هزار تومان رسیده است. در حالی که به شرکت ها تعلق نمی گیرد و تولیدکنندگان ناچار از ارز آزاد استفاده می کنند.»

احمد نعمت بخش با بیان اینکه مشکلات مالی خودروسازان باعث می شود امکان پرداخت بدهی قطعه سازان وجود نداشته باشد، گفت: «قطعه سازان هم نمی توانند نیاز تولید را به درستی تامین کنند. در نتیجه تولید خودرو به شرایط فعلی رسیده و افت کرده است. این موضوع به تغییر کیفیت خودرو نیز منجر می شود.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.